🗞️ Tiedotuspalvelu: Mediatiedote + jakelu

Maksettu mainonta ei koskaan vedä vertoja uutiselle. Tiedote voi kasvattaa tunnettuutta tehokkaammin kuin mikään muu.


Tiedottaja Samuli Soivulahti PR-hommien supermies.
Kun artisti julkaisee singlen tai yritys lanseeraa uuden tuotteen, on takana yleensä kertomisen arvoinen tarina. Vasta kun media tarttuu tarinaan, siitä tulee uutinen!

Miksi tiedottaminen on tärkeää?

Tarinasi jakaminen maailmalle voi siivittää suosion aivan uudelle tasolle. Vakan alla kynttilä kuitenkin sammuu.

Jos puu kaatuu metsässä eikä kukaan kuule sitä, onko sillä edes väliä? Ehkä, mutta mielipidettä on vaikea muodostaa, jos asiasta ei tiedä mitään.

Tiedottaminen ei ole pelkkää brändäystä

Vaikka media- ja lehdistötiedotteille toivotaankin runsasta näkyvyyttä, ei kyse ole pelkästään tunnettuuden kasvattamisesta tai brändin rakentamisesta.

Mitä merkittävämpää toimintasi on, sitä enemmän tekemisistäsi puhutaan joka tapauksessa. Siihen, millä tavalla sinusta puhutaan, voit kuitenkin vaikuttaa vain osallistumalla keskusteluun. Isommalla brändillä kyse on siis myös keskustelun ohjaamisesta. 

On hyvä tiedostaa, että tikusta on vaikea tehdä asiaa ja tylsästä tarinasta on vielä vaikeampi tehdä uutista. Mitä tuntemattomammasta toimijasta on kyse, sitä enemmän tiedote on tapa tehdä toimintaa näkyväksi. Hyvä tiedottaja toki osaa kirjoittaa kiinnostavasti melkein misä vain, mutta lopulta tiedotteen läpimenoon vaikuttaa vähintään yhtä paljon se, mistä tai kenestä tiedotettaan ja se onko itse asia kiinnostava.

Panosta tiedottamiseen ajoissa

Liian usein tiedotustoiminnan tärkeyteen herätään vasta kun tarvitaan kriisiviestinnän ammattilaista. Älä sinä odota niin pitkään. Ohjaa mediakeskustelua ennalta. Luo puheenaiheita. Keskitä median ja sitä kautta myös yleisön huomio oikeisiin asioihin. 

Hyödynnä ilmainen mediatila ja panosta laadukkaaseen sisältöön. Vie tekemisesi parrasvaloihin ja salamavalojen välkkeeseen. Ero tuntemattoman ja kuuluisan välillä on usein yhtä suuri kuin tiedottamiseen investoitu rahallinen ja ajallinen panostus. 

Voisitko ryhtyä oman alasi mielipidevaikuttajaksi? 

Moni on varmaan huomannut, että lehtien palstoilla näkyy usein samat naamat antamassa lausuntoja milloin mistäkin. Taustalla on usein se, että jatkuvan tiedotuksen kautta eri medioiden edustajille on välittynyt kuva siitä, että joltakin henkilöltä saa hyviä lausuntoja, liittyen kyseiseen alaan.  

Käytännössä kuka tahansa alalla pitkään toiminut henkilö voi nousta tällaiseksi, koko alaa edustavaksi äänitorveksi, jonka ajankohtaisia kannanottoja halutaan julkaista. Tällaisessa asemassa haastattelupyyntöjä saattaa tulla medioilta jo pyytämättäkin. 

Tällaisessa asemassa oleva henkilö, huomaa usein että tiedotteiden läpimenoprosentti kasvaa. 

Miten tiedottaminen tapahtuu käytännössä?  

Asiakkaamme näkökulmasta mediatietotus ammattilaisen avustuksella on hyvin helppoa. Pitää vain olla valmis avaamaan sanaista arkkuaan ja kertomaan avoimesti asioista. Olemme kanssasi samalla puolella. Mhteinen tavoitteemme on saada viestillesi mahdollisimman paljon palstatilaa.

Etenemisvaiheet:
  1. Lähetät meille kaiken asiaan liittyvän informaation.
  2. Sovitaan (tarvittaessa) n. puolen tunnin puhelinpalaveri / haastattelu.   
  3. Minä kirjoitan tiedotteen ja puristan siitä esiin uutisen. 
  4. Hyväksytän tiedotteen sinulla. 
  5. Sovimme kumpi toimittaa tiedotteet eteenpäin. 
  6. Sovimme tehostetaanko läpimenoa esim. digitaalisella mainonnalla.
  7. Sovimme kontaktoidaanko meidän toimesta vielä tärkeimmät mediat erikseen. 
  8. Palataan halutessasi asian äärelle parim kuukauden päästä ja katsotaan mitä saatiin aikaan.

