📈 Mediasuunnittelu ja näkyvyys

Miten tuot itseäsi esiin ja missä kaikkialla? Näkyvyyteen kannattaa panostaa useammassa kuin yhdessä kanavassa.


Mediasuunnittelua, jossa sisältö on kuningas
Autamme valitsemaan sopivimmat kanavat markkinoinnin ja viestinnän toteuttamiseen. Mikäli niitä ei ole, me luomme ne sinulle.

Ansaittu näkyvyys:
Ostettu näkyvyys:
  • Remarketing-kampanjat 
  • Lehtimainokset




Sama tyyli ei sovi kaikille

Liiketoiminnan luonteesta (ja tavoitteistakin) riippuu, mitkä ovat kellekin parhaat digitaalisen markkinoinnin kanavat ja mikä on optimaalisin tapa hyödyntää niitä. 

Tarpeen mukaan pystytämme kotisivut ja blogit, asennamme kävijäseurannat. Neuvomme analytiikan sekä digi-, some- ja sisältöarkkinoinnin saloihin tarpeen mukaan. Kirjoitamme myös tiedotteita ja tarvittaessa onnistuu myös niiden jakelu eri medioille.

Etenkin digitaaliset kanavat ovat jatkuvassa muutoksen tilassa

Digitaaliset kanavat muuttuvat jatkuvasti. Toisena ajankohtana mainosten klikkihinnat ovat edullisempia Linkedinissä kuin Facebookissa ja päinvastoin. Joskus taas Google Ads on halvin tapa mainostaa.

Etenkin uusien somekanavien kohdalla orgaaninen näkyvyys voi silti tuoda paljon tehokkaammin liidejä kuin maksettu mainonta. Niin tai näin, some on tullut jäädäkseen ja sosiaalisten medioiden kautta tehdään paljon myös kauppaa.

Nuorimmat sukupolvet eivät välttämättä edes välitä perinteisistä verkkosivustoista. Esimerkiksi musiikkialalla on jo tavallista, että artistibrändi on olemassa vain somessa ja ansaitussa mediassa. 

Perinteisillä kotisivuillakin on toki paikkansa. Niiden avulla voidaan esim. pyrkiä hankkimaan liikennettä suoraan Googlesta ja sivuston kävijöille on helppo kohdentaa jälkikäteen myös remarketing-mainontaa. 

Panosta alustariippumattomaan sisällöntuotantoon

Olipa alustana sitten yrityksen omat verkkosivut, Instagram, Linkedin tai Facebook, niin sisällön merkitys ei katoa mihinkään. Minkä tahansa verkkosivun teknologia vanhenee parissa kolmessa vuodessa, mutta hyvä teksti-, kuva- ja äänisisältö voi silti olla ajatonta ja siirrettävissä uusille alustoille ja sivustoille. 

Kannustankin asiakkaitamme aina alustariippumattomaan sisältöajatteluun, jossa sisältöjen elinkaari pyritään maksimoimaan. On hyvä tiedostaa, että vanhimmat nettimeemitkin ovat tänäpäivänä jo yli 20 vuotta vanhoja. Niistä suurin osa on jatkanut elämäänsä nimenomaan siirtymällä alustalta toiselle.

Jos haluat liikennettä heti, investoi nettimainontaan

Maailmaan tupsahtaa joka päivä monia kymmeniä tuhansia verkkosivustoja ja sisältöjä eri puolille nettiä. Kunkin päätyminen asiakkaan silmien eteen on yleensä monien sattumien summa. Siksi mainonta on ainoa keino, jolla voidaan varmistaa että sivustolla on heti alusta asti tarpeeksi paljon laadukkaita kävijöitä.

Google, Facebook, YouTube ja Instagram tarjoavat mahdollisuuksia kohdentaa mainontaa erittäin tehokkaasti esimerkiksi henkilöihin jotka ovat jo kerran käyneet sivustollasi. Demografioiden perusteella kohdentaminen on myös somekanavissa erittäin korkealla tasolla.

Pitkässä juoksussa kannattaa investoida myös orgaaniseen näkyvyyteen 

Myös omien verkkosivustojen ja koko nettipresenssin hakukoneoptimointi kannattaa. Ne tuovat parhaimmillaan melko pysyvää kävijävirtaa Googlesta. Lisäksi helpottaa kummasti maineenhallintaa kun Googlen etusivu on hallussa ainakin omaan brändiin liittyvien hakujen osalta.  

On kuitenkin huomioitava, että optimointi on hidasta ja alkaa potkia kunnolla usein vuodenkin viipeellä. Siksi se on fiksun markkinoijan markkinointimiksissä yleensä se seuraava vaihe, jota kuitenkin kannattaa ryhtyä valmistelemaan jo hyvissä ajoin (maksetun mainonnan rinnalla).

Jotta optimointi toisi oikeasti kävijöitä, tulisi Googlen etusivulle päästä tavallisesti ainakin 20 alaan liittyvällä termillä. Tämä edellyttää johdonmukaista sisällöntuotantoa.

Kun sivuston tekninen puoli on siis kunnossa, on optimointi käytännöllisesti katsoen siitä eteenpäin enimmäkseen uusien (oikein tehtyjen) sisältöjen luomista. Lisäksi tuloksiin vaikuttavat myös esimerkiksi brändin maine ja sivustolle osoittavien linkkien määrä.

Verkkosivun kuntokartoituksesta on hyvä aloittaa

Jos sinulla on esimerkiksi sivusto, joka ei jostain syystä menesty niin kuin sen pitäisi, tilaa minulta kartoitus sivuston nykytilasta. Skannaan sivuston läpi muutamalla ohjelmalla ja tutkin mikä kaikki siellä voi mahdollisesti olla esteenä sivuston menestymiselle.

Jos jaat minulle pääsyn Search Consoleen ja Analyticsiin, käytän hyödyksi myös sieltä saamiani tietoja. Lopuksi saat selkeät ohjeet siitä, millä toimenpiteillä sivustosi saadaan menestymään. 



Hinta?

Ketteryys ja kevyt kulurakenne kääntyvät hinnoittelussa asiakkaidemme eduksi. Lisäksi teemme jonkin verran hommia myös pro bono.