ūüéĮ Manageri = Taiteilijan t√§rkein kumppani

Manageri uskoo ty√∂kseen siihen mit√§ sin√§ teet. H√§n on luottohenkil√∂si kaikissa uraasi liittyvissa asioissa. 


Manageri Sako (Samuli Koivulahti)
Managerointisopimukset ovat komissiopohjaisia diilej√§. Provision vastineeksi manageri tukee taiteilijaa tai somevaikuttajaa esimerkiksi: 
  • luovissa sis√§ll√∂iss√§
  • urakehityksess√§ 
  • sopimusasioissa 
  • br√§nd√§yksess√§
  • strategioissa
  • budjetoinnissa
  • kumppanien l√∂yt√§misess√§ 
  • sponsoriyhteisty√∂ss√§.




Mikä on manageri?

Manageri on ik√§√§nkuin artistin, lauluntekij√§n ja yh√§ useammin my√∂s somevaikuttajan oma "toimitusjohtaja", joka mahdollistaa sen, ett√§ manageroitava itse voi keskitty√§ siihen miss√§ on paras ja mille h√§nen syd√§mens√§ sykkii. 

Koska homma toimii provisiolla tai toimintokohtaisilla palkkioilla, manageri saa taloudellista hy√∂ty√§ vain silloin kun h√§nen edustamansa asiakaskin menestyy. Managerointitoimeksianto voi sis√§lt√§√§ markkinointia, edunvalvontaa tai esimerkiksi taiteellista neuvontaa ja opastusta. Eri ihmisten managerointitarpeet vaihtelevat suuresti ja eri managereillakin on eri vahvuusalueita. Kaikki eiv√§t siis tee kaikkea. 



Miksi tarvitsisit managerin?

Ehkä tarvitset jonkun, joka osaa ohjata tekemään oikeita asioita ja kykenee puheiden lisäksi myös antamaan jotain konkreettista sanojensa jatkeeksi?

Jonkun, joka uskoo sinuun myötä ja vastamäessä, eikä ole tilivelvollinen kenellekään muulle kuin sinulle?

Jonkun, jonka kanssa voit sparrata ideoita ja miettiä musiikillista tulevaisuuttasi kohottavassa hengessä? Jonkun jolla on projektiosaamista, luovaa pelisilmää ja kyky saada asioita aikaiseksi vaikka budjetti olisikin vain muutamia kymppejä?

Olisi ehk√§ hyv√§, jos sinulla olisi tukenasi riippumaton manageri, joka ajaisi kaikissa tilanteissa vain sinun etuasi. Manageri, joka voisi olla valmis rakentamaan kanssasi artistiuraa jopa l√§hes nollatilanteesta. Manageri, jonka ty√∂teht√§viin kuuluisi auttaa sinut niin pitk√§lle, kuin rahkeesi vain riitt√§v√§t. 



Mitä eroa on musiikin ja somevaikuttajien manageroinnilla?

Nykyisin yleistyv√§ trendi on, ett√§ useimmat artistit ovat ainakin jossain m√§√§rin my√∂s somevaikuttajia. Siksi on luontevaa, ett√§ vaikuttajien manageroinnissa on otettu k√§ytt√∂√∂n monia musiikkimanageroinnista tuttuja toimintamalleja. 

Keskeisin ero musiikin ja somevaikuttajien manageroinnissa on tulonmuodostus. Somevaikuttajan palkkiot ovat yleensä selkeitä rahasummia, jotka putoilevat kampanjoista, kun taas taiteilijoiden tulonmuodostukseen liittyvät usein oleellisilta osiltaan myös tekijänoikeudet. Koska nykyaikaiset artistit ovat useimmiten hyvin aktiivisia somepersoonia, nykyaikainen musiikkimanageri joutuu pakostakin opettelemaan myös sen pelikentään.



Oma manageri vai levy-yhtiön A&R?