Miten tiedotteet menevät läpi? 

Tiedotteen läpimenoa ei voi tietenkään koskaan luvata. On kuitenkin tyypillistä, että pienen toimijan pieni uutinen tulee julkaistuksi pienessä mediassa. Suuri uutinen, jonka tähtenä on iso nimi, saa varmemmin näkyvyyttä isommissakin medioissa. 

Aina on kuitenkin mahdollista, että mediat eivät kiinnostu tietotteesta lainkaan. Niinpä kannattaa miettiä myös B-suunnitelma sisällön hyödyntämiselle. Siltä varalta, ettei tiedote menekään läpi, sen voisi ehkä julkaista yrityksenne sivuilla tai ehkäpä haluat, että julkaisen tiedotteesi täällä ja ohjaan sen pariin liikennettä digimarkkinoinnin keinoin? 

Vaikka isot mediat eivät reagoisikaan, tiedote jää harvoin aivan kokonaan huomiotta. 

Nykyisin tiedotuksen piiriin voidaan sisällyttää muitakin tahoja kuin perinteistä lehdistöä. Erilaiset mikrovaikuttajat ja mielipidejohtajat, bloggaajat ja vloggaajat on hyvä myös ottaa sateenvarjon alle. Osa uusmedioiden sisällöntuottajista voivat tavoittaa yhdellä Instagram- tai YouTube-postauksella enemmän väkeä kuin mikään paikallislehti. 


Esimerkkitiedotteita

Tässä pari SAKON STUDION tuottamaa tiedotetta👇 
Nämä ovat vain esimerkkejä (lisäillään enemmän paremmalla ajalla).



Tiedotteen jakelu itse?

Tiedotteen jakeluun on olemassa useita väyliä. Jakeluun voidaan käyttää varta vasten maksullisia jakelupalveluita, mutta valtaosa asiakkaistani haluaa jaella tiedotteet itse.

Tähän on parikin hyvää syytä:
  1. Kun tiedotejakelun hoitaa itse, tulee samalla myös luoneeksi itse osoitteistot ja kontaktit toimittajiin, joka edesauttaa tulevienkin tiedotteiden läpimenoa.
  2. Tiedotteet vaikuttavat henkilökohtaisemmilta ja tulevat medioiden sähköposteihin taholta, joka ei ole spämminyt sitä toistuvasti (kuten monet viestintätoimisto saattavat tehdä). Näin ollen tiedote luetaan todennäköisemmin.
On ylipäätään hyvä lähtötilanne, jos tiedotteen tilaaja on aktiivinen osapuoli ja pyrkii omallakin toiminnallaan edesauttamaan tiedotteen leviämistä. Ei siis ole häpeä jaella tiedotetta itse ja solmia samalla suoria kontakteja media-alan ammatilaisiin. Päinvastoin, se on suuren maailman meininkiä, joka kantaa kauas.

Tiedotteen jakelu ulkopuolisen jakelupalvelun kautta?

Mikäli kuitenkin on kyse vain yksittäisen tiedotteen jakelusta, eikä tiedotukseen aiota panostaa jatkuvasti, voi toki olla järkevämpää hyödyntää ulkopuolista jakelupalvelua.  

Tässäkin on pari etua: 
  1. Et joudu ylläpitämään omaa yhteystietorekisteriä (mikä on etu etenkin nyt kun GDPR on voimassa). 
  2. Osoitteet ovat aina ajan tasalla ja niitä on todennäköisesti enemmän kuin mitä itse saisi kerättyä.
Kun tilaat tiedotteen kirjoituspalvelun meiltä, voit halutessasi ostaa meiltä myös jakelun ulkopuolisen jakelupalvelun kautta. Näin sinun ei tarvitse huolehtia osoitteiden poiminnasta tai medioiden valinnasta. Me teemme sen sinun puolestasi. 

Lisäksi osallistumme pienellä summalla kertajakelusta syntyvään kustannukseen. Saat siis hieman alennusta, kun ostat sekä tiedotteen, että sen jakelun yhdeltä luukulta. 



Hinta? 

Ketteryys ja kevyt kulurakenne kääntyvät hinnoittelussa asiakkaidemme eduksi. Lisäksi teemme jonkin verran hommia myös pro bono.

Tutustu hinnoitteluun✉️ Ota yhteyttä »



Evoluutio Music logoMusic Production Alliance logoVPROAUDIO logoStudio Vini logo