Sisältömarkkinointi = Brändimielikuvan ja tunnettuuden kehittämistä strategisen sisällöntuotannon avulla.
Kaikki markkinointi on aina enemmän tai vähemmän sisältömarkkinointia. Se
minkä verran markkinointibudjetista on laitettava sisältöön vs.
mediatilaan voi kuitenkin vaihdella.
Sisältömarkkinoinnista alettiin puhumaan omana markkinoinnin alalajina
oikeastaan vasta some-aikakaudella. Tämä johtuu siitä, että näkyvyys
some-alustoilla on ollut lähtökohtaisesti ilmaista. Sisältömarkkinoinnin hinta on siis tyypillisesti perustunut siihen aikaan, mikä kuluu sisältöjen luomiseen.
Ilmaisen mediatilan vuoksi tämä on mielletty edullisemmaksi kuin perinteinen mainonta, mutta asia ei ole aivan niin yksioikoinen. Nykyisin myös monissa näennäisesti veloituksettomissa somealustoissa näkyvyyden saaminen voi edellyttää myös maksettua mainontaa.
Tyypillisiä sisältömarkkinointikanavia ovat mm:
- Metan palvelut: Facebook ja Instagram
- Muut uusmediat: TikTok, Snapchat jne.
- Google: YouTube, hakukoneille optimoidut sisällöt esim. verkkosivuilla
- Vanhan liiton internet: sähköpostit ja blogit ja verkkolehdet
- Printtimediat: Tiedotteet ja mielipidekirjoitukset
Perinteisesti sisältömarkkinoinnissa pyritään käyttämään resurssit
sisältöjen tuottamiseen, eikä makseta mediatilasta. Nykyään on kuitenkin yhä
vaikeampi saada sisältöjään näkyville ilman rahallista lisäpanostusta. Tämä
koskee erityisesti Metan palveluita.
Kaiken somepöhinän keskellä olisikin hyvä muistaa, että kaikesta huolimatta
perinteisetkin mediat porskuttavat edelleen. Lehdet tekevät edelleen juttuja
tiedotteiden pohjalta ja julkaisevat mielipidekirjoituksia. Lisäksi livetapahtumat ovat edelleen äärimmäisen tehokas, mutta alihyödynnetty tapa tehdä markkinointia.
Ota yhteyttä, niin keskustellaan siitä, mitkä olisivat teille parhaat
sisältömarkkinointikanavat ja -keinot.
Markkinoinnin teho kasvaa kun se on dataohjattua ja monikanavaista
Kustannustehokkain sisältömarkkinointi on monikanavaista ja dataohjattua. Hyvä sisältömarkkinoija ymmärtää datan ja analytiikan päälle ja osaava sisällöntuottaja säätää tulevia sisältöjään myös kerätyn numerotiedon ja yleisön reaktioiden pohjalta.
Mikäli sisältömarkkinoinnilla tavoillaan näkyvyyttä Googlessa, myös
vanhoja sisältöjä voi olla järkevää muokata aika-ajoin. Etenkin
tekstimuotoisten sisältöjen optimointi on suhteellisen helppoa. YouTubessa
tai nopeasyksisemmissä somekanavissa tässä ei välttämättä ole järkeä,
mutta tietoja voidaan hyödyntää tulevien sisältöjen tekemisessä.
Monikanavaisuus hyödyttää siksi, että sen myötä syntyy eri alustojen ja
kanavien välille myös synergioita. Samoja sisältöjä voi hyödyntää hieman
muunneltuina eri alustoilla.
Esim. lyhyet videopätkät TikTokissa ovat hyvä tapa markkinoida täyspitkiä
YouTube-sisältöjä. Uusimmasta blogipostauksesta voi ottaa otteita
esimerkiksi Facebook-päivityksiin tai uutiskirjeeseen jne.
Tällainen käyttötapa maksimoi sisällöstä saatavan hyödyn, kun jokaiselle
alustalle ei tarvitse luoda uutta sisältöä alausta asti. Osassa kanavista
kannattaa harkita myös maksettua mainontaa.
