ūüóě️ Tiedotepalvelu: Tiedotteen kirjoittaminen + l√§hetys useisiin medioihin

Kirjoitamme tiedotteesi niin, että mediatkin kiinnostuvat. Lisäksi jakelemme tiedotteet valtakunnallisesti eri medioihin.


Tiedottaja Samuli Koivulahti, PR-hommien supermies.
Tiedottaminen ei ole tuuripeliä. Jos haluat viestisi läpi kannattaa valita kirjoittajaksi joku, joka osaa homman. Yhtä tärkeää on myös se, että tiedote lähetetään tarpeeksi moneen paikkaan.

Sek√§ tiedotteen kirjoittaminen, ett√§ tiedotteen jakelu eri medioihin maksavat. Hinta muodostuu siis seuraavasti: 
  1. Tiedotteen kirjoittaminen 
  2. Tiedotteen jakelu eri medioihin
Rahat menev√§t hukkaan, jos kumpi tahansa hoidetaan huonosti. 

Me olemme tiedotteiden kirjoittamisen ammattilaisia ja käytämme tiedotteiden lähettämiseen ja jakeluun STT:n jakelutyökalua, joka on kokemuksemme mukaan tällä hetkellä markkinoiden paras. Maksamme kyseisen työkalun käytöstä KK-hintaa, jotta sinun ei tarvitsisi.

Itse kirjoitustyöstä veloitamme verrattain maltillisesti, joten tiedotuspalvelumme on kokonaisuudessaan melkoisen edullinen. Jopa niin edullinen, että persaukisella muusikollakin on siihen varaa.

PS: Itseasiassa tiedotusasiakkaamme ovat painottuneet musiikkipuolelle nyt jo siin√§ m√§√§rin, ett√§ olemme vaihtelun vuoksi p√§√§tt√§neet antaa 20% alennuksen kaikille tiedotepalveluasiakkaille, jotka EIV√ĄT toimi musiikkialalla. Kannattaa siis ottaa yhteytt√§ HETI!




N√§in se toimii!  

Prosessi on yksinkertainen ja vie sinulta aikaa keskim√§√§rin puoli tuntia. 

Etenemisvaiheet:
  1. Lähetät meille kaiken asiaan liittyvän informaation.
  2. Sovitaan (tarvittaessa) n. puolen tunnin puhelinpalaveri / haastattelu.   
  3. Me kirjoitamme tiedotteen ja puristamme siit√§ esiin uutisen. 
  4. Hyv√§ksyt√§mme tiedotteen sinulla. 
  5. Lähetämme tiedotteen STT:n jakelupalvelun kautta eteenpäin.



Esimerkkitiedotteita

Alla muutamia SAKON STUDION tuottamia tiedotteita. 



Kuinka pitkä mediatiedote on hyvä?

Pidemm√§st√§ tiedotteesta toimittajan on helppo tiivist√§√§ topakka juttu, mutta parin rivin ilmoituksesta ei oikein mill√§√§n saa kunnon artikkelia.  

Kattavamman tiedotteen pohjalta ammattimainen toimittaja kyllä osaa ottaa yhteyttä, jos kaipaa lisätietoa tai haluaa hakea tarinaan jotain muuta kulmaa. Todennäköisyys haastattelupyyntöihinkin kasvaa, kun alustus on sen verran kattava, että toimittaja tietää mistä on oikeasti kyse. Pitkä on siis yleensä aina parempi kuin lyhyt.

Lyhyess√§ tiedotteessa on aina vaarana, ett√§ jos toimittaja ei ehdi t√§ydent√§√§ juttua haastattelulla, j√§√§ artikkeli tyng√§ksi. 

Poikkeustilanteitakin tietysti on. Nopeus on pituutta tärkeämpää silloin, kun kyse on yllättävästä tapahtumasta ja mediatila on avoinna sille, joka ensimmäisenä suunsa aukaisee. Näin on usein esimerkiksi katastrofiuutisten kohdalla.



Tiedotteen tekstiä kannattaa hyödyntää muuallakin

Vaikka tiedote kirjoitetaankin ensisijaisesti medioita varten, Kannattaa hyv√§√§ teksti√§ hy√∂dynt√§√§ my√∂s muualla. Voit hyvin lis√§t√§ tiedotteen vaikkapa omaan blogiin tai voit kopioida siit√§ mehukkaimpia p√§tki√§ omaan someviestint√§√§n.  

Artisteilla tiedotteen pätkiä näkee usein osana heidän biografiaansa. Tämä on järkevää, koska silloin kirjoitustyöhön investoidulle rahalle saa enemmän vastinetta. Meidän tekemiimme kirjoitustoimeksiantoihin sisältyy aina täysi ja rajoittamaton käyttöoikeus!



Millaisella prosentilla tiedotteet menev√§t l√§pi? 

Tiedotteen läpimenoprosentti riippuu siitä mistä tiedotetaan, kuka tiedotteessa puhuu ja kuinka paljon tiedote helpottaa toimittajan työtä. Asiaan vaikuttaa myös kunkin vastaanottavan median sisältöstrategia.

On tyypillistä, että pienen toimijan pieni uutinen julkaistaan pienessä mediassa. Suuri uutinen, joka koskee valtakunnallisesti tunnettua henkilöä, saa varmemmin näkyvyyttä isommissakin medioissa. Paikallismediat taas nostavat mieluiten esiin nimenomaan paikallisia ihmisiä ja ilmiöitä.

Tosiasia on kuitenkin se, että 100% varmuutta tiedotteen läpimenosta ei voi Suomessa luvata koskaan. Jos joku lupaa sellaista, hän on joko huijari tai sitten hän on lahjonut jonkun. Viimeksi kun tarkistin, niin meidän kirjoittamistamme tiedotteista on mennyt läpi hieman yli 80%.
 
