Kirjoitamme tiedotteesi niin, että mediatkin kiinnostuvat. Lisäksi jakelemme tiedotteet valtakunnallisesti eri medioihin.
Tiedottaminen ei ole tuuripeliä. Jos haluat viestisi läpi kannattaa valita
kirjoittajaksi joku, joka ymmärtää miten toimittajat valikoivat
juttuaiheita. Yhtä tärkeää on myös se, että tiedote lähetetään tarpeeksi
moneen paikkaan, jotta se saa mahdollisuuden tulla noteeratuksi.
Sekä tiedotteen kirjoittaminen, että tiedotteen jakelu eri medioihin
maksavat. Hinta muodostuu siis seuraavasti:
- Tiedotteen kirjoittaminen
- Tiedotteen jakelu eri medioihin
Rahat menevät hukkaan, jos kumpi tahansa hoidetaan huonosti.
Me olemme tiedotteiden kirjoittamisen ammattilaisia ja käytämme tiedotteiden
lähettämiseen ja jakeluun tapauskohtaisesti parhaaksi katsomiamme kanavia ja
työkaluja.
Näin se toimii!
Prosessi on yksinkertainen ja vie sinulta aikaa keskimäärin puoli
tuntia.
Etenemisvaiheet:
Etenemisvaiheet:
- Lähetät meille kaiken asiaan liittyvän informaation ja sovitaan (tarvittaessa) n. puolen tunnin puhelinpalaveri / haastattelu.
- Näiden tietojen pohjalta kirjoitamme tiedotteen ja puristamme asiasta esiin uutisen.
- Hyväksytämme tiedotteen sinulla.
- Sovitaan mitä kautta tiedote jaellaan ja hoidammeko jakelun puolestasi.
- Jos me jakelemme tiedotteen, laitamme tiedotteen maailmalle joko omia kanaviamme pitkin tai esimerkiksi STT:n tiedotuspalvelun kautta. (Jakelutapa vaikuttaa hintaan.)
Esimerkkitiedotteita
Tutustu SAKON STUDION tuottamiin tiedotteisiin.📰 STT:n uutishuoneessa🗞️ Omassa verkostossamme
FAQ - Vastauksia yleisimpiin kysymyksiin tiedottamisesta
Muutamat kysymykset toistuvat tämän palvelun tiimoilta, joten olemme
keränenet tähän vastauksia valmiiksi.
1) Kuinka pitkä mediatiedote on hyvä?
Pidemmästä tiedotteesta toimittajan on helppo tiivistää topakka juttu,
mutta parin rivin ilmoituksesta ei oikein millään saa kunnon
artikkelia.
Kattavamman tiedotteen pohjalta ammattimainen toimittaja kyllä osaa ottaa yhteyttä, jos kaipaa lisätietoa tai haluaa hakea tarinaan jotain muuta kulmaa. Todennäköisyys haastattelupyyntöihinkin kasvaa, kun alustus on sen verran kattava, että toimittaja tietää mistä on oikeasti kyse. Pitkä on siis yleensä aina parempi kuin lyhyt.
Lyhyessä tiedotteessa on aina vaarana, että jos toimittaja ei ehdi täydentää
juttua haastattelulla, jää artikkeli tyngäksi.
Poikkeustilanteitakin tietysti on. Nopeus on pituutta tärkeämpää silloin,
kun kyse on yllättävästä tapahtumasta ja mediatila on avoinna sille, joka
ensimmäisenä suunsa aukaisee. Näin on usein esimerkiksi katastrofiuutisten
kohdalla.
2) Voitteko taata läpimenon? / Millaisella prosentilla tiedotteet menevät läpi?
Läpimenoa ei voi taata. Suomessa journalistien tulee noudattaa journalistin ohjeita, eli heidän tulee oman ammattietiikkansakin nimissä pysyä lahjomattomina. Voimme kuitenkin taata näkyvyyden omassa verkostossamme, mutta se ei automaattisesti takaa läpimenoa mihinkään mediaan.
