Pelkällä näkyvyydellä ei makseta laskuja, mutta se on silti välttämätöntä. Suosittelemme panostamaan useampaan kuin yhteen kanavaan.
Autamme valitsemaan sopivimmat kanavat erityisesti digimarkkinoinnin ja viestinnän toteuttamiseen. Mikäli niitä ei ole, me luomme ne sinulle. Olemme erikoistuneet digijalanjäjen kasvattamiseen orgaanisesti.Digimarkkinoinnin palvelut
- Kirjallinen SEO-auditointi + korjaustoimenpiteet »
- Sisältömarkkinoinnin vuosisopimus »
- Google Remarketing »
- Orgaaninen Google-näkyvyys »
- Verkkosivujen sisällöt »
- Tiedotteet eri medioihin »
Ostettu vs. orgaaninen näkyvyys?
Digitaaliset kanavat muuttuvat jatkuvasti. Toisena ajankohtana mainosten
klikkihinnat ovat edullisempia Linkedinissä kuin Facebookissa ja
päinvastoin. Joskus taas Google Ads on halvin tapa mainostaa.
Etenkin uusien somekanavien kohdalla orgaaninen näkyvyys voi silti tuoda paljon tehokkaammin liidejä kuin maksettu mainonta. TikTok on viimeaikoina ollut tästä hyvä esimerkki. Hype kestää tyypillisesti vain pari ensimmäistä vuotta, jonka jälkeen näkyvyyttä saa vain rahalla. Niin tai näin, some on tullut jäädäkseen ja sosiaalisten medioiden kautta tehdään paljon myös kauppaa.
Etenkin uusien somekanavien kohdalla orgaaninen näkyvyys voi silti tuoda paljon tehokkaammin liidejä kuin maksettu mainonta. TikTok on viimeaikoina ollut tästä hyvä esimerkki. Hype kestää tyypillisesti vain pari ensimmäistä vuotta, jonka jälkeen näkyvyyttä saa vain rahalla. Niin tai näin, some on tullut jäädäkseen ja sosiaalisten medioiden kautta tehdään paljon myös kauppaa.
Kaikkein nuorimmat sukupolvet eivät välttämättä edes välitä perinteisistä verkkosivustoista. Esimerkiksi musiikkialalla on jo tavallista, että artistibrändi on olemassa vain somessa ja ansaitussa mediassa.
Perinteisillä kotisivuillakin on silti paikkansa. Niiden avulla voidaan
esim. pyrkiä hankkimaan liikennettä suoraan Googlesta ja sivuston
kävijöille on helppo kohdentaa jälkikäteen myös remarketing-mainontaa.
Omat hyvin optimoidut verkkosivut tuovat tyypillisesti kauppaa myös
useiden vuosien ajan.
Orgaanisen näkyvyyden haittapuolena on se, että sen hankkiminen ja
ylläpitäminen syö yleensä enemmän työaikaa kuin maksettujen
mainoskamppanjoiden pyörittäminen. → Ei riitä, että
verkkosivuillasi on kourallinen kävijoitä kuukaudessa, vaan niitä
pitäisi olla pikemminkin satoja tai tuhansia. Orgaanisen
Googlenäkyvyyden hankkiminen on myös hidasta ja sijoitukset
hakutuloksista pitää ansaita. Orgaanisen Googlenäkyvyyden saaminen
optimaaliseen kuntoon vie tavallisesti 0,5 - 1 vuotta.
Somessa tilanen on samankaltainen. Et tule todennäköisesti saamaan
kauppaa parilla sadalla seuraajalla, vaan sinulla pitäisi tavoittaa
mieluummin tuhansia. Ainoa oikotie tähän on maksettu mainonta. Maksetun
näkyvyyden haittapuolena on kuitenkin se, että kun maksaminen loppuu,
loppuu myös näkyvyys kuin seinään. Orgaaninen näkyvyys taas kestää
yleensä paremmin aikaa.
1) Jos haluat liikennettä heti, investoi digimainontaan
Maailmaan tupsahtaa joka päivä monia kymmeniä tuhansia verkkosivustoja ja
sisältöjä eri puolille nettiä. Kunkin päätyminen asiakkaan silmien eteen
on yleensä monien sattumien summa. Siksi mainonta on ainoa keino, jolla
voidaan varmistaa että sivustolla on heti alusta asti tarpeeksi paljon
laadukkaita kävijöitä.
Google, Facebook, YouTube ja Instagram tarjoavat mahdollisuuksia kohdentaa
mainontaa erittäin tehokkaasti esimerkiksi henkilöihin jotka ovat jo
kerran käyneet sivustollasi. Demografioiden perusteella kohdentaminen on
myös somekanavissa erittäin korkealla tasolla.
2) Pitkässä juoksussa kannattaa investoida myös orgaaniseen näkyvyyteen
Myös omien verkkosivustojen ja koko nettipresenssin hakukoneoptimointi
kannattaa. Ne tuovat parhaimmillaan melko pysyvää kävijävirtaa Googlesta.
Lisäksi helpottaa kummasti maineenhallintaa kun Googlen etusivu on hallussa
ainakin omaan brändiin liittyvien hakujen osalta.
