💡 Orgaaninen näkyvyys Googlessa

Orgaanisen Google-näkyvyyden hankkiminen vaatii paljon kärsivällisyyttä, mutta myös ymmärrystä analytiikasta ja sisällöntuotannosta.


Yleinen harhaluulo on, että Googlea voisi jotenkin hujata niin, että omat verkkosivut pääsisivät nopeasti hakutulosten kärkeen. Näin homma ei kuitenkaan mene. Paikka Googlen etusivulla on ansaittava, eikä sinne ole oikotietä.

Sinällään periaate optimoinnissa on kuitenkin yksinkertainen. Pitää vain tuottaa verkkoon sellaista sisältöä, jonka parissa ihmiset haluavat viettää aikaa. Lyhyet sisällöt eivät siis yleensä toimi, mutta ei myöskään mikään höttöteksti, jota ei jaksa lukea. Hyvä sisältö saa hakusijoitukset nousuun vähä vähältä.
Hakukoneoptimoinnin analytiikkaa (Kuvakaappaus Search Consolesta)
Parhaat edellytykset menestyä Googlen hakutuloksissa on silloin, kun tekstisi kirjoittaa ammattilainen ja kuvitukset laatii mittatilaustyönä taitava piirtäjä tai valokuvaaja. Lisäksi sivuston teknisen puolen pitää toimia salamannopeasti millä päätelaitteella tahansa.

Lähes aina, kun sivusto ei menesty, on vika joko sisällön laadussa tai sitten sivusto itsessään toimii niin huonosti, että kukaan ei sen takia jaksa lukea riviäkään. 

Kotisivujen optimointi on nykyään aika erilaista kuin ennen 

Tällä puolella ruutua ensikosketus hakukoneoptimointiin tapahtui jo paljon ennen SAKON STUDION perustamista. Sako työskenteli vuosina 2002-2006 eräässä pienessä, mutta nopeasti kasvavassa ja kansainvälistyvässä teknologiayrityksessä. Yhtiö myi ja valmisti LED-näyttölaitteita Suomeen ja Eurooppaan. 

"Yksi monista tehtävistäni oli suunnitella yrityksen kotisivuille uusi ulkoasu ja kirjoittaa sivustolle tarvittavat sisällöt. Kotisivu-uudistuksen yhteydessä huomattiin, että kylvämällä tiettyjä sanoja tekstiin, sivusto löytyi helpommin Googlesta." (Sako)

Tuolloin verkkosivujen hakukoneoptimointi oli siis oikeasti todella helppoa helppoa! Riitti kun harjoitti vähän keyword-stuffingia (eli avainsanojen ahtamista) ja haali jostain sivustolle pari ulkoa tulevaa linkkiä. 

Tänäpäivänä tuollainen ei enää toimi. Nykypäivänä hakukoneoptimointi vaatii paljon enemmän miettimistä ja huomattavasti hienostuneempia strategioita. Enää Googlea ei voi huijata, vaan sitä pitää palvella. Paikka etusivulla on ansaittava, eikä siihen ole oikotietä.

Tärkeimmät edellytykset sivuston menestymiselle ovat nykyään:
  • Nopeasti toimiva, koukuttava ja esteetön sivusto.
  • Uniikit sisällöt, joita on miellyttävä lukea ja joiden parissa ihmiset haluavat viettää aikaa (mukaan lukien tekstit, kuvat ja videot). 
  • Oikea struktuuri, eli otsikot jne. noudattavat standardeja ja yleisimpiä suosituksia 
Kun nämä ovat kunnossa, voidaan optimointia edelleen tehostaa mm. tutkimalla millä avainsanoilla sivustoa etsitään ja millä avainsanoilla on paras teho. Tähän tarvitaan analytiikkaa ja henkilö, joka osaa sen pohjalta tehdä parannusehdotuksia sivustoon. 

Nämä muutokset palvelevat loppuviimein myös sivuston käyttäjiä, eivät siis ainoastaan yrittäjää. Ideana on tarjota ihmisille sitä mitä he haluavat, lisätä verkkoliikennettä ja samalla myyntiä. Joskus liikennettä kerätään myös eri hakutermeillä kuin kauppaa ja joskus tarvitaan monta termiä, ennen kuin optimointi alkaa tuottaa todella tulosta. 



Mikä on muuttunut hakukoneoptimoinnissa?

Joskus SEO-hommien jurakaudella yritys saattoi saada oikeinkin mukavasti Google-näkyvyyttä vaikka millaisilla kökköteksteillä ja kuvilla. Nykyisin sisällöiltä vaaditaan hitokseen enemmän. Orgaaninen Google-näkyvyys edellyttää, että kävijät oikeasti viihtyvät sivustolla.     

