"Alkuaan perustin yritykseni vain, jotta voisin tehdä enemmän niitä asioita, jotka tekevät minut onnelliseksi."

Työelämää edeltävä aika (1983–2002)
Synnyin Turussa vuonna 1983 ja enimmät muistikuvani lapsuudesta sijoittuu Pansio-Perno-Paakarla -akselille, jonne muutimme kun olin 6-vuotias.Pansion ja Pernon aluetta pidettiin tuolloin 80 ja 90 -luvulla melko levottomana ja puliukot olivat tavallinen näky. Meidän lasten keskinäisissä nahinoissa väkivallan pelko oli jatkuvasti läsnä. Koulumatkat ja välitunnit olivat välillä kaoottisia, ja kasvoissani on yhä arpia, muistona lapsuuden nujakoista. Pansiossa selviytymistaidot ja kova kuori kehittyivät kuin itsestään.
Perheessäni vallitsi vahva epäluottamus auktoriteetteja kohtaan. Kasvoin ympäristössä, jossa politiikan ja poliitikkojen halveksunta kuului asiaan. Ajatus siitä, että valtaapitävät olivat epäpäteviä ja tavoittelevat vain omaa etuaan, oli syvälle juurtunut. Tämä auktoriteettivastainen ajattelu teki minusta rauhattoman lapsen ja opettajien painajaisen koulussa. En sopeutunut koulumaailmaan kovin hyvin ja koin, että minut pakotettiin oppimaan asioita, jotka eivät kiinnostaneet pätkääkään. Koulun ulkopuolella olen kuitenkin nopea oppimaan ja varsin utelias luonne.
Sittemmin tuo itsenäinen ja kyseenalaistava henki on muuttanut muotoaan. Nykyisin se ilmenee kykynä kyseenalaistaa vakiintuneita toimintamalleja ja teorioita, sekä etsimään alati uusia tapoja tehdä ja toteuttaa asioita.
Turun Pansiosta Raumalle
Neljännellä luokalla muutimme Raumalle, jossa elämä sai uuden suunnan.Raumalla alkoivat kamppailun ohella myös taideharrastukset vetää minua puoleensa. Isoveljeni kumppani, joka oli taitava piirtäjä ja aktiivisesti mukana teatteritoiminnassa, veti minut mukanaan näyttämölle. Hänen kannustuksensa ansiosta aloin myös kehittää piirtotaitoani. Yläasteen kävinkin sitten kuvaamataitoluokalla ja koulun ja judoilun ohessa näyttelin Teatterisakki ry:ssä vuosina 1994–1998, osallistuen muun muassa musikaaliin "Kerran laidalla avaruuden." Teatteri antoi minulle tilaa ilmaista itseäni sekä esiintymisvarmuutta, jota kannan yhä mukanani. Koen, että tiivis teatteriyhteisö kehitti myös sosiaalisia taitojani melko paljon.
Yläasteen jälkeen kokeilin hetken opiskelua ammattikoulun autopuolella, mutta totesin sen jo ensimmäisen puolen vuoden jälkeen virheeksi (en omista vieläkään edes ajokorttia!) :D
Kulttuuriopintoja Punkaharjulla

Erään Italiasta tulleen asuntolakaverin kanssa teimme tuolloin myös ensimmäiset biisit, joissa oli minun tekemät sanoitukset. Ne olivat sellaisia aika Oasis ja Beatles -henkisiä renkutuksia, ehkä jopa puoliksi plagiaatteja, mutta monet tykkäsivät niistä ja etenkin ystävästäni joka niitä soitti ja lauloi. Hän oli todella lahjakas ja viihdyttäjä luonnostaan.
Luovan kirjoittamisen opinnot toivat takaisin Turkuun
Seuraava etappi oli Turun Paasikivi-Opisto, jossa pääsin opiskelemaan luovaa kirjoittamista. Olin saanut Punkaharjulta pienen stipendin kirjoitusharrastuksen jatkamiseksi ja se kannusti kehittämään osaamista edelleen. Turussa käytiinkin läpi useita eri tekstilajeja ja tyylejä sekä estetiikkaan ja dramaturgiaan liittyviä oppeja.
Opin lisää journalistisesta kirjoittamisesta, mutta myös käsikirjoittamisesta, lyriikasta, pakinoista ja proosasta sen eri alalajeineen. Opintoihin sisältyi myös luovan kirjoittamisen perusopinnot Turun yliopistoon. Eräänlaisen lopputyön kirjoitin laululyriikasta. Siihen aikaan ei vielä ollut olemassa suomenkielisiä oppaita, joten jouduin opettelemaan laululyriikan rakenteet ja mitat itsenäisesti.
