🗞️ Tiedotepalvelu

Maksettu mainonta ei koskaan vedä vertoja uutiselle. Tiedote kasvattaa tunnettuutta tehokkaammin kuin mikään muu.


Lehtijuttu Kaarina-lehdestä otsikolla: "Turkulaisklubibiittejä Kaarinasta". Kerto EDM kappaleesta nimeltä "SUFO".
Kun artisti julkaisee singlen tai yritys lanseeraa uuden tuotteen, on takana yleensä kertomisen arvoinen tarina. Kun media tarttuu tarinaan, siitä tulee uutinen!

Miksi tiedottaminen on tärkeää?

Tarinasi jakaminen maailmalle voi siivittää suosion aivan uudelle tasolle. Vakan alla kynttilä kuitenkin sammuu.

Jos puu kaatuu metsässä eikä kukaan kuule sitä, onko sillä edes väliä? Ehkä, mutta mielipidettä on vaikea muodostaa, jos asiasta ei tiedä mitään.

Tiedottaminen ei ole pelkkää brändäystä

Vaikka tiedotteille toivotaankin runsasta näkyvyyttä, ei kyse ole pelkästään tunnettuuden kasvattamisesta tai brändin rakentamisesta.

Mitä merkittävämpää toimintasi on, sitä enemmän tekemisistäsi puhutaan joka tapauksessa. Siihen, millä tavalla sinusta puhutaan, voit vaikuttaa vain osallistumalla keskusteluun.

Kyse on siis myös keskustelun ohjaamisesta.

Panosta tiedottamiseen ajoissa

Liian usein tiedotustoiminnan tärkeyteen herätään vasta kun tosi on kyseessä ja tarvitaan kriisiviestinnän ammattilaista. Älä sinä odota niin pitkään. Ohjaa mediakeskustelua ennalta. Luo puheenaiheita. Keskitä median ja sitä kautta myös yleisön huomio oikeisiin asioihin.

Hyödynnä ilmainen mediatila ja panosta laadukkaaseen sisältöön. Vie tekemisesi parrasvaloihin ja salamavalojen välkkeeseen. Ero tuntemattoman ja kuuluisan välillä on usein yhtä suuri kuin tiedottamiseen investoitu rahallinen ja ajallinen panostus.

Miten tiedottaminen tapahtuu käytännössä?  

Asiakkaan näkökulmasta mediatietotus ammattilaisen avustuksella on hyvin helppoa. Pitää vain olla valmis avaamaan sanaista arkkuaan ja kertomaan avoimesti asioista. Olemme samalla puolella. Meidän yhteinen tavoitteemme on saada viestillesi palstatilaa.

Etenemisvaiheet:
  1. Lähetät minulle kaiken asiaan liittyvän informaation.
  2. Sovitaan n. puolen tunnin puhelinpalaveri / haastattelu.  
  3. Valmistaudut ottamalla leppoisan asennon ja kerrot ummet ja lammet siitä mitä on meneillään.
  4. Lähetät lisämateriaalia tarvittaessa. 
  5. Minä kirjoitan tiedotteen ja puristan siitä esiin uutisen. 
  6. Hyväksytän tiedotteen sinulla. 
  7. Lähetän ja pitchaan tiedotteen medioille (joko itse tai kumppanien avustuksella).
  8. Kontaktoin itse tai kumppanieni kanssa vielä tärkeimmät mediat erikseen. 
  9. Monitoroimme tiedotteen läpimenoa ja fiilistelemme mahdollista julkisuutta.

Miten tiedotteet menevät läpi? 

Tiedotteen läpimenoa ei voi tietenkään koskaan luvata. On kuitenkin tyypillistä, että pienen toimijan pieni uutinen tulee julkaistuksi pienessä mediassa. Suuri uutinen, jonka tähtenä on iso nimi, saa varmemmin näkyvyyttä isommissa medioissa.

Vaikka isot mediat eivät reagoisikaan, tiedote jää harvoin aivan kokonaan huomiotta. Nykyisin tiedotuksen piiriin voidaan sisällyttää muitakin tahoja kuin perinteistä lehdistöä.

Erilaiset mikrovaikuttajat ja mielipidejohtajat, bloggaajat ja vloggaajat on hyvä ottaa sateenvarjon alle. Osa uusmedioiden sisällöntuottajista voivat tavoittaa yhdellä Instagram- tai YouTube-postauksella enemmän väkeä kuin mikään paikallislehti. 


Esimerkkitiedotteita

Tässä pari SAKON STUDION tuottamaa tiedotta: 


Nämä ovat vain esimerkkejä (lisäillään enemmän paremmalla ajalla).



Tiedotteen jakelu itse

Tiedotteen jakeluun on olemassa useita väyliä. Jakeluun voidaan käyttää varta vasten maksullisia jakelupalveluita, mutta valtaosa asiakkaistani haluaa jaella tiedotteet itse.

Tähän on parikin hyvää syytä:

  1. Kun tiedotejakelun hoitaa itse, tulee samalla myös luoneeksi itse osoitteistot ja kontaktit toimittajiin, joka edesauttaa tulevienkin tiedotteiden läpimenoa.

  2. Tiedotteet vaikuttavat henkilökohtaisemmilta ja tulevat medioiden sähköposteihin taholta, joka ei ole spämminyt sitä toistuvasti (kuten monet viestintätoimisto saattavat tehdä). Näin ollen tiedote luetaan todennäköisemmin.

On ylipäätään hyvä lähtötilanne, jos tiedotteen tilaaja on aktiivinen osapuoli ja pyrkii omallakin toiminnallaan edesauttamaan tiedotteen leviämistä. Ei siis ole häpeä jaella tiedotetta itse ja solmia samalla suoria kontakteja media-alan ammatilaisiin. Päinvastoin, se on suuren maailman meininkiä, joka kantaa kauas.

Tiedotteen jakelu ulkopuolisen jakelupalvelun kautta

Mikäli kuitenkin on kyse vain yksittäisen tiedotteen jakelusta, eikä tiedotukseen aiota panostaa jatkuvasti, voi toki olla järkevämpää hyödyntää ulkopuolista jakelupalvelua.  

Tässäkin on pari etua: 

  1. Et joudu ylläpitämään omaa yhteystietorekisteriä (mikä on etu etenkin nyt kun GDPR on voimassa). 

  2. Osoitteet ovat aina ajan tasalla ja niitä on todennäköisesti enemmän kuin mitä itse saisi kerättyä.

Kun tilaat tiedotteen kirjoituspalvelun meiltä, voit halutessasi ostaa meiltä myös jakelun ulkopuolisen jakelupalvelun kautta. Näin sinun ei tarvitse huolehtia osoitteiden poiminnasta tai medioiden valinnasta. Me teemme sen sinun puolestasi. 

Lisäksi osallistumme pienellä summalla kertajakelusta syntyvään kustannukseen. Saat siis hieman alennusta, kun ostat sekä tiedotteen, että sen jakelun yhdeltä luukulta. 


Hinta? 

Ketteryys ja kevyt kulurakenne kääntyvät hinnoittelussa asiakkaideni eduksi. Lisäksi teen jonkin verran hommia myös pro bono.

Tutustu hinnoitteluun✉️ Ota yhteyttä »



Evoluutio Music logoMusic Production Alliance logoVPROAUDIO logoStudio Vini logo