Levy-yhtiöiden A&R-managerit tekevät usein hyvin samankaltaisia asioita kuin artistien ja lauluntekijöiden itse itselleen palkkaamat asiantuntijat. Keskeinen ero kuitenkin on, että levy-yhtiön A&R-henkilö työskentelee yhtiön palkkalistoilla ja edustaa yhtiön asioita. Oma manageri sen sijaan edustaa vain asiakastaan. Tietyissä tilanteessa tällä voi olla suurikin merkitys. Parhaassa tapauksessa taiteilijalla on tukenaan molemmat.



Askelmerkit yhteistyölle

Manageri-artistiyhteistyön käynnistämisessä toistuvat yleensä pääpiirteittäin seuraavat vaiheet:
  1. Tilanne- ja tarvekartoitus: Miss√§ ollaan, mit√§ tarvitaan ja mihin halutaan p√§√§st√§?
  2. Sidosryhmien kartoitus: Keit√§ muita tarvitaan (keikkamyyj√§, tuottaja, soittajia b√§ndiin)?
  3. Managerointisopimus: Teemme sopimuksen siit√§ mill√§ tavalla autan sinua tavoitteidesi saavuttamisesssa ja miten sinun menestymisesi auttaa my√∂s minua.
  4. Toimintasuunnitelma: Teemme selke√§n suunnitelman johon kirjataan v√§li- ja p√§√§tavoitteet sek√§ ne askelmerkit, joita seuraamalla p√§√§semme l√§hemm√§s yhteist√§ p√§√§m√§√§r√§√§. 
  5. Ty√∂skentely tavoitteiden eteen: Ryhdymme yhdess√§ ty√∂skentelem√§√§n sovittujen p√§√§m√§√§rien eteen ja etenemme m√§√§r√§tietoisesti kohti tavoitettasi. 



Millaisia asioita managerointisopimus voi sis√§lt√§√§? 

Managerointisopimuksen sis√§lt√∂ riippuu siit√§, millaisia taitoja sinulla on ja miss√§ haluat apua. Minun ei kannata yritt√§√§ auttaa sinua asioissa, joihin sinulla on aikaa ja osaamista itsell√§sikin. Sen sijaan kaikessa muussa autan mielell√§ni, jos osaan.

Sopimus voi sisältää esimerkiksi seuraavia asioita:
  1. Keikkamyynti: Tyypillisesti sovitaan jokin prosentti, jonka turvin ryhdymme myym√§√§n keikkojasi. Jos meill√§ on yksinokeus laskuttaa kaikki tekem√§si keikat, prosentti voi olla varsin pienikin. Jos taas laskutamme vain ne jotka itse myymme, operoidaan isommalla prosentilla. Tapahtumista, joissa SAKON STUDIO itse on j√§rjest√§j√§n√§ maksetaan tavallisesti kiinte√§ palkkio.
  2. Muu provisiomyynti: T√§h√§n voi kuulua esimerkiksi fanikr√§√§s√§√§ tai k√§yt√§nn√∂n osaamista. Jos lauluntekij√§ haluaa vaikka ruveta vet√§m√§√§n biisintekoty√∂pajoja tai tykk√§isi tehd√§ miksaushommia keikkojen lis√§ksi, me autamme.
  3. CoWriting: Jos manageroitavana on biisintekij√§-artisti, sis√§lt√§√§ sopimus my√∂s tavanomaisesti option tehd√§ biisej√§ talon omien tekij√∂iden kanssa tai v√§hint√§√§nkin option saada apua biisien tekemiseen. Edustammekin nimenomaisesti monia s√§vellystaitoisia laulaja-lauluntekij√∂it√§.
  4. Kustannus-/housewritersopimus: Biisintekij√∂iden managerointiin liittyy tavallisesti oleellisena osana my√∂s kustannustoiminta. T√§ll√∂in mentoroimme biisintekij√∂it√§ sanoittamisessa ja autamme heit√§ demojen tuottamisessa. Kustantajan rooliin kuuluu my√∂s cowrite-tilausuuksien hankkiminen, julkaisijoiden ja erityisesti esitt√§jien etsiminen. Hyv√§ kustantaja siis sek√§ auttaa tekem√§√§n enemm√§n ja parempia biisej√§ tarjotakseen niit√§ sitten eteenp√§in. T√§llaisia s√§√§nn√∂llisesti projekteissamme mukana olevia kirjoittajia kutsutaan "housewritereiksi".