Noihin aikoihin aloin myös etsiä systemaattisesti musiikintekokumppaneita ja säveltäjiä, joille kirjoittaa sanoituksia. Viihdyin Turussa, joten päätin jäädä tänne pysyvästi.
Palkansaajavuodet ja kevytyrittäjyys (2002–2019)
Työurani alkoi vuonna 2002, kun astuin ensimmäiseen työpaikkaani. Haastattelussa esittelin piirustuksiani ja runojani, mikä näin jälkikäteen hieman huvittaa. Työnantajani kuitenkin vakuuttui siitä, että olin valmis oppimaan mitä vain, joten muutaman viikon kuluttua aloitin työt elektroniikkaladonnan parissa.Ensimmäinen työpaikka antoi todella laaja-alaisen pohjan
Ensipuraisu yrittäjämäiseen toimintaan
Aloin tekemään kevytyrittäjänä hommia entisen työnantajani kilpailijalle. Vuosi oli 2008. Tuolloin kevytyrittäjiä palveleva Eezy Osk oli vasta aloittanut toimintansa ja laskutuspalveuiden kautta tehtävät työt olivat ikäänkuin normaaleita määräaikaisia työsuhteita, ilman yrittäjän vastuita. Tämä teki myös TE-toimston kanssa asioinnista yksinkertaista.
Parin kiireellisen projektin osalta tein hommia myös entiselle työnantajalleni, mutta laskutin töistä sen verran suolaisesti, että vältyin tulevilta toimeksiannoilta. He yrittivät myös saada minut takaisin palvelukseensa merkittävästi entistä korkammalla palkalla, mutta päätin periaatesyistä hylätä tarjouksen.
Pakkoraossa kokeilin hakea suoralla yhteydenotolla merkonomiopintoihin ja pääsin peruutuspaikalta sisään. Tein yhden harjoittelun Mainostoimisto Satumaahan ja suoritin joitakin opintoja, mutta menin sitten lopulta pikkupalkalla töihin erääseen pienempään Turkulaiseen mainostomistoon, jossa suoritin oppisopimuksella AV-viestinnän ammattitutkinnon, osaamisalana julkaisugrafiikka. Koin kuitenkin toimenkuvani liian suppeaksi ja halusin valmistuttuani monipuolisempia tehtäviä.
Kevytyrittäjyys oli muodostunut tavaksi pitää osaamista yllä niissä osa-alueissa, joissa en päässyt työpaikalla näyttämään kynsiäni. Laskutin Eezyn kautta erityisesti kaupallisia valokuvaus- ja kirjoitustöitä. Tuohon aikaan rakentelin myös paljon kotisivuja sekä tein toimeksiantoja mainospiirtäjänä.
Kirjoitin myös sanoituksia ja vuonna 2008 julkaistiin myös ensimmäinen ei-omakustanteinen tuotos Aki Hietalan (kuvassa vasemmalla) esittämänä eräällä hyväntekeväisyysjulkaisulla. Sen tiimoilta tutustuin kunnolla myös mm. Jari Uutelaan, joka on edelleen yksi tärkeimmistä ystävistäni ja yhteistyökumppaneistani.
Henkilökohtaisessa elämässä kuitenkin oli melkoista kuohuntaa sillä ensimmäinen avioliittoni rakoili tuohon aikaan pahasti ja vaikka sain neuvoteltua päivätyöt osa-aikaisiksi, alkoi hiljalleen tuntua siltä että poltan kynttilää molemmista päistä.
Päivätyöt päättyivät lopulta omaan irtisanoutumiseeni. Hyppäsin hetkeksi myyntihommiin ja sieltä taas takaisin kesken jääneiden merkonomiopintojen pariin. Koulusta loikkasin kuitenkin töihin heti ensimmäiseen harjoittelupaikkaan, joten merkonomiopinnot jäivät jo toisen kerran kesken.
Takaisin monipuolisen toimenkuvan äärelle, lisää biisejä julki ja pari tutkintoa pakettiin
Uudessa duunissani pääsin pitkästä aikaa kehittämään liiketoimintaa aivan tosissani sillä kyseessä oli pieni mutta erittäin kasvuhakuinen yritys, jossa pääsin rakentamaan neljästä eri aputoiminimestä koostuvan, usean eri liiketoimintayksikön kokonaisuuden, jossa suunnittelin jokaiselle oman brändin, logoa ja yritystarinaa myöten ja huolehdin vielä kaikkien näiden markkinoinnista yhdessä ja erikseen muutaman vuoden ajan.
