ūüďį N√§kyvyys ja PR

Pelkällä näkyvyydellä ei makseta laskuja, mutta se on silti välttämätöntä. Suosittelemme panostamaan useampaan kuin yhteen kanavaan.

Näkyvyys SAKON STUDION kautta.
Autamme valitsemaan sopivimmat kanavat erityisesti digimarkkinoinnin ja viestinnän toteuttamiseen. Mikäli niitä ei ole, me luomme ne sinulle. Olemme erikoistuneet digijalanjäjen kasvattamiseen orgaanisesti.

Ansaittu näkyvyys:
Ostettu näkyvyys:




Ostettu vs. orgaaninen näkyvyys?

Digitaaliset kanavat muuttuvat jatkuvasti. Toisena ajankohtana mainosten klikkihinnat ovat edullisempia Linkedinissä kuin Facebookissa ja päinvastoin. Joskus taas Google Ads on halvin tapa mainostaa.

Etenkin uusien somekanavien kohdalla orgaaninen näkyvyys voi silti tuoda paljon tehokkaammin liidejä kuin maksettu mainonta. TikTok on viimeaikoina ollut tästä hyvä esimerkki. Hype kestää tyypillisesti vain pari ensimmäistä vuotta, jonka jälkeen näkyvyyttä saa vain rahalla. Niin tai näin, some on tullut jäädäkseen ja sosiaalisten medioiden kautta tehdään paljon myös kauppaa.

Kaikkein nuorimmat sukupolvet eivät välttämättä edes välitä perinteisistä verkkosivustoista. Esimerkiksi musiikkialalla on jo tavallista, että artistibrändi on olemassa vain somessa ja ansaitussa mediassa.

Perinteisill√§ kotisivuillakin on silti paikkansa. Niiden avulla voidaan esim. pyrki√§ hankkimaan liikennett√§ suoraan Googlesta ja sivuston k√§vij√∂ille on helppo kohdentaa j√§lkik√§teen my√∂s remarketing-mainontaa. Omat hyvin optimoidut verkkosivut tuovat tyypillisesti kauppaa my√∂s useiden vuosien ajan. 

Orgaanisen n√§kyvyyden haittapuolena on se, ett√§ sen hankkiminen ja yll√§pit√§minen sy√∂ yleens√§ enemm√§n ty√∂aikaa kuin maksettujen mainoskamppanjoiden py√∂ritt√§minen. → Ei riit√§, ett√§ verkkosivuillasi on kourallinen k√§vijoit√§ kuukaudessa, vaan niit√§ pit√§isi olla pikemminkin satoja tai tuhansia. Orgaanisen Googlen√§kyvyyden hankkiminen on my√∂s hidasta ja sijoitukset hakutuloksista pit√§√§ ansaita. Orgaanisen Googlen√§kyvyyden saaminen optimaaliseen kuntoon vie tavallisesti 0,5 - 1 vuotta. 

Somessa tilanen on samankaltainen. Et tule todennäköisesti saamaan kauppaa parilla sadalla seuraajalla, vaan sinulla pitäisi tavoittaa mieluummin tuhansia. Ainoa oikotie tähän on maksettu mainonta. Maksetun näkyvyyden haittapuolena on kuitenkin se, että kun maksaminen loppuu, loppuu myös näkyvyys kuin seinään. Orgaaninen näkyvyys taas kestää yleensä paremmin aikaa.

1) Jos haluat liikennettä heti, investoi nettimainontaan

Maailmaan tupsahtaa joka päivä monia kymmeniä tuhansia verkkosivustoja ja sisältöjä eri puolille nettiä. Kunkin päätyminen asiakkaan silmien eteen on yleensä monien sattumien summa. Siksi mainonta on ainoa keino, jolla voidaan varmistaa että sivustolla on heti alusta asti tarpeeksi paljon laadukkaita kävijöitä.

Google, Facebook, YouTube ja Instagram tarjoavat mahdollisuuksia kohdentaa mainontaa erittäin tehokkaasti esimerkiksi henkilöihin jotka ovat jo kerran käyneet sivustollasi. Demografioiden perusteella kohdentaminen on myös somekanavissa erittäin korkealla tasolla.

2) Pitk√§ss√§ juoksussa kannattaa investoida my√∂s orgaaniseen n√§kyvyyteen 

My√∂s omien verkkosivustojen ja koko nettipresenssin hakukoneoptimointi kannattaa. Ne tuovat parhaimmillaan melko pysyv√§√§ k√§vij√§virtaa Googlesta. Lis√§ksi helpottaa kummasti maineenhallintaa kun Googlen etusivu on hallussa ainakin omaan br√§ndiin liittyvien hakujen osalta.  

On kuitenkin huomioitava, että optimointi on hidasta ja alkaa potkia kunnolla usein vuodenkin viipeellä. Siksi se on fiksun markkinoijan markkinointimiksissä yleensä se seuraava vaihe, jota kuitenkin kannattaa ryhtyä valmistelemaan jo hyvissä ajoin (maksetun mainonnan rinnalla).

Jotta optimointi toisi oikeasti kävijöitä, tulisi Googlen etusivulle päästä tavallisesti ainakin 20 alaan liittyvällä termillä. Tämä edellyttää johdonmukaista sisällöntuotantoa.

Kun sivuston tekninen puoli on siis kunnossa, on optimointi käytännöllisesti katsoen siitä eteenpäin enimmäkseen uusien (oikein tehtyjen) sisältöjen luomista. Lisäksi tuloksiin vaikuttavat myös esimerkiksi brändin maine ja sivustolle osoittavien linkkien määrä.



Räätälöity sisältömarkkinointisuunnitelma juuri sinulle?