Sisältötyyppinä teksti, ääni, kuva vai video?
Sisältömarkkinoinnin sisältötyyppejä on monia. Kyse ei siis ole
välttämättä pelkästä tekstimuotoisesta sisällöstä. Tällä hetkellä
suosituin sisältötyyppi lienee TikTokista tutut alle 30 minuuttiset
videosisällöt.
Esimerkiksi SAKON STUDIO tekee sisältömarkkinointitarkoituksiin:
Esimerkiksi SAKON STUDIO tekee sisältömarkkinointitarkoituksiin:
Kaikki nämä kolme sisältötyyppiä ovat yhtä tärkeitä ja saavat voimaa
toisistaan. Maailma on audiovisuaalinen paikka, joten
sisältömarkkinoissakin kannattaa hyödyntää kaikkia mahdollisia
sisältötyyppejä.
Millainen on hyvä sisältömarkkinointistrategia?
Hyvässä sisältömarkkinointistrategiassa määritellään
sisältömarkkinoinnissa käytettävät kanavat, viestinnän tyyli ja muu
keinovalikoima.
Tuputtaminen ja tyrkyttäminen on kuitenkin kiellettyä, koska yleisö
päättää itse jatkaako seuraamistasi vai ei. Sisällöstä on siis
oltava hyötyä tai sen tulee olla viihdyttävää.
Sisältömarkkinointistrategia voidaan rakentaa esimerkiksi:
- hyödyllisten vinkkien ympärille
- jonkin henkilöbrändin ympärille
- arvopohjaisten viestien ympärille
- ajankohtaisten ilmiöiden kommentoinnin ympärille
Olennaisinta on, että sisältö on sellaista joka ansaitsee tulla nähdyksi ja kuulluksi. Pohjimmiltaan sisältömarkkinoinnilla pyritään rakentamaan ihmisiin luottamusta, joka sitten ajan myötä muuttuu myös rahaksi. Markkinointiviestit pitää siis upottaa osaksi sellaisia sisältöjä, joita asiakkaat itse haluavat nähdä.
Kilpailua ei käydä muita sisältömarkkinojia vastaan. Huomiosta
kilpailevat etenkin somekanavissa ystävien ja sukulaisten sisällöt,
sekä somejulkkikset, joiden sisältö on pääasiassa epäkaupallista,
mutta joista osaa voidaan hyödyntää rahaa vastaan
somevaikuttajina.
Ruohonjuuritason strategisella viestinnällä voidaan huolehtia siitä, että hyvät asiat nousevat päivänvaloon ja brändistä käytävä keskustelu perustuu faktoihin. Kun brändi saa seuraajia, voidaan heistä muodostuu parhaimmillaan yhteisö, joka liputtaa brändin puolesta kaikkialla.
Kun maine nousee sellaiselle tasolle, ei myyjän tarvitse enää koskaan tehdä ainoatakaan kylmäsoittoa.
Ruohonjuuritason strategisella viestinnällä voidaan huolehtia siitä, että hyvät asiat nousevat päivänvaloon ja brändistä käytävä keskustelu perustuu faktoihin. Kun brändi saa seuraajia, voidaan heistä muodostuu parhaimmillaan yhteisö, joka liputtaa brändin puolesta kaikkialla.
Kun maine nousee sellaiselle tasolle, ei myyjän tarvitse enää koskaan tehdä ainoatakaan kylmäsoittoa.
Sisältömarkkinoinnin tekeminen itse vs sisältömarkkinoinnin kumppani?
Tässä ei oikeastaan ole vastakkainasettelua. Kumppania kannattaa käyttää asioihin, joita ei koe hallitsevansa suvereenisti. Meidän asiakkaistamme monet hoitavat valtaosan sisältömarkkinoinnistaan itsenäisesti, mutta ostavat meiltä sparrausta tai analysointi- ja asiantuntija-apua.Suosittelemme kuitenkin aina vastuuttamaan sisältömarkkinointiin yhden henkilön sijasta tiimin.