Silloinkin kun isot mediat eivät reagoikaan tiedotteeseen, tiedote jää harvoin aivan kokonaan huomiotta. Myös ne tiedotteet, jotka eivät mene läpi, hoitavat osaltaan mediasuhteita ja saattavat vaikuttaa suotuisasti tulevien tiedotteiden tehoon. Tutun tahon tiedotteisiin tartutaan yleensä hieman paremmin, kuin täysin vieraan.



Esimerkkej√§ mediaosumista, jotka ovat seurausta l√§hett√§mist√§mme tiedotteista 




Miksi jotkut saavat enemm√§n n√§kyvyytt√§ medioissa kuin toiset? 

Moni on varmaan huomannut, että lehtien palstoilla näkyy usein samat naamat antamassa lausuntoja milloin mistäkin. Miten ihmeessä heihin osataan aina olla yhteydessä?

Vastaus on ehk√§ hieman tyls√§, sill√§ usein taustalla on jatkuva tiedotus. Varsinkin poliitikkojen on tehokasta olla suoraan yhteydess√§ toimituksiin n√§kemyksiens√§ kanssa p√§iv√§n polttavimmista asioista. 

Kun tietyist√§ aiheista on laittanut muutaman kerran tiedotteita liikkelle, media alkaa oppia, ett√§ t√§m√§ henkil√∂ puhuu mielell√§√§n julkisesti aiheesta X ja ett√§ t√§lt√§ saa hyvi√§ lausuntoja. Kun t√§llainen mielikuva on syntynyt, ihmisest√§ tulee helposti lausuntoautomaatti, jonka luo riennet√§√§n ensimm√§iseksi kun aiheen tiimoilta pit√§isi pysty√§ kirjoittamaan jotakin j√§rkev√§√§.  

Käytännössä kuka tahansa alalla pitkään toiminut henkilö voi nousta tällaiseksi, koko alaa edustavaksi äänitorveksi, jonka ajankohtaisia kannanottoja halutaan julkaista. Mikäli siis jatkuvampi näkyvyys lehtien palstoilla kiinnostaa, kannattaa ottaa vahvasti kantaa ja tehdä kannanottojen lähettämisestä medioille tapa.



Tiedotteen jakeleminen itse vs. meidän kauttamme?

Tiedotteen jakeleminen itse on myös täysin mahdollista. Tällöin veloitamme pelkästään tiedotteen kirjoitustyöstä, joka onkin se edullisempi osa tiedotuskampanjan kokonaishinnasta.

Suosittelemme kuitenkin itsejakelua vain silloin jos sinulla on jo valmiiksi erinomaiset suhteet toimittajiin tai jo valmiiksi selv√§ visio siit√§, mit√§ kautta tiedote aiotaan runnoa l√§pi. Laadukkaasti hoidettu jakelu on nimitt√§in todella t√§rke√§√§. 

Me SAKON STUDIOLLA k√§yt√§mme tiedotteiden ammattimaiseen jakeluun STT:n jakeluty√∂kalua, joka on nimenomaisesti kehitetty t√§h√§n tarkoitukseen. Kyse ei siis ole pelk√§st√§ s√§hk√∂postilistasta tms. vaan aidosti toimittajia palvelevasta v√§lineest√§. 

STT:n kautta hoidettuna osoitteistot ovat aina ajan tasalla ja lis√§ksi toimittajat my√∂s itse p√§√§sev√§t sen kautta tilaamaan tiedotteita. Tavoittavuus on tavallisesti aivan eri luokkaa kuin itse tehdyss√§ tiedotejakelussa. 

Omiakin kontakteja kannattaa silti hy√∂dynt√§√§. Hyvin usein parhaat tulokset saadaan yhdist√§m√§ll√§ henkil√∂kohtaiset kontaktit laajempaan jakeluun, jolloin toimittajien tavoittelussa yhdistyy ammattimaisuus ja henkil√∂kohtaisuus. 



PR-työ on tehokkainta, kun mediasuhteita ylläpidetään jatkuvasti ja tiedotus palvelee molempia osapuolia

Paras teho PR- ja tiedotustoiminnalle saadaan silloin kun tiedotteita l√§hetet√§√§n useamman kerran vuodessa. N√§in toimittajat tulevat ajan kanssa tutuksi ja media alkaa oppia mit√§ sin√§ tai yrityksesi edustatte. Parhaimmillaan s√§√§nn√∂llinen yhteys medioihin saa aikaan sen, ett√§ lehdet ryhtyv√§t itsen√§isesti seuraamaan teit√§ ja l√§hestyv√§t sinua itsekin haastattelujen toivossa. 

Koska ansaittu media on merkitt√§v√§ br√§ndiarvon nostaja ja kasvattaa tunnettuutta erityisesti pitk√§ll√§ t√§ht√§imell√§, on kuitenin hyv√§ tiedostaa, ett√§ tiedotteen tulee aina my√∂s aidosti palvella niit√§ medioita, joille se l√§hetet√§√§n. Viestin pit√§√§ olla kristallin kirkas.    

Tiedote pit√§√§ kirjoittaa niin, ett√§ se helpottaa toimittajan ty√∂t√§. Paras tiedote on sellainen, jonka voisi suoraan copy/pastata lehteen, mutta joka her√§tt√§√§ mielenkiintoa niin paljon, ett√§ toimittaja haluaa silti tehd√§ aiheesta haastattelun. 



Hinta? 

Ketteryys ja kevyt kulurakenne k√§√§ntyv√§t hinnoittelussa asiakkaidemme eduksi. Lis√§ksi teemme jonkin verran hommia my√∂s pro bono.

Tutustu hinnoitteluun✉️ Ota yhteytt√§ »

Kumppanit