🎯 Mitä on sisältömarkkinointi?

Sisältömarkkinointi = Brändimielikuvan, tunnettuuden ja myynnin kehittämistä koukuttavien sisältöjen avulla.

Sisältömarkkinointi guru Sako Samuli Koivulahti, kuvaaja: Ville Nisunen
Kaikki markkinointi on tavalla tai toisella sisältömarkkinointia. Ilman sisältöä on vaikea tehdä myyntiä digitaalisessa ympäristössä lainkaan. Tämä koskee sekä inbound-myyntiä kuin distruptiivisiakin kampanjoita. 

Meillä ollaan vahvasti erikoistuttu juuri inboundiin, eli asiakkaiden houkuttelemiseen heidän jahtaamisensa sijasta.

Mitä sisältömarkkinointi on? 

Sisältömarkkinoinnista alettiin puhumaan omana markkinoinnin alalajinaan vasta some-aikakaudella. Kun näkyvyys some-alustoilla oli lähtökohtaisesti ilmaista, perustui sisältömarkkinoinnin hinta siis tyypillisesti sisältöjen luomisesta syntyviin kustannuksiin. Ennen some-aikaa suurin kuluerä oli mediatilan hinta.

Ilmaisen mediatilan vuoksi sisältömarkkinointi siis mielletään usein edullisemmaksi kuin perinteinen mainonta, mutta asia ei ole aivan niin yksioikoinen. Nykyisin myös monissa näennäisesti veloituksettomissa somealustoissa näkyvyyden saaminen voi edellyttää jo maksettuakin mainontaa, mikäli oikeasti halutaan tuloksia.

Tyypillisiä sisältömarkkinointikanavia ovat mm: 
  • Metan palvelut: Facebook ja Instagram
  • Muut uusmediat: TikTok, Snapchat jne.
  • Google: YouTube, hakukoneille optimoidut sisällöt esim. verkkosivuilla
  • Vanhan liiton internet: sähköpostit ja blogit ja verkkolehdet
  • Printtimediat: Tiedotteet ja mielipidekirjoitukset
Perinteisesti sisältömarkkinoinnissa pyritään käyttämään resurssit sisältöjen tuottamiseen, eikä makseta mediatilasta. Nykyään on kuitenkin yhä vaikeampi saada sisältöjään näkyville ilman rahallista lisäpanostusta. Tämä koskee erityisesti Metan palveluita. 

Kaiken somepöhinän keskellä olisikin hyvä muistaa, että kaikesta huolimatta perinteisetkin mediat porskuttavat edelleen. Lehdet tekevät edelleen juttuja tiedotteiden pohjalta ja julkaisevat mielipidekirjoituksia. Lisäksi livetapahtumat ovat edelleen äärimmäisen tehokas, mutta alihyödynnetty tapa tehdä markkinointia. 

Ota yhteyttä, niin keskustellaan siitä, mitkä olisivat teille parhaat sisältömarkkinointikanavat ja -keinot. 




Markkinoinnin teho kasvaa kun se on dataohjattua ja monikanavaista

Kustannustehokkain sisältömarkkinointi on monikanavaista ja dataohjattua. Hyvä sisältömarkkinoija ymmärtää datan ja analytiikan päälle ja osaava sisällöntuottaja säätää tulevia sisältöjään myös kerätyn numerotiedon ja yleisön reaktioiden pohjalta. 

Mikäli sisältömarkkinoinnilla tavoillaan näkyvyyttä Googlessa, myös vanhoja sisältöjä voi olla järkevää muokata aika-ajoin. Etenkin tekstimuotoisten sisältöjen optimointi on suhteellisen helppoa. YouTubessa tai nopeasyksisemmissä somekanavissa tässä ei välttämättä ole järkeä, mutta tietoja voidaan hyödyntää tulevien sisältöjen tekemisessä. 

Monikanavaisuus hyödyttää siksi, että sen myötä syntyy eri alustojen ja kanavien välille myös synergioita. Samoja sisältöjä voi hyödyntää hieman muunneltuina eri alustoilla. 