Googlen tekoäly on nyt 2020-luvulla jo uskomattoman nerokas. 

Se esimerkiksi: 
  1. huomaa, jos sisältöä on tarkoituksella optimoitu 
  2. tajuaa, jos sisältö ei oikeasti kiinnosta ketään
  3. osaa tarjota eri ihmisille eri hakutuloksia sen mukaan mitä he oikeasti etsivät. 
On joskus jopa vähän pelottavaa kuinka Google osaa tarjota yli 30-vuotiaalle naiselle vauvantarvikkeita hakusanalla "vaunu", vaikka samalla hakusanalla juuri armeijassa oleva pojankloppi saa tulokseksi panssarivaunuja ja isäukko peräkärryjä. 

Tärkein avainsana nykyaikaisessa hakukoneoptimoinnissa on kuitenkin merkityksellisyys. Sisällön pitää olla hakijalle merkityksellistä. Muuten se ei menesty. Ei riitä, että sisältö houkuttaa. Sen pitää myös koukuttaa.




Tekninen hakukoneoptimointi = kertaluontoinen ponnistus

Jotkut optimointitalot yrittävät verhoutua jargonin taakse. He antavat ymmärtää, että tekninen hakukoneoptimointi edellyttää ylivertaisia koodaustaitoja. Usein annetaan myös ymmärtää, että tekninen puolikin vaatii jatkuvaa optimointia. 

Näin ei kuitenkaan ole.

Tekninen puoli on kunnossa jos:
  • sivusto on nopea 
  • sivusto on helppokäyttöinen 
  • sivusto toimii kaikilla laitteilla
  • sivuston tietoturva on kunnossa
Tekniikka on useimmilla verkkosivumaakareilla melkolailla samaa (tai ainakin tasavahvaa). Jos sivusto on oikean ammattilaisen tekemä, niin tekninen hakukoneoptimointi on yleensä kunnossa jo julkaisuhetkellä. Tämä ei toki välttämättä toteudu, jos sivut on ostettu sokkona serkkupojalta tai Fiverrista. 

Jos sivuston teknistä puolta joudutaan enemmänkin rönkkimään, on usein kivuttomampaa tehdä ne kokonaan uusiksi. Jos et tarvitse verkkokauppaa, sivusto voi maksaa jopa alle 1000 euroa ja taitava nörtti yleensä tekee uutta koodia nopeammin kuin selvittelee jonkun amatöörin virheitä. Tyypillistä on myös, että se on sivuston tekijälle huomattavasti vähemmän ärsyttävää.  

Koska teknologia kuitenkin kehittyy nopeasti, suosittelemme lämpimästi, että sivustolle tehdään määräajoin (esimerkiksi kerran vuodessa) hakukoneoptimoijan tekemä auditointi, jossa käydään tarkemmin läpi koko sivusto myös teknisten asioiden osalta. 

💻 Lue lisää edullisista kotisivuista »



Sisällön hakukoneoptimointi = jatkuvaa sisällöntuotantoa

Jotta tulokset Googlessa voisivat kasvaa, on kasvatettava myös sivuston sisältöä. Paras tulos syntyy kun sivustolle tehdään uutta sisältöä viikottain, kuukausittain tai edes silloin tällöin.

Jokainen uusi sisältö mahdollistaa sivuston löytymisen jälleen uusilla hakulausekkeilla.

(Samaan hengenvetoon mainittakoon, että yksittäisten, samoina pysyvien termien optimointiin EI TARVITA jatkuvaa optimointia. Niitä voi ylläpitää vaikka pistotarkastuksilla kerran tai pari vuodessa, kunhan ne on ensin saatu nousemaan.)

Nykyisin on entistä tärkeämpää investoida loistavaan copyyn. Ennen riitti oikea sanasto, mutta nykyisin sisällön pitää myös kolahtaa lukijaan. Google nostaa kärkeen sivuja, jotka pitävät lukijat parhaiten otteessaan. Pitää siis tehdä sisältöä, joka puhuttelee asiakasta kuin hän olisi ainoa ihminen koko maailmassa.

Toki Googlenkin tulee tunnistaa sisältö haettua aihetta vastaavaksi, mutta pienikin vihje riittää nykyisin!

Google ymmärtää ja edellyttää yhä luovempia sisältöjä. Se arvostaa uniikkia lähestymiskulmaa, kauniita kuvia ja loistavaa copya. Käytännössä siis täysin samoja asioita kuin sivuston käyttäjät. Jos sisältö ei siis menesty ja sivuston tekniikka on kunnossa, pitää vain tehdä paremmat sisällöt nykyisten tilalle.