Työn ohessa suoritin myös omaehtoisena opiskeluna aiemmin kesken jääneen merkonomin tutkinnon myynnistä ja asiakaspalvelusta sekä vielä lisäksi oppisopimuksena Markkinointiviestinnän erikoisammattitutkinnon (osaamisalana markkinointiviestinnän strateginen suunnittelu ja toteutus). Päivätyö oli erittäin motivoivaa ja iltaisin kirjoitin lyriikoita useille eri säveltäjille.
Vuoden 2010 aikana tutustuin Maukka Perusjätkään ja kuulin ensimmäistä kertaa oman sanoitukseni livenä Tavastialla 2011. Biisin nimi oli "Kohta vainaa". Vuonna 2011 julkaistiin Jari Uutelan Iina Kangasharjulle säveltämä sanoitukseni "Taivaanrannanmaalari", jonka sittemmin esitettiin myös suorassa Plan Ilta Lapselle -konsertissa lokakuussa 2012.
Päivätyöt saivat kuitenkin yllättävän käänteen tuotannollisten ja taloudellisten syiden vuoksi. Taustalla oli eräs omistajamme tekemä virhearvio, joka asetti koko yrityksen toiminnan vaakalaudalle. Näistä potkuista ei siten jäänyt pahaa verta. Olin kuitenkin suorittanut opintoni työn ohessa sen verran kunniakkaasti, että minulla oli nyt erinomaiset jatko-opiskelumahdollisuudet.
Kulttuurituottaja-opinnoista vauhtia managerointiin
Ilmoittauduin ensin työttömäksi työnhakijaksi. Olin kuullut, että mikäli työnhakusuunnitelmaan kirjataan että lisäkoulutusta tarvitaan ja koulutustarve perustellaan tarpeeksi hyvin, saatetaan opintoja voida rahoittaa ansiosidonnaisella päivärahalla. Huolehdin siiät, että tällainen kirjaus tehdään ja esitin, että Kulttuurituottaja (AMK) on se paperi, joka parhaiten nivoisi kaiken jo hankkimani osaamisen yhteen.
Lopulta hain ja pääsin Turun Humanistiseen ammattikorkeakouluun Kulttuurituottajaopintoihin, ja valmistuin sieltä 2,5 vuodessa.
Opintojen aikana aloin vakavammin pohtia olisiko minusta yrittäjäksi ja sitä, miten musiikkiala oikeastaan toimii. Olin jossain vaiheessa huomannut, että biisien eteenpäintarjoamisessa suuri pullonkaula on laadukkaiden lauludemojen puute, joten askartelin vaatekaapista laulukopin kerrostaloni olohuoneeseen, minkä jälkeen useampi artisti halusi tehdä kanssani yhteistyötä. Aloin myös sovitella itselleni uudenlaista roolia artistien managerina ja markkinointikumppanina, pelkän tekstintekijän sijasta ja aloin taipua ajatukseen siitä, että biisit menevät todennäköisemmin läpi kun ne tehdään jo lähtökohtaisesti artistin kanssa tai tälle tilaustyönä, eikä niin, että tehdään biisit ensin valmiiksi ja tarjotaan sitten vasta eteenpäin.
Suurin osa julkaistuista kappaleistani olivat toistaiseksi biisejä, jotka oli säveltänyt sama henkilö kuin se joka niitä esitti.
HUMAK-opintojen aikana opinnollistin paljon musiikkiprojektejani ja etsin parhaita tapoja tehdä hommaa, signasin ensimmäiset manageroitavani ja tein erittäin paljon laululyriikkaa.
Opintojen lomassa tein edelleen muutamia toimeksiantoja kevytyrittäjänä, minkä lisäksi olin eräässä Sedu Koskisen ravintolassa promoottorina sekä aloitin Raha-automaattiyhdistyksessä työssä, jonka olemassaolosta en ollut ennen kuullutkaan. Siitä tuonnempana.
Kun sain opinnot pakettiin, tein hetken hanttihommia, kunnes päädyin pariksi vuodeksi erääseen digimarkkinointitoimistoon.
SAKON STUDION perustaminen ja ensimmäiset viisi vuotta (2019–2024)
SAKON STUDION tarina alkaa todella vasta vuodesta 2019, jolloin elämä heitti minut odottamattomaan tilanteeseen kun kaksi työtäni päättyi lähes yhtä aikaa.