Esim. lyhyet videopätkät TikTokissa ovat hyvä tapa markkinoida täyspitkiä YouTube-sisältöjä. Uusimmasta blogipostauksesta voi ottaa otteita esimerkiksi Facebook-päivityksiin tai uutiskirjeeseen jne. 

Tällainen käyttötapa maksimoi sisällöstä saatavan hyödyn, kun jokaiselle alustalle ei tarvitse luoda uutta sisältöä alausta asti. Osassa kanavista kannattaa harkita myös maksettua mainontaa. 



Sisältötyyppinä teksti, ääni, kuva vai video?

Sisältömarkkinoinnin sisältötyyppejä on monia. Kyse ei siis ole välttämättä pelkästä tekstimuotoisesta sisällöstä. Tällä hetkellä suosituin sisältötyyppi lienee TikTokista tutut alle 30 minuuttiset videosisällöt. 

Esimerkiksi SAKON STUDIO tekee sisältömarkkinointitarkoituksiin: 
Kaikki nämä kolme sisältötyyppiä ovat yhtä tärkeitä ja saavat voimaa toisistaan. Maailma on audiovisuaalinen paikka, joten sisältömarkkinoissakin kannattaa hyödyntää kaikkia mahdollisia sisältötyyppejä. 



Millainen on hyvä sisältömarkkinointistrategia? 

Hyvässä sisältömarkkinointistrategiassa määritellään sisältömarkkinoinnissa käytettävät kanavat, viestinnän tyyli ja muu keinovalikoima. 

Tuputtaminen ja tyrkyttäminen on kuitenkin kiellettyä, koska yleisö päättää itse jatkaako seuraamistasi vai ei. Sisällöstä on siis oltava hyötyä tai sen tulee olla viihdyttävää.

Sisältömarkkinointistrategia voidaan rakentaa esimerkiksi: 
  • hyödyllisten vinkkien ympärille 
  • jonkin henkilöbrändin ympärille 
  • arvopohjaisten viestien ympärille 
  • ajankohtaisten ilmiöiden kommentoinnin ympärille
Usein kannattaa aloittaa melko yksinkertaisella mallilla ja testata hommaa vaikkapa vain yhdellä tai kahdella kanavalla. Kun homma alkaa toimia, niin kanavia on sitten helppo ottaa rinnalle lisää ja niihin luotavien sisältöjen pohjana voi hyödyntää jo aiemmin luotuja sisältöjä.

Olennaisinta on, että sisältö on sellaista joka ansaitsee tulla nähdyksi ja kuulluksi. Pohjimmiltaan sisältömarkkinoinnilla pyritään rakentamaan ihmisiin luottamusta, joka sitten ajan myötä muuttuu myös rahaksi. Markkinointiviestit pitää siis upottaa osaksi sellaisia sisältöjä, joita asiakkaat itse haluavat nähdä. 

Kilpailua ei käydä muita sisältömarkkinojia vastaan. Huomiosta kilpailevat etenkin somekanavissa ystävien ja sukulaisten sisällöt, sekä somejulkkikset, joiden sisältö on pääasiassa epäkaupallista, mutta joista osaa voidaan hyödyntää rahaa vastaan somevaikuttajina.

Ruohonjuuritason strategisella viestinnällä voidaan huolehtia siitä, että hyvät asiat nousevat päivänvaloon ja brändistä käytävä keskustelu perustuu faktoihin. Kun brändi saa seuraajia, voidaan heistä muodostuu parhaimmillaan yhteisö, joka liputtaa brändin puolesta kaikkialla.

Kun maine nousee sellaiselle tasolle, ei myyjän tarvitse enää koskaan tehdä ainoatakaan kylmäsoittoa.



Sisältömarkkinoinnin tekeminen itse vs sisältömarkkinoinnin kumppani? 

Tässä ei oikeastaan ole vastakkainasettelua. Kumppania kannattaa käyttää asioihin, joita ei koe hallitsevansa suvereenisti. Meidän asiakkaistamme monet hoitavat valtaosan sisältömarkkinoinnistaan itsenäisesti, mutta ostavat meiltä sparrausta tai analysointi- ja asiantuntija-apua.