Jos et oikeastaan tiedä, mitä sinun kannattaisi tehdä seuraavaksi, voit ostaa meiltä sisältömarkkinointisuunnitelman, joka helpottaa etenemistä. Suunnitelman sisältö räätälöidään asiakaskohtaisesti, mutta tavallisin runko on seuraava:
  1. Käydään läpi käytössä olevat digipresenssit (esim. verkkosivut, somekanavat, blogi).
  2. Tarkastellaan mitä kanavia ei käytetä ja arvioidaan pitäisikö niihin panostaa.
  3. Tuotetaan ehdotukset kehitystoimista, joilla valitut kanavat saadaan rokkaamaan. 
  4. Mikäli haluat, sisällytämme suunnitelmaan myös alustavat hinta-arviot.
  5. Saat tehd√§ suunnitelmalla mit√§ haluat. Voit k√§ytt√§√§ toteutukseen vaikka kilpailijaamme tai tehd√§ kaiken itse :) Tietysti mekin mielell√§mme huolehdimme toteutuksesta. 
Joskus tarve on suppeammalle suunnitelmalle, jossa keskityt√§√§n tarkemmin vain yhteen osa-alueeseen. Sekin k√§y. Jos sinulla on vaikkapa kotisivut, jotka ker√§√§ liikennett√§, voidaan keskitty√§ selvitt√§m√§√§n miksi asia on n√§in. 

T√§ll√∂in skannaamme sivuston l√§pi muutamalla ohjelmalla ja tutkimme mik√§ kaikki siell√§ voi mahdollisesti olla esteen√§ sivuston menestymiselle. Jos jaat p√§√§syn Search Consoleen ja Google Analyticsiin, k√§yt√§mme hy√∂dyksi my√∂s sielt√§ saamiamme tietoja. Lopuksi saat selke√§t ohjeet siit√§, mill√§ toimenpiteill√§ sivustosi saadaan menestym√§√§n. 

Olipa kyseess√§ laajempi tai suppeampi suunnitelma, pyrimme aina nojaamaan ehdotuksemme alan parhaiden k√§yt√§nt√∂jen lis√§ksi numeraaliseen dataan, jos sit√§ suinkin on saatavilla. 

Siksi on tärkeää, että saamme pääsyn esim. juurikin Analyticsiin ja Search Consoleen ja mikäli somepuolella on käytössä jotakin seurantaa, kannattaa jakaa pääsy myös tutkimaan sitä. Mitä tarkempaa dataa saamme käyttöön, sitä tarkempia ehdotuksia pystymme antamaan.



Teknologia vanhenee nopeasti, joten kannattaa panostaa alustariippumattomiin sisältöihin

Olipa alustana sitten yrityksen omat verkkosivut, Instagram, Linkedin tai Facebook, niin sis√§ll√∂n merkitys ei katoa mihink√§√§n. Mink√§ tahansa verkkosivun teknologia vanhenee parissa kolmessa vuodessa, mutta hyv√§ teksti-, kuva- ja √§√§nisis√§lt√∂ voi silti olla ajatonta. 

Hyv√§t sis√§ll√∂t voi siis siirt√§√§ uusille alustoille ja sivustoille. 

Kannustammekin ajattomaan ja alustariippumattomaan sis√§lt√∂ajatteluun, jossa sis√§lt√∂jen elinkaari pyrit√§√§n maksimoimaan. On hyv√§ tiedostaa, ett√§ vanhimmat nettimeemitkin ovat t√§n√§ p√§iv√§n√§ jo yli 20 vuotta vanhoja. Niist√§ suurin osa on jatkanut el√§m√§√§ns√§ nimenomaan siirtym√§ll√§ alustalta toiselle. 

Ajattomiin ja alustariippumattomiin sis√§lt√∂ihin panostaminen on pitk√§ss√§ juoksussa my√∂s edullisempaa kuin py√∂r√§n keksiminen kokonaan uusiksi kutakin kanavaa varten. Ajankohtaisuus on toki my√∂s t√§rke√§√§ ja kunkin julkaisualustan ominaispiirteet tulee ottaa huomioon, mutta ydinsis√§lt√∂√§ on helpompi muokata useaan eri muotoon kun l√§ht√∂kohtaisesti on jo ajateltu kanavariippumattomasti. 

Jos siis kanavia pyrkii k√§ytt√§m√§√§n sis√§lt√∂markkinointiin kannattaa aina ajatella my√∂s laatikon (kanavan) ulkopuolelta.



Sponsoriyhteisty√∂ kantaa usein pidemm√§lle kuin osataan arvatakkaan 

Taidealalla erilaiset sponsorointidiilit ovat yh√§ yleisempi√§. T√§ll√∂in on oleellista, ett√§ yhteisty√∂ suunnitellaan niin, ett√§ synergia on molemminpuolista. Useimmilla taiteilijoillamme on joitakin teemoja, jotka ovat heille erityisen t√§rkeit√§ ja he toimivat niiden puolesta mieluusti √§√§nitorvena. 

Silloinkin kun artistia ei voida valjastaa kokonaan br√§ndin viestinn√§n tueksi, voidaan usein tehd√§ esimerkiksi tuotesijoitelua musiikkivideoon tai sopia yhteisist√§ merchandice-tuotteista, joissa yritys voi olla mukana vaikkapa "Sponsored by" -merkinn√§ll√§. 

Yksi kehittämämme tapa sponsoriyhteistyöhön ovat myös virtuaalikeikat ja niiden tallenteet



Hinta?

Ketteryys ja kevyt kulurakenne k√§√§ntyv√§t hinnoittelussa asiakkaidemme eduksi. Lis√§ksi teemme jonkin verran hommia my√∂s pro bono.


Kumppanit