Monta päätä on parempi kuin yksi ja luovia ideoita tarvitaan kokoajan.
Meiltä saa apua ja tuoreita ajatuksia vaikkapa tekstien
jäsentelemiseen tai sen juuri oikean kulman
löytämiseen. Joillekin somettaminen on helppoa, mutta blogien
ja tuotetekstien kirjoittaminen takkuaa. Koska omakin aika maksaa ja
on aina jostain muualta pois, on usein helpointa ulkoistaa osa
hommista ja palkata esimerkiksi
copywriter.
Tyypillisimmät sisältömarkkinointikanavat?
Mikä tahansa väline tai media, voi olla sisältömarkkinoinnin
kannalta tärkeä. Uusia kanavia myös syntyy jatkuvasti.
Karkeasti ottaen tavallisimmat sisältömarkkinointikanavat voidaan jakaa vaikkapa seuraavalla tavalla kolmeen pääryhmään, jotka voidaan edelleen jakaa osakanaviin.
Sisältömarkkinointikanavat:
- Luonnollinen Google-näkyvyys
- omissa sisällöissä
- muiden sisällöissä
- Maksettu Google-näkyvyys
- muiden sisällöissä
- GoogleAds-mainoksissa
- SOME (FB, IG, Twitter, LI, TikTok jne.)
- Luonnollinen somenäkyvyys
- omilla sometileillä
- muiden sometileillä
- Maksullinen somenäkyvyys
- muiden sometileillä (vaikuttajamarkkinointi)
- Somemainoksissa
- Suorat kontaktit
- Perinteiset
- sähköpostit
- tekstiviestit
- puhelin
- Pikaviestimet
- WhatsApp-ryhmät ja ringit
- SnapChat
- Etäyhteys
- videopalaverit
- webinaarit
- Livekontaktit
- tapaamiset
- tapahtumat
- seminaarit
- Perinteiset mediat
- Mediatiedotteet
- Lehti-, radio- ja TV-haastattelut
- Mielipidekirjoitukset
- Arvostelut (taiteilijoilla)
1. Google tuo sisältömarkkinoijalle pitkäaikaisinta hyötyä
Hyvä, Googlelle optimoitu sisältö, toimii parhaimmillaan hunajapurkin tavoin.Kun ihminen etsii internetin uumenista jotakin mikä liittyy sinuun tai sinun yrityksesi toimintaan ja kirjoittaa siihen liittyviä hakusanoja Googleen, hänen tulisi löytää sinun luoksesi.
Usein välietappina on esimerkiksi jokin nettisivujen alasivu, blogiartikkeli tai muu vapaasti verkossa oleva sisältö, joka pysyy tietyillä hakusanoilla Googlen etusivulla kuin tatti.
Tällainen sisältö voi tuoda ihmisiä luoksesi kuukaudesta ja
vuodesta toiseen. Sellaisen luomiseen kannattaa panostaa ja hyvä
SEO-copywriter on siinä hommassa
painonsa arvoinen kultaa.
Nykyisin sisältöjä on paljon myös ns. suljetuilla alustoilla ja tiedon etsintä esimerkiksi suoraan YouTubesta tai Facebookista on yhä yleisempää. Silti Google on edelleen se tärkein hakukone.
Nykyisin sisältöjä on paljon myös ns. suljetuilla alustoilla ja tiedon etsintä esimerkiksi suoraan YouTubesta tai Facebookista on yhä yleisempää. Silti Google on edelleen se tärkein hakukone.
Omien verkkosivujen ohella voidaan pyrkiä optimoimaan digitaalista
jalanjälkeäsi myös kokonaisuutena. Jos sinusta on jo lehtijuttuja
ja tietoa esimerkiksi Wikipediassa, myös näiden näkyvyyteen ja
tietojen oikeellisuuteen voidaan jossain määrin vaikuttaa.