Suosittelemme kuitenkin aina vastuuttamaan sisältömarkkinointiin yhden henkilön sijasta tiimin.
Monta päätä on parempi kuin yksi ja luovia ideoita tarvitaan kokoajan.

Meiltä saa apua ja tuoreita ajatuksia vaikkapa tekstien jäsentelemiseen tai sen juuri oikean kulman löytämiseen. Joillekin somettaminen on helppoa, mutta blogien ja tuotetekstien kirjoittaminen takkuaa. Koska omakin aika maksaa ja on aina jostain muualta pois, on usein helpointa ulkoistaa osa hommista ja palkata esimerkiksi copywriter



    Myös vaikuttajamarkkinointi on tullut jäädäkseen 

    Sisältömarkkinoinnista on nykyisin vaikea puhua, ilman että puhutaan myös vaikuttajamarkkinoinnista. Vaikuttajien rooli on kiistatta nykyisellään todella suuri, sillä yksittäinen TikTok tai Isntagram-julkkis voi tavoittaa parilla klikkauksella kymmenien tuhansien ihmisten yleisön. 

    Kutakin vaikuttajaa tulisikin käsitellä ikään kuin omana medianaan. Tavanomaista on, että he ovat yleensä itse oman yleisönsä parhaita asiantuntijoita. Näin ollen heidän kauttaan välitettyä sisältöä ei kannata käsikirjoittaa liian tarkkaan. Paras teho saavutetaan kun vaikuttaja itsekin innostuu asiasta ja hänellä on suhteellisen vapaat kädet sisällöntuotantoon. 

    Me scouttaamme tarpeen mukaan asiakkaillemme sopivat vaikuttajat erilaisiin vaikuttajamarkkinointikampanjoihin. Hoidamme myös kampanjoihin liittyvät diilit. 

    ✉️ Pyydä tarjous



    Tyypillisimmät sisältömarkkinointikanavat? 

    Mikä tahansa väline tai media, voi olla sisältömarkkinoinnin kannalta tärkeä. Uusia kanavia myös syntyy jatkuvasti.

    Karkeasti ottaen tavallisimmat sisältömarkkinointikanavat voidaan jakaa vaikkapa seuraavalla tavalla kolmeen pääryhmään, jotka voidaan edelleen jakaa osakanaviin.

    Sisältömarkkinointikanavat:
    1. Google 
      • Luonnollinen Google-näkyvyys 
        • omissa sisällöissä
        • muiden sisällöissä
      • Maksettu Google-näkyvyys 
        • muiden sisällöissä
        • GoogleAds-mainoksissa
           
    2. SOME (FB, IG, Twitter, LI, TikTok jne.)
      • Luonnollinen somenäkyvyys 
        • omilla sometileillä
        • muiden sometileillä 
      • Maksullinen somenäkyvyys 
        • muiden sometileillä (vaikuttajamarkkinointi) 
        • Somemainoksissa
           
    3. Suorat kontaktit 
      • Perinteiset 
        • sähköpostit 
        • tekstiviestit 
        • puhelin
      • Pikaviestimet 
        • WhatsApp
        • WhatsApp-ryhmät ja ringit 
        • SnapChat 
      • Etäyhteys 
        • videopalaverit 
        • webinaarit
      • Livekontaktit 
        • tapaamiset 
        • tapahtumat
        • seminaarit

    4. Perinteiset mediat 
      • Mediatiedotteet 
        • Lehti-, radio- ja TV-haastattelut
      • Mielipidekirjoitukset 
      • Arvostelut (taiteilijoilla)
      Kaiken sisältömarkkinoinnin tulisi aina tähdätä asiakasrekisterin kartuttamiseen, sillä vain suorakontakti varmistaa, että asiakas on tavoitettavissa vielä sittenkin kun Google tai jokin somepalvelu päättää muuttaa algoritmejään.

      1. Google tuo sisältömarkkinoijalle pitkäaikaisinta hyötyä

      Hyvä, Googlelle optimoitu sisältö, toimii parhaimmillaan hunajapurkin tavoin.