Managerin työtehtävät käytännössä?

Koko osaamiseni kirjo on artisti- ja biisintekijäasiakkaideni ulottuvilla. Työtehtävät voivat pitää sisällään niin käytännön hommia kuin strategiatyötäkin. Iso osa tekemisestä on mentorointia ja CoWritingia. Paljon tehdään myös laaja-alaisempaa urasuunnittelua ja ihan raakaa työtä.

Sopimuksesta riippuen:
  • cowrittaan biisej√§ ja autan hiomaan sanoituksia
  • etsin yhteisty√∂kumppaneita ja rakennan ymp√§rillesi tiimi√§ 
  • √§√§nit√§n laulutuotantoja(si) studiossani 
  • neuvon Teosto, Gramex ja muissa asioissa 
  • kirjoitan tiedotteita medioille 
  • rustaan saatteita radiokanaville 
  • rakentelen kotisivuja 
  • osallistun sopimusneuvotteluihin 
  • laadin sopimuspapereita 
  • autan keikkasettien koostamisessa 
  • opastan sis√§lt√∂- ja digimarkkinoinnin saloihin 
  • teen kansitaidetta ja grafiikkaa 
  • myyn keikkoja 
  • markkinoin taiteilijaa / h√§nen osaamistaan. 
Käytännössä musiikkimanagerin työtehtävät voivat siis pitää sisällään mitä tahansa asioita, joilla pyritään auttamaan esiintyjää tai lauluntekijää taiteilijaurallaan eteenpäin.



Miten saat managerointisopimuksen?

Managerin näkökulmasta yhteistyösopimuksen syntyminen edellyttää, että sinulla on niin korkeatasoista osaamista, että työsi tai tuotostesi kauppaaminen voi olla kannattavaa liiketoimintaa.

Ilmaisia lounaita ei siis ole. Työpanoksen muodossa voit kuitenkin joskus saada "ilmaista lainaa". (Ainakin meillä tehdään paljon "ilmaista työtä" sen toivossa, että esiintyjä tai biisintekijä menestyisi myöhemmin.)

Jotkut managerit toimivat könttäsummadiielillä. Meillä toimitaan provisiolla. Haluan, että minulla on tukevasti oma lehmä samassa ojassa kuin manageroitavallakin. Tämä managerointimylly pyörii siis osuuksilla, rojailteilla ja prosenttidiileillä.

Keskeisimmät edellytykset manageroitisopimuksen syntymiselle:
  1. Tarve: Tarvitset aidosti apua jossakin sellaisessa, miss√§ voimme auttaa. Kyse voi olla esimerkiksi osaamisen puutteesta, jota voidaan paikata mentoroinnilla ja oikean tiimin rakentamisella. Tuo siis puutteesi reilusti esiin.
  2. Potentiaali: Olet jossakin asiassa todella hyv√§ tai n√§emme sinussa erityist√§ potentiaalia, joka on saavutettavissa realistisessa aikataulussa. √Ąl√§ pelk√§√§ kertoa vahvuuksistasi.
  3. Motivaatio: Olet valmis tekem√§√§n itsekin paljon t√∂it√§ menestyksesi eteen, emmek√§ joudu pelk√§√§m√§√§n, ett√§ j√§t√§t leikin kesken. M√§√§r√§tietoisuus on hyv√§ asia.
  4. Asenne, arvot ja kemia: Vaikka olisit maailman taitavin, lahjakkain, kaunein, komein tai viisain, voi homma silti kusta kengille, jos ajatusmaailmat eiv√§t m√§ts√§√§, asenne on huono tai kemiat eiv√§t vain pelaa. Siin√§ tapauksessa no hard feelings ja uutta matoa koukkuun :)
Ei ole siis itsestään selvää, että diilin saa olemalla paras kaikista. Tarve on aivan yhtä tärkeä. Etsin ensisijaisesti henkilöitä, joille voin aidosti olla avuksi. Potentiaalia on toki oltava, mutta vielä ei tarvitse vetää jäähallia täyteen.