✍ Lue lisää copywritingista ja sisällöntuotosta »



Mitä hakukoneoptimointi ei ole?

Nykyaikainen hakukoneoptimointi EI OLE:
  • muutaman saman optimointisanan viilaamista 
  • näiden samoina pysyvien sanojen tunkemista sisältöön väkipakolla 
  • kökkösisältöjen tuottamista
  • turhia kooditarkastuksia kuukausittain 
  • näkymättömien muutosten tekemistä sivustolla
Vain niillä optimointitoimilla, joilla on näkyvää vaikutusta on oikeasti väliä. Jos sivustolla ei näy minkäänlaisia näkyviä muutoksia, on hyvin todennäköistä, että mitään optimoinnin kannalta merkityksellistä ei ole tehtykään.

Monet hakukoneoptimointiin keskittyvät yritykset panostavat jatkuvasti samoina pysyvien "tulosten" raportoimiseen, sen sijaan että tekisivät jotain hyödyllistä (kuten kokonaan uusia sisältöjä).



Koko nettipresenssi kannattaa optimoida

Kotisivut tuskin ovat ainoa kontaktipisteesi asiakkaisiin. Miksi siis optimoisit pelkästään niitä? Yhtä tärkeää on, että yrityksen koko nettipresenssi herättää luottamusta.

Onko yrityksestäsi kirjoitettu lehtijuttuja? Jos ei ole, miksi ei ole? Jos on on, niin miten niitä on hyödynnetty yrityksesi näkyvyydessä? Entä yhteistyökumppanit? Pitävätkö he sinun lippuasi ylhäällä vai hyssyttelevätkö ja salaavatko yhteistyön?   

Tarpeeksi suuri, näkyvä ja uskottava digitaalinen jalanjälki edesauttaa myös sivuston (ja sen ydinsisältöjen) löydettävyyttä. Uskottava toimija rankkaa paremmin.

Muista:
  • Aktiiviset someprofiilit kertovat Googlelle ja asiakkaille, että yritys on aktiivinen toimija.
  • Maininnat digilehtien palstoilla luovat uskottavuutta, niin Googlen kuin asiakkaankin silmissä.
  • Positiiviset arvostelut ja keskustelut nettipalstoilla vakuuttavat epäilijät ja Googlen.
  • Yhteistyökumppanit, jotka liputtavat puolestasi, nostavat sinua esiin.
Harva ostaa mitään Googlaamatta ensin myyjän tai yrityksen nimeä. Siksi on todella tärkeää huolehtia omasta digitaalisesta jalanjäljestään ja kaikista niistä nettipresensseistä, jotka toimivat kosketuspintana asiakkaisiin. 

Kun nettipresenssi on hyvin hoidettu, se on myös vähemmän altis loanheitolle ja negatiiviselle SEO:lle. Maineenhallinnan työkaluna hyvin hoidettu digitaalinen jalanjälki on painonsa arvoinen platinaa.



Optimointikonsultti palveluksessanne! 

SEO-konsultti Sako Samuli Koivulahti
Kun haluat saada brändisi rokkaamaan Googlessa, ota meidät avuksi. Palvelutuotteita on tasan kaksi. 
  1. Kirjallinen SEO-auditointi + korjaustoimenpiteet
    => Käymme sivustosi läpi kohta kohdalta ja annamme siitä selkeät korjausehdotukset hintoineen. Jos hinnat ovat ok ja haluat meidän hoitavan homman, ryhdymme toimenpiteisiin.

  2. Säännölliset optimointipalaverit videoyhteydellä
    => Otetaan 3kk välein videopalaveri, jossa käydään läpi kulloisenkin kvartaalin parannusehdotukset ja teette muutokset itse. (Aikaväli voi olla myös jokin muu.)
Tiedämme, että jotkut kauppaavat myös kk-optimointia, mutta meidän mielestämme se on järjetöntä. Tämä siksi, että Googlen hakutulokset päivittyvät hitaasti ja tulokset näkyvät viipeellä. Tarpeen mukaan sessioita voidaan siis ottaa harvemminkin. 

Mitä enemmän aikaa sessioiden välissä on, sitä enemmän on käytettävissä uutta dataa parannusehdousten tueksi.




Hinta?

Ketteryys ja kevyt kulurakenne kääntyvät hinnoittelussa asiakkaidemme eduksi. Lisäksi meillä tehdään jonkin verran hommia myös pro bono.

Tutustu hinnoitteluun✉️ Ota yhteyttä »