      Kun ihminen etsii internetin uumenista jotakin mikä liittyy sinuun tai sinun yrityksesi toimintaan ja kirjoittaa siihen liittyviä hakusanoja Googleen, hänen tulisi löytää sinun luoksesi.

      Usein välietappina on esimerkiksi jokin nettisivujen alasivu, blogiartikkeli tai muu vapaasti verkossa oleva sisältö, joka pysyy tietyillä hakusanoilla Googlen etusivulla kuin tatti. 

      Tällainen sisältö voi tuoda ihmisiä luoksesi kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Sellaisen luomiseen kannattaa panostaa ja hyvä SEO-copywriter on siinä hommassa painonsa arvoinen kultaa.

      Nykyisin sisältöjä on paljon myös ns. suljetuilla alustoilla ja tiedon etsintä esimerkiksi suoraan YouTubesta tai Facebookista on yhä yleisempää. Silti Google on edelleen se tärkein hakukone. 

      Omien verkkosivujen ohella voidaan pyrkiä optimoimaan digitaalista jalanjälkeäsi myös kokonaisuutena. Jos sinusta on jo lehtijuttuja ja tietoa esimerkiksi Wikipediassa, myös näiden näkyvyyteen ja tietojen oikeellisuuteen voidaan jossain määrin vaikuttaa. 

      Hakukoneoptimoinnilla on perinteisesti huono kaiku, koska alalla on todella monenlaista toimijaa. Osa pyrkii tekemään luvattoman pitkiä sopimuksia ja monet asiakkaamme ovat kokeneet tulleensa huijatuksi edellisen optimointikumppaninsa toimesta.  

      Me tarjoamme asiantunapalvelua, jossa laitetaan yleensä ensin sivuston tekniset edellytykset kuntoon ja sen jälkeen keskitytään sivustolla olevien sisältöjen optimointiin. Määräaikaisia sopimuksia emme harrasta lainkaan.


      2. SOME on alati muuttuva sisältömarkkinoinnin leikkikenttä

      Hyvällä sisältösuunnitelmalla ja yhteistyöllä saamme sosiaalisen mediasi heräämään eloon. Voit aloittaa yhdestä tai kahdesta somekanavasta ja siirtyä sitten hallinnoimaan useampia.

      Jos some on sinulle uutta, opetamme sinua itse tekemään sen parissa oikeita asioita. Jos taas olet jo kokenut somettaja, voimme ehkä auttaa asioissa, joita et itse osaa tehdä tai ehdi hoitamaan.

      Tiedämme mihin kellon aikaan kuhunkin sosiaaliseen mediaan kannattaa postata mitäkin ja kuinka monta kertaa viikossa ja minä päivinä. Tiedämme myös millaista sisältömarkkinointia kussakin kanavassa kannattaa tehdä. 

      Nykyaikaisessa somemarkkinoinnissa huomionarvoista on esimerkiksi se, että somepalveluiden algoritmit suosivat itseään. Sisällöt saavat siis parhaan näkyvyyden silloin kun niillä ei pyritä ohjaamaan ihmisiä pois kyseisen palvelun parissa. 

      Linkki YouTube-videoon saa siis yleensä vähemmän näkyvyyttä Facebookissa kuin videojulkaisu, joka on ladattu Facebookiin suoraan. Vastaavasti vaikkapa blogiartikkeli voi olla järkevintä kopioida Facebookiin tai Linkediniin tekstimuodossa, eikä postata sitä linkkinä, mikäli tähtäimessä on maksimaalinen tavoittavuus.

      Vaikuttajamarkkinointiinkin meillä on jotain annettavaa, sillä osa artisteistamme ovat kiinnostuneita vaikuttajatoimeksiannoista. Tällöin on kuitenkin löydettävä jokin yhteinen sävel, jonka perusteella yhteistyö näyttäytyy loogisena. Vaatebrändit esimerkiksi toimivat hienosti esiintymisasujen kontekstissa jne. 