Pohjimmiltaan tiedotteen läpimenoprosentti riippuu ain aennen kaikkea siitä
mistä tiedotetaan, kuka tiedotteessa puhuu ja kuinka paljon tiedote helpottaa
toimittajan työtä. Asiaan vaikuttaa myös kunkin vastaanottavan median
sisältöstrategia.
Pari nyrkkisääntöä on:
- Pienen toimijan pieni uutinen voidaan julkaista pienessä mediassa.
- Suuri uutinen, joka koskee valtakunnallisesti tunnettua henkilöä, saa yleensä näkyvyyttä myös valtakunnallisissa medioissa.
- Paikallismediat nostavat mieluiten esiin nimenomaisesti paikallisia ihmisiä ja ilmiöitä.
Tosiasia on kuitenkin se, että 100% varmuutta tiedotteen läpimenosta ei voi
Suomessa luvata koskaan. Jos joku lupaa sellaista, hän on joko huijari tai
sitten hän on lahjonut jonkun. Viimeksi kun tarkistin, niin meidän
kirjoittamistamme tiedotteista on mennyt läpi hieman yli 70%.
3) Onko tiedote turha, jos se ei mene läpi?
Ei ole. Silloinkin kun mediat eivät reagoi tiedotteeseen, tiedote jää harvoin
aivan kokonaan huomiotta. Myös ne tiedotteet, jotka eivät mene läpi, hoitavat
osaltaan mediasuhteita ja saattavat vaikuttaa suotuisasti tulevien
tiedotteiden tehoon. Tutun tahon tiedotteisiin tartutaan yleensä hieman
paremmin, kuin täysin vieraan.
Lisäksi meidän oman verkostomme kautta välitetyt tiedoteet saavat yleensä
näkyvyyttä myös muiden kuin toimittajien parissa, mikä voi olla liiketoiminnan
luonteesta riippuen vieläkin hyödyllisempää.
Meidän tuottamien tiedotteiden tekstejä saa myös vapaasti hyödyntää muussa
viestinnässä. Usein onnistumme kiteyttämään jotain sellaista asiakkaamme
toiminnasta, jota tekee mieli käyttää myös esimerkiksi omilla verkkosivuilla.
Se on meillä täysin ok.
4) Miksi jotkut saavat enemmän näkyvyyttä medioissa kuin toiset?
Moni on varmaan huomannut, että lehtien palstoilla näkyy usein samat naamat
antamassa lausuntoja milloin mistäkin. Miten ihmeessä heihin osataan aina
olla yhteydessä?
Vastaus on ehkä hieman tylsä, sillä usein taustalla on jatkuva tiedotus.
Varsinkin poliitikkojen on tehokasta olla suoraan yhteydessä toimituksiin
näkemyksiensä kanssa päivän polttavimmista asioista.
Kun tietyistä aiheista on laittanut muutaman kerran tiedotteita liikkelle,
media alkaa oppia, että tämä henkilö puhuu mielellään julkisesti aiheesta X
ja että tältä saa hyviä lausuntoja. Kun tällainen mielikuva on syntynyt,
ihmisestä tulee helposti lausuntoautomaatti, jonka luo riennetään
ensimmäiseksi kun aiheen tiimoilta pitäisi pystyä kirjoittamaan jotakin
järkevää.
Käytännössä kuka tahansa alalla pitkään toiminut henkilö voi nousta
tällaiseksi, koko alaa edustavaksi äänitorveksi, jonka ajankohtaisia
kannanottoja halutaan julkaista. Mikäli siis jatkuvampi näkyvyys lehtien
palstoilla kiinnostaa, kannattaa ottaa vahvasti kantaa ja tehdä
kannanottojen lähettämisestä medioille tapa. Sillä tavalla voit tehdä
itsestäsi oman alasi mielipidevaikuttajan.
5) Voiko tiedotteen jaella myös itse?
