📰 PR ja digimarkkinointi

Pelkällä näkyvyydellä ei makseta laskuja, mutta se on silti välttämätöntä. Suosittelemme panostamaan useampaan kuin yhteen kanavaan.

Näkyvyys SAKON STUDION kautta.
Autamme valitsemaan sopivimmat kanavat erityisesti digimarkkinoinnin ja viestinnän toteuttamiseen. Mikäli niitä ei ole, me luomme ne sinulle. Olemme erikoistuneet digijalanjäjen kasvattamiseen orgaanisesti. 

Ansaittu näkyvyys:
Ostettu näkyvyys:
Mikäli tarvitset jatkuvaa kumppania huolehtimaan verkkonäkyvyydestäsi, suosittelemme miettimään kanssamme digimarkkinoinnin vuosisopimusta.




Ostettu vs. orgaaninen näkyvyys?

Digitaaliset kanavat muuttuvat jatkuvasti. Toisena ajankohtana mainosten klikkihinnat ovat edullisempia Linkedinissä kuin Facebookissa ja päinvastoin. Joskus taas Google Ads on halvin tapa mainostaa.

Etenkin uusien somekanavien kohdalla orgaaninen näkyvyys voi silti tuoda paljon tehokkaammin liidejä kuin maksettu mainonta. TikTok on viimeaikoina ollut tästä hyvä esimerkki. Hype kestää tyypillisesti vain pari ensimmäistä vuotta, jonka jälkeen näkyvyyttä saa vain rahalla. Niin tai näin, some on tullut jäädäkseen ja sosiaalisten medioiden kautta tehdään paljon myös kauppaa.

Kaikkein nuorimmat sukupolvet eivät välttämättä edes välitä perinteisistä verkkosivustoista. Esimerkiksi musiikkialalla on jo tavallista, että artistibrändi on olemassa vain somessa ja ansaitussa mediassa.

Perinteisillä kotisivuillakin on silti paikkansa. Niiden avulla voidaan esim. pyrkiä hankkimaan liikennettä suoraan Googlesta ja sivuston kävijöille on helppo kohdentaa jälkikäteen myös remarketing-mainontaa. Omat hyvin optimoidut verkkosivut tuovat tyypillisesti kauppaa myös useiden vuosien ajan. 

Orgaanisen näkyvyyden haittapuolena on se, että sen hankkiminen ja ylläpitäminen syö yleensä enemmän työaikaa kuin maksettujen mainoskamppanjoiden pyörittäminen. → Ei riitä, että verkkosivuillasi on kourallinen kävijoitä kuukaudessa, vaan niitä pitäisi olla pikemminkin satoja tai tuhansia. Orgaanisen Googlenäkyvyyden hankkiminen on myös hidasta ja sijoitukset hakutuloksista pitää ansaita. Orgaanisen Googlenäkyvyyden saaminen optimaaliseen kuntoon vie tavallisesti 0,5 - 1 vuotta. 

Somessa tilanen on samankaltainen. Et tule todennäköisesti saamaan kauppaa parilla sadalla seuraajalla, vaan sinulla pitäisi tavoittaa mieluummin tuhansia. Ainoa oikotie tähän on maksettu mainonta. Maksetun näkyvyyden haittapuolena on kuitenkin se, että kun maksaminen loppuu, loppuu myös näkyvyys kuin seinään. Orgaaninen näkyvyys taas kestää yleensä paremmin aikaa.

1) Jos haluat liikennettä heti, investoi nettimainontaan

Maailmaan tupsahtaa joka päivä monia kymmeniä tuhansia verkkosivustoja ja sisältöjä eri puolille nettiä. Kunkin päätyminen asiakkaan silmien eteen on yleensä monien sattumien summa. Siksi mainonta on ainoa keino, jolla voidaan varmistaa että sivustolla on heti alusta asti tarpeeksi paljon laadukkaita kävijöitä.

Google, Facebook, YouTube ja Instagram tarjoavat mahdollisuuksia kohdentaa mainontaa erittäin tehokkaasti esimerkiksi henkilöihin jotka ovat jo kerran käyneet sivustollasi. Demografioiden perusteella kohdentaminen on myös somekanavissa erittäin korkealla tasolla.

2) Pitkässä juoksussa kannattaa investoida myös orgaaniseen näkyvyyteen 

Myös omien verkkosivustojen ja koko nettipresenssin hakukoneoptimointi kannattaa. Ne tuovat parhaimmillaan melko pysyvää kävijävirtaa Googlesta. Lisäksi helpottaa kummasti maineenhallintaa kun Googlen etusivu on hallussa ainakin omaan brändiin liittyvien hakujen osalta.  

On kuitenkin huomioitava, että optimointi on hidasta ja alkaa potkia kunnolla usein vuodenkin viipeellä. Siksi se on fiksun markkinoijan markkinointimiksissä yleensä se seuraava vaihe, jota kuitenkin kannattaa ryhtyä valmistelemaan jo hyvissä ajoin (maksetun mainonnan rinnalla).

Jotta optimointi toisi oikeasti kävijöitä, tulisi Googlen etusivulle päästä tavallisesti ainakin 20 alaan liittyvällä termillä. Tämä edellyttää johdonmukaista sisällöntuotantoa.