Toimin tuolloin kahdessa aivan erilaisessa työssä
- Sisältömarkkinoinnin ja verkkoliiketoiminnan asiantuntijana eräässä digimarkkinointitoimistossa, jossa vastasin hakukoneoptimoinnista ja heidän sisältömarkkinointipalveluidensa kehityksestä ja
- Pelinvalvojana ensin Raha-automaattiyhdistyksen ja sitten Veikkauksen turvallisuusosastolla, jossa tehtäväni oli incognitona varmistaa, että pelinhoitajat hoitivat työnsä rehellisesti ja ohjeistusten mukaan.
Digimarkkinointitoimistosta lähtö sen sijaan oli kylmempää kyytiä. Pelkkä jäätävä kädenpuristus ja sitten karenssi. Olisi pitänyt lukea se kuuluisa pieni präntti.
Yllättävät potkut kuitenkin osoittautuivat onnenpotkuiksi. Tilanne pakotti miettimään tulevaisuuttani uudella tavalla ja ajattelin katsoa voisinko saada Veikkaukselta apua liiketoiminnan aloittamiseen. Olin ymmärtänyt, että voisin saada jotain lisäkoulutusta tai apua liiketoimintasuunnitelman kehittämiseen. Kun kerroin että minulla on liiketoimintasuunnitelma jo valmiina he pyysivät lähettämään sen talouspäällikölleen, joka puolestaan ilmoitti, että en tarvitse lisäkoulutusta tai apua. Sen sijaan he tarjoutuivat tukemaan liiketoimintani aloittamista 10 000 euron alkupääomalla.
Enää ei tarvinnut miettiä. Astuin täysillä yrittäjyyden maailmaan. Musiikkipuolen touhujen ja kevytyrittäjyyden vuoksi minulla oli jo valmiiksi melko yrittäjämäinen presenssi, mikä auttoi lentävässä lähdössä. Toinen avaintekijä oli hyvä ystäväni joka oli saanut lähtöpassit samasta firmasta n. puoli vuotta aiemmin. Hän hankki minulle pari ensimmäistä asiakastani jo ennen kuin irtisanomisaika oli edes päättynyt ja näin SAKON STUDIO sai lentävän lähdön.
Kun vuoden päästä tilillä oli edelleen koskemattomana tuo sama 10 000 euron alkupääoma, aloin harjoitella sijoittamista.
Ensimmäinen vuosi yrittäjänä: Pienestä kasvuun
Yrityksen alkutaipale oli intensiivinen, mutta samalla äärimmäisen palkitseva. Palvelutarjontani keskittyi alussa lähes yksinomaisesti markkinointisisältöjen kirjoittamiseen ja graafiseen suunnitteluun. Vaikka en ollut tuotteistanut hakukoneoptimointia lainkaan, minulta silti haluttiin ostaa jatkuvasti myös sitä. Sana osaamisesta ja ehkä entisestä työroolistanikin hakukoneoptimoinnin kehittäjänä oli kiirinyt.
Jo pari aivan ensimmäistä asiakasta tilasivat töitä sen verran paljon, että olisin pärjännyt pelkästään niidenkin tuomilla tuloilla. Nämä projektit loivat taloudellisen perustan, jonka turvin saatoin laajentaa toimintaani yhä enemmän myös musiikin pariin. Alusta asti toiveena oli, että yrityksen luova puoli näyttelisi liiketoiminnassa yhtä suurta roolia kuin kaupallinen markkinointisisältöihin liittyvät työt.
Verkoston rakentaminen oli keskeinen kasvun mahdollistaja. Halusin palvella asiakkaitani kokonaisvaltaisesti ja tarjota esimerkiksi myös musiikintuotannon puolella artistille polun aina ensimmäisestä ideasta valmiiksi masteräänitteeksi asti. Lähipiiristäni myös löytyi tekijöitä, kuten hyviä säveltäjiä, miksaajia, masteroijia ja tuottajia, joten luotettavia tekijöitä ei tarvinnut etsiä kovin kaukaa. Lisäksi leikittelin ajatuksella myös erillisestä tuotantoyhtiö ja levy-yhtiöbändistä.
Kaksi aputoiminimeä: Evoluutio Music ja Hit Happens
EVOLUUTIO MUSIC perustettiin vuonna 2019 yhteistyössä Heikki Vihersalon ja Ville "Vini" Nisusen kanssa. Aluksi se oli vain Vinin ja Heikin projekti, mutta pian liityin mukaan sanoittajana ja tekstituottajana. Yllä olevassa kuvassa henkilöt ovat järjestyksessä: Vini, minä ja Heikki.