Hakukoneoptimoinnilla on perinteisesti huono kaiku, koska alalla
on todella monenlaista toimijaa. Osa pyrkii tekemään luvattoman
pitkiä sopimuksia ja monet asiakkaamme ovat kokeneet tulleensa
huijatuksi edellisen optimointikumppaninsa toimesta.
Me tarjoamme asiantunapalvelua, jossa laitetaan yleensä ensin
sivuston tekniset edellytykset kuntoon ja sen jälkeen keskitytään
sivustolla olevien sisältöjen optimointiin. Määräaikaisia
sopimuksia emme harrasta lainkaan.
2. SOME on alati muuttuva sisältömarkkinoinnin leikkikenttä
Hyvällä sisältösuunnitelmalla ja yhteistyöllä saamme sosiaalisen mediasi heräämään eloon. Voit aloittaa yhdestä tai kahdesta somekanavasta ja siirtyä sitten hallinnoimaan useampia.
Jos some on sinulle uutta, opetamme sinua itse tekemään sen
parissa oikeita asioita. Jos taas olet jo kokenut somettaja,
voimme ehkä auttaa asioissa, joita et itse osaa tehdä tai ehdi
hoitamaan.
Tiedämme mihin kellon aikaan kuhunkin sosiaaliseen mediaan kannattaa postata mitäkin ja kuinka monta kertaa viikossa ja minä päivinä. Tiedämme myös millaista sisältömarkkinointia kussakin kanavassa kannattaa tehdä.
Nykyaikaisessa somemarkkinoinnissa huomionarvoista on esimerkiksi se, että somepalveluiden algoritmit suosivat itseään. Sisällöt saavat siis parhaan näkyvyyden silloin kun niillä ei pyritä ohjaamaan ihmisiä pois kyseisen palvelun parissa.
Linkki YouTube-videoon saa siis yleensä vähemmän näkyvyyttä Facebookissa kuin videojulkaisu, joka on ladattu Facebookiin suoraan. Vastaavasti vaikkapa blogiartikkeli voi olla järkevintä kopioida Facebookiin tai Linkediniin tekstimuodossa, eikä postata sitä linkkinä, mikäli tähtäimessä on maksimaalinen tavoittavuus.
Vaikuttajamarkkinointiinkin meillä on jotain annettavaa, sillä osa
artisteistamme ovat kiinnostuneita vaikuttajatoimeksiannoista.
Tällöin on kuitenkin löydettävä jokin yhteinen sävel, jonka
perusteella yhteistyö näyttäytyy loogisena. Vaatebrändit
esimerkiksi toimivat hienosti esiintymisasujen kontekstissa
jne.
Varsinainen leipälajimme on kuitenkin kykymme auttaa
sisällöntuotannossa. Se tarkoittaa esimerkiksi somevideoiden
kuvaamista TikTokkiin ja YouTubeen tai still-kuvaussessioiden
järjestäminen Instagram-sisältöjä varten.
3. Suorat kontaktit takaavat esteettömän yhteyden asiakkaaseen
Mikään ei ole tehokkaampi kuin suora kontakti asiakkaaseen! Siksi kaiken sisältömarkkinoinnin tulisi aina tähdätä pohjimmiltaan asiakasrekisterin kartuttamiseen.
Siinä missä jokin somealusta voi milloin tahansa muuttaa
algoritmejään niin, että vain murto-osa viesteistäsi näkyy
kenellekään, suorat kontaktit mahdollistavat yhteyden myös
muuttuvissa tilanteissa.
Kun somefiideissä näkyy vain murto-osa kaikista päivityksistä, on mahdollisuus liittyä sähköpostilistalle myös hyvää asiakaspalvelua.
Kun somefiideissä näkyy vain murto-osa kaikista päivityksistä, on mahdollisuus liittyä sähköpostilistalle myös hyvää asiakaspalvelua.