On kuitenkin huomioitava, että optimointi on hidasta ja alkaa potkia
kunnolla usein vuodenkin viipeellä. Siksi se on fiksun markkinoijan
markkinointimiksissä yleensä se seuraava vaihe, jota kuitenkin kannattaa
ryhtyä valmistelemaan jo hyvissä ajoin (maksetun mainonnan rinnalla).
Jotta optimointi toisi oikeasti kävijöitä, tulisi Googlen etusivulle päästä tavallisesti ainakin 20 alaan liittyvällä termillä. Tämä edellyttää johdonmukaista sisällöntuotantoa.
Jotta optimointi toisi oikeasti kävijöitä, tulisi Googlen etusivulle päästä tavallisesti ainakin 20 alaan liittyvällä termillä. Tämä edellyttää johdonmukaista sisällöntuotantoa.
Kun sivuston tekninen puoli on siis kunnossa, on optimointi käytännöllisesti
katsoen siitä eteenpäin enimmäkseen uusien (oikein tehtyjen) sisältöjen
luomista. Lisäksi tuloksiin vaikuttavat myös esimerkiksi brändin maine ja
sivustolle osoittavien linkkien määrä.
Räätälöity sisältömarkkinointisuunnitelma juuri sinulle?
Jos et oikeastaan tiedä, mitä sinun kannattaisi tehdä seuraavaksi, voit
ostaa meiltä sisältömarkkinointisuunnitelman, joka helpottaa etenemistä.
Suunnitelman sisältö räätälöidään asiakaskohtaisesti, mutta tavallisin runko
on seuraava:
- Käydään läpi käytössä olevat digipresenssit (esim. verkkosivut, somekanavat, blogi).
- Tarkastellaan mitä kanavia ei käytetä ja arvioidaan pitäisikö niihin panostaa.
- Tuotetaan ehdotukset kehitystoimista, joilla valitut kanavat saadaan rokkaamaan.
- Mikäli haluat, sisällytämme suunnitelmaan myös alustavat hinta-arviot.
- Saat tehdä suunnitelmalla mitä haluat. Voit käyttää toteutukseen vaikka kilpailijaamme tai tehdä kaiken itse :) Tietysti mekin mielellämme huolehdimme toteutuksesta.
Joskus tarve on suppeammalle suunnitelmalle, jossa keskitytään tarkemmin
vain yhteen osa-alueeseen. Sekin käy. Jos sinulla on vaikkapa kotisivut,
jotka kerää liikennettä, voidaan keskittyä selvittämään miksi asia on
näin.
Tällöin skannaamme sivuston läpi muutamalla ohjelmalla ja tutkimme mikä
kaikki siellä voi mahdollisesti olla esteenä sivuston menestymiselle. Jos
jaat pääsyn Search Consoleen ja Google Analyticsiin, käytämme hyödyksi myös
sieltä saamiamme tietoja. Lopuksi saat selkeät ohjeet siitä, millä
toimenpiteillä sivustosi saadaan menestymään.
Olipa kyseessä laajempi tai suppeampi suunnitelma, pyrimme aina nojaamaan
ehdotuksemme alan parhaiden käytäntöjen lisäksi numeraaliseen dataan, jos
sitä suinkin on saatavilla.
Siksi on tärkeää, että saamme pääsyn esim. juurikin Analyticsiin ja Search
Consoleen ja mikäli somepuolella on käytössä jotakin seurantaa, kannattaa
jakaa pääsy myös tutkimaan sitä. Mitä tarkempaa dataa saamme käyttöön, sitä
tarkempia ehdotuksia pystymme antamaan.
Teknologia vanhenee nopeasti, joten kannattaa panostaa alustariippumattomiin sisältöihin
Olipa alustana sitten yrityksen omat verkkosivut, Instagram, Linkedin
tai Facebook, niin sisällön merkitys ei katoa mihinkään. Minkä tahansa
verkkosivun teknologia vanhenee parissa kolmessa vuodessa, mutta hyvä
teksti-, kuva- ja äänisisältö voi silti olla ajatonta.
Hyvät sisällöt voi siis siirtää uusille alustoille ja
sivustoille.
Kannustammekin ajattomaan ja alustariippumattomaan sisältöajatteluun,
jossa sisältöjen elinkaari pyritään maksimoimaan. On hyvä tiedostaa,
että vanhimmat nettimeemitkin ovat tänä päivänä jo yli 20 vuotta
vanhoja. Niistä suurin osa on jatkanut elämäänsä nimenomaan siirtymällä
alustalta toiselle.
Ajattomiin ja alustariippumattomiin sisältöihin panostaminen on pitkässä
juoksussa myös edullisempaa kuin pyörän keksiminen kokonaan uusiksi
kutakin kanavaa varten. Ajankohtaisuus on toki myös tärkeää ja kunkin
julkaisualustan ominaispiirteet tulee ottaa huomioon, mutta ydinsisältöä
on helpompi muokata useaan eri muotoon kun lähtökohtaisesti on jo
ajateltu kanavariippumattomasti.
Jos siis kanavia pyrkii käyttämään sisältömarkkinointiin kannattaa aina ajatella myös laatikon (kanavan) ulkopuolelta.
Hinta?
Ketteryys ja kevyt kulurakenne kääntyvät hinnoittelussa asiakkaidemme
eduksi. Lisäksi teemme jonkin verran hommia myös pro bono.