Yhdessä muodostimme suomenkieliseen pop- ja hiphop-musiikkiin keskittyvän tuotantotiimin, jossa jokaisella oli oma selkeä roolinsa: Vini hoiti sävellyksen, alkutuoannon ja promokuvaukset, minä sanoitukset, tiedotteet medioille ja juridisen puolen. Heikki taas pystytti verkkosivut, hioi soundit viimeiseen tikkiin, miksasi ja masteroi kappaleet. Firman nimi ja logo ovat minun käsialaani.
Tiimimme toimi ensin jonkin aikaa epävirallisena tuottajakollektiivina, mutta laskutusteknisistä syistä ja vastuiden selkiyttämiseksi Evoluutio Musicista tehtiin lopulta SAKON STUDION aputoiminimi, jolloin laskutus alkoi kulkea kokonaisuudessaan minun kauttani ja otin muutenkin enemmän vastuuta firman pyörittämisestä.
Yksi merkittävintä näkyvyyttä (yli miljoona striimiä) saanut projektimme Evoluutio Musicin alla oli Henrikin kappale Ei enempää (feat. Antti Railio), joka julkaistiin loppuvuodesta 2020. Tämä lastensuojelunuorille suunnattu voimabiisi, jonka sanoituksen kirjoitin yhdessä Henrikin kanssa nuorten haastattelujen pohjalta, on konkreettinen osoitus siitä, miten musiikin keinoin voidaan antaa ääni tärkeiden asioiden hyväksi. Sen tausta ja yhteistyö Rock Camp ry:n kaltaisten toimijoiden kanssa heijastaa syvästi omia ja yritykseni arvoja.
Projekti sai myös epäsuorasti jatkoa yritysyhteistyön kautta vuonna 2022 kun Buusti ry kiinnostui kappalesta ja halusi rahoittaa itselleen samankaltaisen projektin. Kiersimme kolmessa eri mielenterveyskuntoutujien asumisyksikössä ja kirjoitimme Henrikin ja Vinin kanssa biisin Aurinko (feat. Fanny Falk). Projekti sai jonkin verran mediahumiota, mutta suurta hittiä siitä ei tullut. Pidimme hanketta kuitenkin tärkeänä sillä palaute siihen osallistetuilta tahoilta ja ihmisiltä oli äärimmäisen positiivista.
HIT HAPPENS perustettiin vuonna 2020 Paavo Virtasen kanssa, joka toimii Hit Happensin tuotantopäällikkönä, minkä lisäksi hänen julkaisuyhtiönsä Music Production Alliance hoitaa useimpien kappaleiden jakelun. Nimi on Paavon keksimä ja se oli mielestäni niin oivaltava, että halusin rekisteröidä sen heti.
Paavo oli tuolloin keskittynyt EDM-musiikin tekemiseen ja julkaisuun taiteilijanimellä BidyHead, minkä sivutuotteena kehittyi tehokas ja virtaviivainen tuotanto+jakeluputki, jota halusimme tarjota muidenkin käyttöön.
Hit Happens tarjoaa indie-artisteille levy-yhtiöpalveluita kuukausimaksullisella mallilla, jossa artistit omistavat omat masterinsa. Paavon ja minun yhteistyö on ollut keskeinen tekijä Hit Happensin menestyksessä, ja yhdessä olemme luoneet tiimin, joka tukee artisteja heidän urallaan. Erona Evoluutio Musickiin on se, että Hit Happens voi ottaa vastuun myös jakeluvaiheesta, minkä lisäksi tuotantotiimi voidaan räätälöidä artistikohtaisesti erikseen, kun taas "Evolla" hommia tehdiin aina tismalleen samalla kooonpanolla.
Hit Happensin suurimpia onnistumisia lienee rap artisti VähäE:lle, eli Eero Vähätalolle tekemämme rap versio Matti Eskon tunnetuksi tekemästä Rekkamies (feat. Matti Esko) -kappaleesta. Biisi hätyttelee nyt jo miljoonaa striimiä ja soi edelleen tätä kirjoittaessa melko hyvin. Tuotannon rahoitti kuljetusalan edunvalvontaan keskittyvä Rahtarit ry. Projekti oli mielenkiintoinen ja opettavainen monella tapaa, eikä vähiten siksi että siihen liittyi lupien selvittäminen alkuperäisislä oikeudenomistajilta. Nämä onneksi järjestyivät.