Tottakai! Tiedotteen jakeleminen itse on täysin mahdollista, emmekä edes
loukkaannu. Joskus se on oikeasti jopa tehokkain tapa, etenkin silloin jos
asiakkaalla on omia henkilökohtaisia kontakteja toimittajiin. Tällöin
veloitamme pelkästään tiedotteen kirjoitustyöstä.
Mikäli tiedotteen jakelu kuitenkin jää meidän vastuulle, on edelleen pari tapaa, joilla
sen voi hoitaa.
- Meidän oma postituslistamme, tuettuna remarketing-mainonnalla, joka tavoittaa yleisöä myös medioiden ulkopuolelta.
- STT:n tiedotepalvelu, joka on varta vasten rakennettu palvelemaan toimittajia.
Ensimmäinen vaihtoehto toimii useissa tapauksissa tehokkaammin silloin jos
kyseessä ei vielä ole ilmiö, joka olisi jo valmiiksi kaikkien huulilla tai
asia jonka uutisarvo on täysin kiistaton.
Suuren uutisarvon omaavien tiedotteiden jakamiseen STT on kuitenkin usein
ylivoimainen, sillä sen tavoittavuus on aivan eri luokkaa ja sen osoitteistot
ovat aina ajan tasalla.
6) Pitääkö tiedotteessa olla valokuva? Onko teillä valokuvauspalvelua?
Kyllä. Suosittelemme, että tiedotteeseen sisällytetään aina myös laadukas valokuva.
Mikäli teiltä ei löydy sopivaa kuvaa, tulemme mielellämme kuvaamaan
tai lähetämme kollegan asialle. Hinta on sama riippumatta siitä kuka kuvaa.
Valokuvaus on erikseen laskutettava palvelu.
On hyvä huomoida, että toimitukselliselle kuvalle on myös muutamia
erityisvaatimuksia. Yksi niistä on se, että rajusti käsiteltyjä promokuvia
karsastetaan ja etenkin uutismedioissa suositaan mahdollisimman luonnollisen
ja dokumentaarisen näköistä kuvaa. Lisäksi kuviin on hyvä jättää ns.
kroppivaraa siltä varalta, että niitä joudutaan rajaamaan taittoa varten.
Kuvan käsittelyn puolella on hyvä huomoida lehtien rajalliset toistoalueet.
Kuvat kulkevat yleensä toimituksessa oman viimeistelyketjun läpi joka voi
vaikuttaa kuvan tummiin ja vaaleisiin pisteisiin. Me huomoimme tämän kaiken puolestasi. Lue lisää
valokuvauspalvelustamme »
PR-työ on tehokkainta, kun mediasuhteita ylläpidetään jatkuvasti ja tiedotus palvelee molempia osapuolia
Paras teho PR- ja tiedotustoiminnalle saadaan silloin kun tiedotteita
lähetetään useamman kerran vuodessa. Näin toimittajat tulevat ajan kanssa
tutuksi ja media alkaa oppia mitä sinä tai yrityksesi edustatte.
Parhaimmillaan säännöllinen yhteys medioihin saa aikaan sen, että lehdet
ryhtyvät itsenäisesti seuraamaan teitä ja lähestyvät sinua itsekin
haastattelujen toivossa.
Koska ansaittu media on merkittävä brändiarvon nostaja ja kasvattaa
tunnettuutta erityisesti pitkällä tähtäimellä, on kuitenin hyvä tiedostaa,
että tiedotteen tulee aina myös aidosti palvella niitä medioita, joille se
lähetetään. Viestin pitää olla kristallin kirkas.
Tiedote pitää kirjoittaa niin, että se helpottaa toimittajan työtä. Paras
tiedote on sellainen, jonka voisi suoraan copy/pastata lehteen, mutta joka
herättää mielenkiintoa niin paljon, että toimittaja haluaa silti tehdä
aiheesta haastattelun.
Hinta?
Ketteryys ja kevyt kulurakenne kääntyvät hinnoittelussa asiakkaidemme eduksi. Lisäksi teemme jonkin verran hommia myös pro bono.Tutustu hinnoitteluun✉️ Ota yhteyttä »