Juuri sähköposti onkin viimeisiä digitaalisen viestinnän kanavia,
jossa jokin algoritmi ei estä viestin perille menemistä.
Esim. Facebookissa vain 5-10% seuraajistasi näkee viestisi, kun
taas sähköposti voi hyvinkin saavuttaa jokaisen vastaanottajan.
Sisällöllä on kuitenkin väliä. ÄLÄ SIIS SPÄMMÄÄ! Käytä sen sijaan
aina hyvää kirjoittajaa kun suunnittelet lähettäväsi asiakkaillesi
massaviestejä. Parasta on, jos massaviestien sijaan voit olla
yhteydessä asiakkaisiin ryhmitellysti tai jopa täysin
yksilöllisesti.
Sama pätee myös pikaviestimiin, kuten WhatsApp ja SnapChat ja Facebook-messenger. Ne kaikki ovat pohjimmiltaan eräänlaisia puheluiden ja tekstiviestien korvaajia. Niissä kommunikointi tapahtuu suoraan vastaanottajan kanssa, joko kirjoittamalla, ääniviestejä lähettämällä tai vidoiden välityksellä.
Sama pätee myös pikaviestimiin, kuten WhatsApp ja SnapChat ja Facebook-messenger. Ne kaikki ovat pohjimmiltaan eräänlaisia puheluiden ja tekstiviestien korvaajia. Niissä kommunikointi tapahtuu suoraan vastaanottajan kanssa, joko kirjoittamalla, ääniviestejä lähettämällä tai vidoiden välityksellä.
Etenkin sähköpostin kanssa kannattaa olla huolellinen ja vaivata
asiakkaita vain viesteillä, jotka on kirjoittanut taitava
copywriter.
4. Perinteiset mediat herättävät edelleen eniten luottamusta
Kaiken somepöhinän keskellä on hyvä muistaa, että perinteiset
mediat eivät ole kadonneet minnekään. Mitä enemmän internetissä
kohutaan ja huhutaan asioista, sitä merkityksellisemmäksi nousee
perinteisten medioiden rooli oikean tiedon lähteenä.
Lehtiartikkelit kirjoitetaan journalistisin perustein, mutta tämä
ei tarkoita sitä, etteikö lehtien palstoille voisi päätyä myös
tarkoituksella.
Useimmat yritykset, tai esim. esiintyvät taiteilijat (joita meillä
on myös paljon asiakkaina), tekevät jatkuvasti mielenkiintoisia
asioita, jotka saattaisivat kiinnostaa lehdistöä, jos he vain
tietäisivät asiasta. Usein turha vaatimattomuus kostautuu ja
kissan kannattaisi nostaa häntänsä itse. Laadukkaasti toteutettu
jatkuva tiedotus medioiden suuntaan helpottaa toimittajien
työtä.
Yksittäisten tiedotteiden läpimenoakin tärkeämpää on ylipäätään
mediasuhteiden hoito. Kun medioissa tiedetään mitä sinä tai
yrityksesi tekevät, he osaavat ottaa yhteyttä myös silloin kun he
haluavat kommenttia juuri sinun alasi päivän polttavaan
aiheeseen.
Mielipidekirjoitukset ovat myös varsin alihyödynnetty
henkilöbrändäyskeino. Naseva kommentti omalla allekirjoituksella
tekee usein vaikutuksen moniin lukijoihin ja saa selvittämään kuka
asiantuntija on kyseessä.
Sisältösuunnitelma, analytiikka ja markkinoinnin automaatio tukevat sisältömarkkinointia
Nykyaikainen sisältömarkkinointi on aina enemmän tai
vähemmän dataohjattua.
Dataohjaus ei suinkaan tarkoita sisältöjen luomista
robottien tapaan, vaan sitä, että luovan työskentelyn
ohjurina käytetään mm. tietoa siitä millaiset ihmiset
seuraavat brändin nimissä tuotettuja sisältöjä ja miten
asiakkaat kuhunkin sisältöön reagoivat.