Pandemian haasteet ja uudet ratkaisut
Vuosi 2020 alkoi lupaavasti, ja olimme juuri saaneet kiinnitettyä uusia esiintyjiä Sakon Studion keikkamyyntiin. Keikkamyyjä oli löytänyt paikkansa, ja näyttikin siltä, että live-esiintymisten myynti oli pääsemässä kunnolla vauhtiin. Sitten koronapandemia iski, ja kaikki pysähtyi kuin seinään. Onneksi emme ehtineet myydä vielä montaa keikkaa, joten vältyimme suurilta peruutuksilta. Silti tilanne merkitsi sitä, että jouduimme luopumaan keikkamyyjästä, ja koko live-esiintymistoiminta pysähtyi.
Pandemia pakotti meidät sopeutumaan uuteen tilanteeseen nopeasti. Kehitimme konseptin virtuaalikeikoille, jotka tarjosivat taiteilijoille mahdollisuuden esiintyä yleisölle turvallisesti. Virtuaalikeikat eivät tuottaneet merkittäviä tuloja, mutta ne tarjosivat meille ja artisteille mahdollisuuden jatkaa toimintaa. Lisäksi keskityimme digitaalisiin projekteihin, kuten sisällöntuotantoon, graafiseen suunnitteluun ja äänipalveluihin, joita voitiin toteuttaa etänä.
Tämän ajanjakson aikana otimme käyttöön uusia työkaluja, kuten pilvipohjaisia projektinhallintajärjestelmiä ja tekoälypohjaisia analytiikkatyökaluja, joiden avulla pystyimme optimoimaan palveluitamme ja parantamaan asiakaskokemusta. Pandemian haasteet opettivat meille, kuinka tärkeää on olla joustava ja reagoida nopeasti muuttuviin olosuhteisiin.
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Luovan työn ja yrittäjyyden rinnalla olen alkanut tuntea yhä vahvempaa vastuuta yhteiskunnasta ja olen enenevissä määrin ajautunut mukaan myös erilaisiin luottamustoimiin ja politiikkaan.
Vaikka lapsuuden ja nuoruuden kokemukset herättivät aikoinaan vahvasti yhteistä päätöksentekoa kyseenalaistavan hengen, se on sittemmin kanavoitunut aktiiviseksi haluksi vaikuttaa ja rakentaa parempaa tulevaisuutta sisältäpäin.
Koronan aikaisten tukitoimien epäonnistuminen erityisesti kulttuurityöläisten osalta, sekä tuolloin ilmoille nousseet viestit tulevasta (nyt jo epäonnistuneeksi todetusta) YEL-uudistuksesta herättivät minussa kipinän asettua ehdolle kuntavaaleissa 2021 sekä uudelleen kunta- ja aluevaaleissa 2025. Äänimäärä ei riittänyt valtuustoon asti, mutta poiki kuitenkin pari luottamuspaikkaa jo olemassa olevien ohelle.
Luottamustehtäväni Opetushallituksen Esittävien alojen työelämätoimikunnan varapuheenjohtajana sekä Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n hallituksessa ovat tulleet politiikan ulkopuolelta, kun taas tehtävät Varsinais-Suomen käräjäoikeuden lautamiehenä ja Varsinais-Suomen pelastuslautakunnan varajäsenenä ovat perua ehdokkuuksista.
En tavoittele poliittista uraa oman yritystoimintani kustannuksella, vaan olen suunnitellut toimintani niin, että nämä tukevat toisiaan. Vaaleissa menestyminen ei myöskään ole minulle mikään itseisarvo. Tarkoitus on ollut lisätä puolueen ja päättäjien ymmärrystä pien- ja yksinyrittäjien sekä kulttuurityöläisten arjesta, haasteista ja realiteeteista. Olen onnistunut tässä mielestäni varsin hyvin ja juuri nyt myös itsensätyöllistäjistä ja työelämän murroksesta puhutaan paljon.
Luottamustoimet vievät nykyisellään verrattain vähän aikaa ja mikäli päätyisin vaikkapa kansanedustajaksi, se vain tarkoittaisi sitä, että liiketoiminnan painopiste siirtyisi entistä enemmän lisensointiin ja omarahoitteisiin taideprojekteihin, mikä olisi edustamillemme taiteilijoille hyvä asia. Mikäli aihepiiri kiinnostaa enemmän, voit lukea luke tältä politiikka-sivulta lisää.