Tiedätkö jo mitä haluat?

Kaiken tekemisen keskiössä on aina esiintyjän tai biisintekijän oma tahtotila. Useimmiten pyrkimyksenä on myös se, että taiteilija pystyisi tulevaisuudessa elättämään itsensä osaamisellaan.

Pienemm√§tkin tavoitteet ovat toki OK. Oleellista on, ett√§ jo alussa tiedet√§√§n mit√§ lopussa halutaan, ja jos tavoitteet muuttuvat matkalla, suunnitelmaa p√§ivitet√§√§n. Optimaalisessa tilanteessa tied√§t jo ensimm√§isess√§ tapaamisessamme mit√§ haluat, jolloin minun teht√§v√§kseni j√§√§ selvitt√§√§ miten siin√§ onnistutaan.



Kuka manageroi? 

Manageri Samuli Koivulahti (Sako)
Sako, eli Samuli Koivulahti monipuolinen luovan alan osaaja, jolla on sana hallussa ja syd√§n paikallaan. 

Omakohtaiset kokemukset musiikkialalla toimimisen haastavuudesta saivat ryhtym√§√§n manageriksi. Missiona on auttaa muita taiteilijoita l√∂yt√§m√§√§n oman polkunsa musiikkialan haastavassa maastossa. T√§t√§ tarkoitusta varten perustettiin SAKON STUDIO vuonna 2019.  

Ty√∂- ja koulutushistoria on todella monipuolinen. Taustaa on digitaalisen markkinointiviestinn√§n ja liiketoiminnan kehitt√§misen parissa ja erilaiset bisnesmallit ja markkinointitekniikat ovat tuttuja. 

Kun puhumme kulttuuriliiketoiminnasta ei toiminnassa luoteta yksinomaan pelkk√§√§n intuitioon. Takana on my√∂s k√§yt√§nn√∂n kokemusta ja sertifioitua osaamista. 



Millaisia kokemuksia muilla on yhteisty√∂st√§? 

Oheisen painikkeen takaa löydät mm. videon, jossa musiikkituottaja Vini, eli Ville Nisunen Vantaalta kertoo, kuinka yhteistyö SAKON STUDION kanssa nosti musiikkiuran uudelle tasolle ja teki hänestä lopulta yrittäjän.





MANAGEROINTI VOI ALKAA T√ĄST√Ą

Mikäli sinulla on unelma artistiudesta, manageri puuttuu ja uskot tarvitsevasti apua artistiurasi eteenpäin viemisessä, lähetä minulle näyte laulustasi (saa olla vaikka huonolaatuinen kännykkädemo). Se voi olla elämäsi paras päätös.

Osaksi Sakon artistirosteria?

Manageroin kerrallaan noin 5-10 artistin joukkoa. Sopimusten sisältö vaihtelee. Osan kanssa toiminta on varsin intensiivistä ja ammattimaista. Toisten kanssa kyse on enemmänkin harrastustoiminnan tukemisesta. Asiakaani päättävät itse tavoitteensa ja minä autan saavuttamaan ne.

ūüéę Tutustu artistirosteriin t√§√§ll√§ »

Osaksi Sakon biisintekijärosteria?

Manageroin myös lauluntekijöitä ja autan löytämään mahdollisuuksia cowritingiin. Sopimusten sisältö vaihtelee. Etenkin sanoittajien kanssa toiminta on lähellä mentorointisuhdetta. Säveltäjien ja tuottajien kanssa yhteistyö keskittyy enemmän biisien tekemiseen yhdessä ja muiden kanssa.

ūüéĻ Tutustu biisintekij√§rosteriin t√§√§ll√§ »



Hinta?

Jokainen sopimus on laaditaan tapauskohtaisesti ja voi sisältää eri asioita. Tavallisesti SAKON STUDION managerointisopimukset pohjautuvat jonkinlaiseen prosenttidiiliin.

✉️ Ota yhteytt√§ t√§ll√§ lomakkeella »

Kumppanit