Kun sivuston tekninen puoli on siis kunnossa, on optimointi käytännöllisesti katsoen siitä eteenpäin enimmäkseen uusien (oikein tehtyjen) sisältöjen luomista. Lisäksi tuloksiin vaikuttavat myös esimerkiksi brändin maine ja sivustolle osoittavien linkkien määrä.



Räätälöity sisältömarkkinointisuunnitelma juuri sinulle?

Jos et oikeastaan tiedä, mitä sinun kannattaisi tehdä seuraavaksi, voit ostaa meiltä sisältömarkkinointisuunnitelman, joka helpottaa etenemistä. Suunnitelman sisältö räätälöidään asiakaskohtaisesti, mutta tavallisin runko on seuraava:
  1. Käydään läpi käytössä olevat digipresenssit (esim. verkkosivut, somekanavat, blogi).
  2. Tarkastellaan mitä kanavia ei käytetä ja arvioidaan pitäisikö niihin panostaa.
  3. Tuotetaan ehdotukset kehitystoimista, joilla valitut kanavat saadaan rokkaamaan. 
  4. Mikäli haluat, sisällytämme suunnitelmaan myös alustavat hinta-arviot.
  5. Saat tehdä suunnitelmalla mitä haluat. Voit käyttää toteutukseen vaikka kilpailijaamme tai tehdä kaiken itse :) Tietysti mekin mielellämme huolehdimme toteutuksesta. 
Joskus tarve on suppeammalle suunnitelmalle, jossa keskitytään tarkemmin vain yhteen osa-alueeseen. Sekin käy. Jos sinulla on vaikkapa kotisivut, jotka kerää liikennettä, voidaan keskittyä selvittämään miksi asia on näin. 

Tällöin skannaamme sivuston läpi muutamalla ohjelmalla ja tutkimme mikä kaikki siellä voi mahdollisesti olla esteenä sivuston menestymiselle. Jos jaat pääsyn Search Consoleen ja Google Analyticsiin, käytämme hyödyksi myös sieltä saamiamme tietoja. Lopuksi saat selkeät ohjeet siitä, millä toimenpiteillä sivustosi saadaan menestymään. 

Olipa kyseessä laajempi tai suppeampi suunnitelma, pyrimme aina nojaamaan ehdotuksemme alan parhaiden käytäntöjen lisäksi numeraaliseen dataan, jos sitä suinkin on saatavilla. 

Siksi on tärkeää, että saamme pääsyn esim. juurikin Analyticsiin ja Search Consoleen ja mikäli somepuolella on käytössä jotakin seurantaa, kannattaa jakaa pääsy myös tutkimaan sitä. Mitä tarkempaa dataa saamme käyttöön, sitä tarkempia ehdotuksia pystymme antamaan.



Teknologia vanhenee nopeasti, joten kannattaa panostaa alustariippumattomiin sisältöihin

Olipa alustana sitten yrityksen omat verkkosivut, Instagram, Linkedin tai Facebook, niin sisällön merkitys ei katoa mihinkään. Minkä tahansa verkkosivun teknologia vanhenee parissa kolmessa vuodessa, mutta hyvä teksti-, kuva- ja äänisisältö voi silti olla ajatonta. 

Hyvät sisällöt voi siis siirtää uusille alustoille ja sivustoille. 

Kannustammekin ajattomaan ja alustariippumattomaan sisältöajatteluun, jossa sisältöjen elinkaari pyritään maksimoimaan. On hyvä tiedostaa, että vanhimmat nettimeemitkin ovat tänä päivänä jo yli 20 vuotta vanhoja. Niistä suurin osa on jatkanut elämäänsä nimenomaan siirtymällä alustalta toiselle. 

Ajattomiin ja alustariippumattomiin sisältöihin panostaminen on pitkässä juoksussa myös edullisempaa kuin pyörän keksiminen kokonaan uusiksi kutakin kanavaa varten. Ajankohtaisuus on toki myös tärkeää ja kunkin julkaisualustan ominaispiirteet tulee ottaa huomioon, mutta ydinsisältöä on helpompi muokata useaan eri muotoon kun lähtökohtaisesti on jo ajateltu kanavariippumattomasti. 

Jos siis kanavia pyrkii käyttämään sisältömarkkinointiin kannattaa aina ajatella myös laatikon (kanavan) ulkopuolelta.



Sponsoriyhteistyö kantaa usein pidemmälle kuin osataan arvatakkaan 

Taidealalla erilaiset sponsorointidiilit ovat yhä yleisempiä. Tällöin on oleellista, että yhteistyö suunnitellaan niin, että synergia on molemminpuolista. Useimmilla taiteilijoillamme on joitakin teemoja, jotka ovat heille erityisen tärkeitä ja he toimivat niiden puolesta mieluusti äänitorvena. 

Silloinkin kun artistia ei voida valjastaa kokonaan brändin viestinnän tueksi, voidaan usein tehdä esimerkiksi tuotesijoitelua musiikkivideoon tai sopia yhteisistä merchandice-tuotteista, joissa yritys voi olla mukana vaikkapa "Sponsored by" -merkinnällä. 

Yksi kehittämämme tapa sponsoriyhteistyöhön ovat myös virtuaalikeikat ja niiden tallenteet



Hinta?

Ketteryys ja kevyt kulurakenne kääntyvät hinnoittelussa asiakkaidemme eduksi. Lisäksi teemme jonkin verran hommia myös pro bono.