Strategiset tavoittemme tulevaisuuteen
Tarinan ei ole tarkoitus päättyä tähän. Vaikka toiminta on jokseenkin pienimuotoista, visiot ovat suuria. Tässä minun ja SAKON STUDION strategiset askelmerkit ja tavoitteet tuleville vuosikymmenille:
5 vuoden sisällä(2030)
- Ydinosaamisen syventäminen ja toimitusketjun optimointi: Suojelemme minun, eli Sakon henkilökohtaista intohimoa kirjoittamiseen, visuaaliseen työskentelyyn ja musiikintuotantoon, joissa oma työpanokseni tuottaa suurimman arvon asiakkaalle ja itselleni.
- Ei-aikaintensiivisien palveluiden kehittäminen rinnalle: Rinnalla kehitetään jatkuvasti myös ei-aikaintensiivisiä palveluita, kuten tiedotepalveluita, yksityiskeikkojen myyntiä ja digimarkkinointipalveluita (esim. Google Ads) jotka tuovat tasaista ja ennakoitavaa tulovirtaa.
- Immateriaaliomaisuuden (IP) portfolion rakentaminen: Jokainen tehty työ nähdään paitsi projektina, myös tulevaisuuden tulonlähteenä. Teosten, valokuvien ja tekstien katalogia rakennetaan jatkuvasti myös lisensointia ajatellen. Jo nyt Sakon studio hallinnoi sangen suurta määrää musiikkiteosten kustannusoikeuksia.
- Tekoälyn strateginen hyödyntäminen: Otetaan tekoäly työkaluksi oman työn tehostamisessa ja uusien luovien ratkaisujen löytämisessä. Tämä vapauttaa aikaa rutiineista strategiseen ajatteluun ja varmistaa, että palvelut ja suoritustaso pysyvät ajan hermoilla ja kilpailukykyisinä jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä.
-
Taiteilija- ja alihankkijaverkosto kasvun mahdollistajana: Verkosto on keskeinen osa toimintaa, mutta rakennamme
kumppanuuksia esimies-alais roolien sijasta. Välitämme keikkoja
rosterimme artisteille ja tarjoamme biisintekijöillemme toimeksiantoja.
Listäksi hyödynnämme alihankkijoiden syväosaamista valikoidusti
täydentämään omaa ydinosaamistani (esim. äänen jälkikäsittely,
haastavammat koodaustarpeet), jotta voin itse keskittyä luovaan työhön
ja intohimoyrittämiseen.
- Inbound-moottorin virittäminen entisestään: Verkkonäkyvyys toimii pääasiallisena asiakashankintakanavana, minimoiden tarpeen aktiiviselle ja aikaa syövälle myyntityölle. Tämä vapauttaa aikaresurssia asioiden tekemiseen ja oman liiketoiminnan suunnitteluun kehittämiseen.
10 vuoden sisällä (2035)
- Mielipidevaikuttajuuden vakiinnuttaminen: Oma asiantuntijabrändi ja nousu mielipidevaikuttajaksi luovien alojen ja pienyrittäjyyden saralla tukevat sekä palveluiden kysyntää että oman IP-portfolion arvoa.
- Pääomapuolen kasvattaminen: SAKON STUDIO vakiinnuttaa asemansa paitsi luotettavana palvelukumppanina, myös merkittävänä immateriaaliomaisuuden haltijana. Ensimmäiset merkittävät tulovirrat syntyvät lisensoinnista ja rojalteista, mikä vähentää entisestään riippuvuutta aktiivisesta tuntityöstä.
- Ensimmäiset sijoitukset: Pitkän aikavälin tavoitteen mukaisesti tehdään ensimmäiset pienet sijoitukset lupaavien artistien uriin, hyödyntäen omaa pääomaa ja asiantuntemusta.
20 vuoden sisällä (2045)
- Fokus oikeuksien hallinnointiin: Todennäköinen siirtymä yhtiömuotoon, joka keskittyy ensisijaisesti kertyneiden lisenssien ja kustannusoikeuksien hallinnointiin. Tämä varmistaa elämäntyön arvon säilymisen ja siirtymisen seuraavalle sukupolvelle.
- Luova työ rakkaudesta lajiin: Oma luova teksti-, ääni- ja kuvantuotanto kulkee edelleen mukana, mutta ensisijaisesti taiteellisista lähtökohdista ja rakkaudesta lajiin. Asema mielipidevaikuttajana ja kulttuuritoimijana on tässä vaiheessa jo yleisesti tunnustettu.