      Varsinainen leipälajimme on kuitenkin kykymme auttaa sisällöntuotannossa. Se tarkoittaa esimerkiksi somevideoiden kuvaamista TikTokkiin ja YouTubeen tai still-kuvaussessioiden järjestäminen Instagram-sisältöjä varten.



      3. Suorat kontaktit takaavat esteettömän yhteyden asiakkaaseen

      Mikään ei ole tehokkaampi kuin suora kontakti asiakkaaseen! Siksi kaiken sisältömarkkinoinnin tulisi aina tähdätä pohjimmiltaan asiakasrekisterin kartuttamiseen.

      Siinä missä jokin somealusta voi milloin tahansa muuttaa algoritmejään niin, että vain murto-osa viesteistäsi näkyy kenellekään, suorat kontaktit mahdollistavat yhteyden myös muuttuvissa tilanteissa.

      Kun somefiideissä näkyy vain murto-osa kaikista päivityksistä, on mahdollisuus liittyä sähköpostilistalle myös hyvää asiakaspalvelua. 

      Juuri sähköposti onkin viimeisiä digitaalisen viestinnän kanavia, jossa jokin algoritmi ei estä viestin perille menemistä. 

      Esim. Facebookissa vain 5-10% seuraajistasi näkee viestisi, kun taas sähköposti voi hyvinkin saavuttaa jokaisen vastaanottajan.

      Sisällöllä on kuitenkin väliä. ÄLÄ SIIS SPÄMMÄÄ! Käytä sen sijaan aina hyvää kirjoittajaa kun suunnittelet lähettäväsi asiakkaillesi massaviestejä. Parasta on, jos massaviestien sijaan voit olla yhteydessä asiakkaisiin ryhmitellysti tai jopa täysin yksilöllisesti.

      Sama pätee myös pikaviestimiin, kuten WhatsApp ja SnapChat ja Facebook-messenger. Ne kaikki ovat pohjimmiltaan eräänlaisia puheluiden ja tekstiviestien korvaajia. Niissä kommunikointi tapahtuu suoraan vastaanottajan kanssa, joko kirjoittamalla, ääniviestejä lähettämällä tai vidoiden välityksellä. 

      Etenkin sähköpostin kanssa kannattaa olla huolellinen ja vaivata asiakkaita vain viesteillä, jotka on kirjoittanut taitava copywriter. 



      4. Perinteiset mediat herättävät edelleen eniten luottamusta

      Kaiken somepöhinän keskellä on hyvä muistaa, että perinteiset mediat eivät ole kadonneet minnekään. Mitä enemmän internetissä kohutaan ja huhutaan asioista, sitä merkityksellisemmäksi nousee perinteisten medioiden rooli oikean tiedon lähteenä. 

      Lehtiartikkelit kirjoitetaan journalistisin perustein, mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö lehtien palstoille voisi päätyä myös tarkoituksella. 

      Useimmat yritykset, tai esim. esiintyvät taiteilijat (joita meillä on myös paljon asiakkaina), tekevät jatkuvasti mielenkiintoisia asioita, jotka saattaisivat kiinnostaa lehdistöä, jos he vain tietäisivät asiasta. Usein turha vaatimattomuus kostautuu ja kissan kannattaisi nostaa häntänsä itse. Laadukkaasti toteutettu jatkuva tiedotus medioiden suuntaan helpottaa toimittajien työtä. 

      Yksittäisten tiedotteiden läpimenoakin tärkeämpää on ylipäätään mediasuhteiden hoito. Kun medioissa tiedetään mitä sinä tai yrityksesi tekevät, he osaavat ottaa yhteyttä myös silloin kun he haluavat kommenttia juuri sinun alasi päivän polttavaan aiheeseen. 

      Mielipidekirjoitukset ovat myös varsin alihyödynnetty henkilöbrändäyskeino. Naseva kommentti omalla allekirjoituksella tekee usein vaikutuksen moniin lukijoihin ja saa selvittämään kuka asiantuntija on kyseessä. 





      Sisältösuunnitelma, analytiikka ja markkinoinnin automaatio tukevat sisältömarkkinointia

      Nykyaikainen sisältömarkkinointi on aina enemmän tai vähemmän dataohjattua. 