Tiedon avulla sisältöjä voidaan jalostaa. Myös koko sisältömarkkinointisrategiaa voidaan kehittää lennossa sen mukaisesti mikä saadun statistiikan perusteella näyttäisi olevan järkevintä.
Tiedon avulla sisältöjä voidaan jalostaa. Myös koko sisältömarkkinointisrategiaa voidaan kehittää lennossa sen mukaisesti mikä saadun statistiikan perusteella näyttäisi olevan järkevintä.
Segmentointi, positiointi ja asiakasymmärrys ovat kriittisen
tärkeitä. Tukea sisältömarkkinointiin saadaan paljon
alkuvaiheessa laaditusta sisältösuunnitelmasta ja
analytiikasta.
Automatiikalla voidaan hieman keventää sisällön
jakelusta syntyvää työtaakkaa.
-
Sisältösuunnitelma on strategisen sisältömarkkinoinnin
tärkein työkalu. Se avulla hommassa pysyy ryhti ja
sisältöjen pääviesti pysyy kirkkaana. Siksi
sisältömarkkinointiprojektit aloitetaan aina ilmaisen
sisältösuunnitelman tekemisellä.
-
Analytiikka auttaa selvittämään mikä toimii
ja mikä ei. Datan avulla voidaan kehittää tekemistä ja
esimerkiksi panostaa juuri niihin kanaviin, joissa
responssi on kaikkein paras.
- Markkinoinnin automaatio voidaan valjastaa auttamaan esimerkiksi sisältöjen jakelussa ja joidenkin tehtävien synkronoinnissa mikä pienentää työtaakkaa.
Hienoa digitaalisessa sisältömarkkinoinnissa on se, että sisältöjen menestymistä kussakin kanavassa voidaan melko tarkasti seurata Growth Hacker -hengessä jatkuvan analytiikan keinoin.
Niin ikään Growth Hacker -hengessä, pyrin minimoimaan kaikkien maksullisten ja raskaiden työkalujen käytön ja koostan mieluummin työkalu- ja työvaihestäkkini osista. Nykypäivänä lähes jokaiseen tehtävään löytyy ilmainen työkalu jos osaa etsiä.
Asiakas maksaa siis meille vain työstä, eivätkä rahat kulu Hubspotin ja Falconin kaltaisten suuryritysten lisenssimaksuihin. (Jos muuten etsit yllämainituille varianttia, suosittelen lämpimästi Novellusta ja Freshworksia, koska miksi tyytyä vanhanaikaiseen?)
Hyvä sisältö on aina kanavariippumatonta
Kun sisältömarkkinointia tehdään järkevästi, ei tuijoteta
yksinomaisesti kanaviin vaan pyritään luomaan monistettavia
tarinoita, joita pystytään hyödyntämään myös muualla.
Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi erilaisten, yhä uudelleen hyödynnettävien sisältöblokkien luomista.
Esimerkiksi yrityksen syntytarina, misson statement tai vaikkapa artistin biografia ovat tekstielementtejä, joita ei ole tarkoituksenmukaista miettiä joka kerta uusiksi. Tällaiset kannattaa kirjoittaa kerralla hyvin ja varioida niitä sitten lennossa kun tuotetaan muita sisältöjä.
Erityisesti arvot ovat erinomainen lähtökohta sisällöntuotannolle erityisesti silloin kun tehdään suuria sisältökokonaisuuksia. Sama koskee samaan kampanjaan / julkaisuun liittyviä tiedotteita ja mediakirjeitä.
Hyvä sisältö on siis mukautuvaa ja kanavariippumatonta. Parhaassa tapauksessa se on myös ajatonta tai ainakin aikaa kestävää tai vaihtoehtoisesti niin ajan hermoilla, että se saa siksi huomiota.
Hinta?
Ketteryys ja kevyt kulurakenne kääntyvät hinnoittelussa
asiakkaidemme eduksi. Lisäksi teemme jonkin verran hommia
myös pro bono.