50 vuoden sisällä (2075)
- Perinnön turvaaminen: Mahdollistetaan hallittu siirtymiseni sivuun operatiivisesta toiminnasta siten, että SAKON STUDIO voi jatkaa itsenäisenä, menestyvänä toimijana. Varmistetaan, että yhtiö hallinnoi jatkossakin tehokkaasti hallussaan olevia oikeuksia, jotka ovat osa suomalaista kulttuuriperintöä, ja tarjoaa arvoa alkuperäisten arvojen mukaisesti.
Arvot
Tarinani ja kokemukseni ovat tiivistyneet kolmeksi ydinperiaatteeksi, jotka ohjaavat kaikkea Sakon Studion toimintaa. Ne eivät ole vain sanoja, vaan tapoja toimia. Ne ovat kompassimme ja lupauksemme sinulle.
1. Suoraselkäisyys
Toimimme avoimesti ja rehellisesti, emmekä pelkää seisoa periaatteidemme takana. Puolustamme rohkeasti altavastaajaa, kohtelemme kaikkia kumppaneita oikeudenmukaisesti ja kerromme avoimesti, keitä olemme. Se on lupaus siitä, että meihin voi luottaa. Emme harrasta, emmekä siedä paskapuhetta.
- Emme piilottele näkemyksiämme, vaan kerromme avoimesti mitä mieltä olemme, esimerkiksi asiakkaan toivomasta ratkaisusta.
- Maksamme alihankkijoille ja kumppaniverkostomme jäsenille aina reilun korvauksen.
- Puolustamme aktiivisesti pienyrittäjien ja kulttuurintekijöiden asemaa yhteiskunnassa.
2. Luova tekokkuus
Emme tee pelkkää taidetta tai markkinointia. Keskitymme olennaiseen ja luomme mitattavia, vaikuttavia sisältöjä ja teoksia. Olemme poistaneet palveluprosessista kaiken turhan. Halveksimme kaikenlaista mainostoimistohöttöä ja inhoamme turhia palavereja. Jokainen projekti on valjastettu tuottamaan maksimaalista arvoa ja vaikuttavuutta, kustannustehokkaasti.
Olemme aktiivinen eteenpäin vievä luova voima. Muutamme haasteet mahdollisuuksiksi ja kanavoimme itsenäisen ajattelumme konkreettisiksi teoiksi. Mahdollistamme sekä oman että asiakkaidemme vapauden toteuttaa itseään ja luoda uutta. Etsimme alati uusia toteutustapoja keinoja saavuttaa pelikentällä epäreilua kilpailuetua. Olemme luovan tehon ilmentynä ja luovan tuhon kaltalyytti.
- Perustarinamme on esimerkki siitä, miten vastoinkäymiset ja yllättävät tilanteet muutetaan menestykseksi.
- Toimintamallimme on ketterä ja itsenäinen, mikä vapauttaa luovuuden ilman turhia rakenteita tai välikäsiä.
- Autamme artisteja ja yrittäjiä rakentamaan omaa, uniikkia polkuaan pelkän suorittamisen sijaan.
3. Kestävä jälki
Tähtäämme aina pysyvään arvoon, emme pikavoittoihin tai hetken huomioon. Rakennamme ratkaisuja, jotka kantavat hedelmää vielä vuosien päästä ja jättävät maailmaan positiivisen, kestävän merkin. Tämä on vastuuta asiakkaan investoinnista, kulttuuriperinnöstä ja tulevista sukupolvista.
- Suosimme ratkaisuja, jotka rakentavat asiakkaan omaa pääomaa pitkällä tähtäimellä hetkellisen näkyvyyden sijaan.
- Toimimme aktiivisesti luottamustoimissa, jotka kehittävät koko luovaa alaa ja kantavat hedelmää tulevaisuudessa.
- Ajattelemme jälkipolvia – niin politiikassa kuin liiketoiminnassakin – ja pyrimme päätöksiin, jotka hyödyttävät myös heitä.
Mistä nimi SAKON STUDIO tulee?
Sako on yksi monista lempinimistäni. Se ei liity asemerkkiin, vaan muodostuu hieman tylsästi etu- ja sukunimieni kahdesta ensimmäisestä kirjaimesta.
Sakon studio oli simppeli tapa viitata työhuoneeseeni ja se vakiintui käyttöön vähän kuin vahingossa. Yrityksen perustamisvaiheessa nimeä ei siis tarvinnut enää erikseen keksiä. Se oli jo valmiiksi olemassa ja käytössä.
Miksi keksiä pyörää uudelleen? Miksi korjata jotain sellaista, mikä ei ole rikki? Niinpä.