      Dataohjaus ei suinkaan tarkoita sisältöjen luomista robottien tapaan, vaan sitä, että luovan työskentelyn ohjurina käytetään mm. tietoa siitä millaiset ihmiset seuraavat brändin nimissä tuotettuja sisältöjä ja miten asiakkaat kuhunkin sisältöön reagoivat.

      Tiedon avulla sisältöjä voidaan jalostaa. Myös koko sisältömarkkinointisrategiaa voidaan kehittää lennossa sen mukaisesti mikä saadun statistiikan perusteella näyttäisi olevan järkevintä.

      Segmentointi, positiointi ja asiakasymmärrys ovat kriittisen tärkeitä. Tukea sisältömarkkinointiin saadaan paljon alkuvaiheessa laaditusta sisältösuunnitelmasta ja analytiikasta

      Automatiikalla voidaan hieman keventää sisällön jakelusta syntyvää työtaakkaa.

      • Sisältösuunnitelma on strategisen sisältömarkkinoinnin tärkein työkalu. Se avulla hommassa pysyy ryhti ja sisältöjen pääviesti pysyy kirkkaana. Siksi sisältömarkkinointiprojektit aloitetaan aina ilmaisen sisältösuunnitelman tekemisellä.
         
      • Analytiikka auttaa selvittämään mikä toimii ja mikä ei. Datan avulla voidaan kehittää tekemistä ja esimerkiksi panostaa juuri niihin kanaviin, joissa responssi on kaikkein paras.
         
      • Markkinoinnin automaatio voidaan valjastaa auttamaan esimerkiksi sisältöjen jakelussa ja joidenkin tehtävien synkronoinnissa mikä pienentää työtaakkaa.

      Hienoa digitaalisessa sisältömarkkinoinnissa on se, että sisältöjen menestymistä kussakin kanavassa voidaan melko tarkasti seurata Growth Hacker -hengessä jatkuvan analytiikan keinoin.

      Niin ikään Growth Hacker -hengessä, pyrin minimoimaan kaikkien maksullisten ja raskaiden työkalujen käytön ja koostan mieluummin työkalu- ja työvaihestäkkini osista. Nykypäivänä lähes jokaiseen tehtävään löytyy ilmainen työkalu jos osaa etsiä.

      Asiakas maksaa siis meille vain työstä, eivätkä rahat kulu Hubspotin ja Falconin kaltaisten suuryritysten lisenssimaksuihin. (Jos muuten etsit yllämainituille varianttia, suosittelen lämpimästi Novellusta ja Freshworksia, koska miksi tyytyä vanhanaikaiseen?)




      Hyvä sisältö on aina kanavariippumatonta 

      Kun sisältömarkkinointia tehdään järkevästi, ei tuijoteta yksinomaisesti kanaviin vaan pyritään luomaan monistettavia tarinoita, joita pystytään hyödyntämään myös muualla.

      Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi erilaisten, yhä uudelleen hyödynnettävien sisältöblokkien luomista.

      Esimerkiksi yrityksen syntytarina, misson statement tai vaikkapa artistin biografia ovat tekstielementtejä, joita ei ole tarkoituksenmukaista miettiä joka kerta uusiksi. Tällaiset kannattaa kirjoittaa kerralla hyvin ja varioida niitä sitten lennossa kun tuotetaan muita sisältöjä.

      Erityisesti arvot ovat erinomainen lähtökohta sisällöntuotannolle erityisesti silloin kun tehdään suuria sisältökokonaisuuksia. Sama koskee samaan kampanjaan / julkaisuun liittyviä tiedotteita ja mediakirjeitä.

      Hyvä sisältö on siis mukautuvaa ja kanavariippumatonta. Parhaassa tapauksessa se on myös ajatonta tai ainakin aikaa kestävää tai vaihtoehtoisesti niin ajan hermoilla, että se saa siksi huomiota.



      Hinta?

      Ketteryys ja kevyt kulurakenne kääntyvät hinnoittelussa asiakkaidemme eduksi. Lisäksi teemme jonkin verran hommia myös pro bono.


            Kumppanit