✍ Copywriter = myyvän tekstin ammattilainen

Copywriterin midaksenkosketus varmistaa, että markkinointisisältösi toimivat oikealla tavalla.


Copywriter Samuli Koivulahti kirjoittaa sanoja, jotka muuttuvat euroiksi.
Hyvä copywriter puhuu asiakkaasi kanssa samaa kieltä. Hän iskee suoraan asiakkaan ostohermoon. Voit melkein kuulla kuinka kassakone kilisee. *Zizing*

Tällainen sisältö liikuttaa asiakasta tunnetasolla, mutta tarjoaa ostopäätöksen tueksi myös järkiperusteet.

Kun hyvä copy kirjoittaa laadukasta sisältöä nettiin, sisältöä rakastavat sekä asiakkaat että Google. Ehkä sinäkin, mutta se on sivuseikka. Ensisijaisesti hän kirjoittaa sinun asiakkaallesi.

Katso hinta✉️ Ota yhteyttä »



Hyvän copyn hyötysuhde voi olla korkeampi kuin talon parhaalla myyjällä

Oletko joskus laskenut minkä arvoinen on yksi hyvin mietitty puheenvuoro asiakkaan suuntaan. Kuinka monta asiakaspuhelua tai -tapaamista myyjä yleensä tarvitsee, ennen kuin kauppa kilahtaa kassaan? 

Entä jos myyjän sanat olisivatkin aina aseteltu aseteltu juuri oikein? Entä jos asiakas olisi itse aina aloitteellinen osapuoli? Entä jos asiakas olisi valmiiksi halukas kuulemaan mitä myyjällä on sanottavanaan? Entä jos hän olisi itse tullut vartavasten katsomaan, mitä yrityksellä on tarjottavanaan? 

Mitä jos myyjälle tarvitsisi maksaa palkkaa vain kerran?

Kun kyse on verkkosisällöstä, tilanne on usein juuri tämä. Esimerkiksi tätä nyt katsomaasi sivua luettiin vuoden 2020 aikana 791 kertaa. Näistä 105 käyntiä on tullut suoraan Googlen kautta. Pääosa tästä on orgaanista liikennettä, eli ilmaisia kävijöitä. Googlemainoksilla on tähän sivuun ajettu liikennettä myös, mutta siitä on maksettu alle 100€ vuodessa.

Asiakastyönä tällainen, tavallista pidempi, sisältösivu olisi maksanut maksimissaan 14h työaikaa, eli nykyisellä hinnoittelullamme copywritingin hinta olisi ollut 1008€ +alv. Tätä kirjoittaessa, tämä sisältösivu on tuonut myyntiä n. 30 000€ ja myyntiä tulee jatkuvasti lisää. 

Aika hyvä hyötysuhde vai mitä? 

PS: Vähemmän kilpaillulla kentällä samaan päästään usein jo n. 3h työpanoksella.



Mistä tunnistat hyvän copywriterin?

Kun hyvä copywriter on asialla sisältöjä yhdistävät ainakin nämä neljä asiaa:
  1. Tekstin selkeys 
  2. Tekstin optimointi
  3. Tekstin omaperäisyys 
  4. Tekstin tekokkuus
  5. Tekstin määrä
Nämä tomivat hyvin myös pienimuotoisena DIY-copywriterin oppaana, jos et jostain syystä voi käyttää markkinointitekstien ammattilaista. Ota siis copyvinkit talteen tästä! 👇

1. Tekstin selkeys

Hyvä copywriter ei jätä asiakasta arvailemaan mistä tuotteessa ja palvelussa on kyse. Luettuaan tekstisuunnittelijan kirkastaman tuotekuvauksen, lukijalle on täysin selvää mitä hänelle ollaan myymässä. Silloin palvelu tai tuote on myös helppo ostaa. 

Hyvä copywriter ymmärtää otsikon ja rakenteen voiman. Hän pilkkoo verkkosivustosi tekstit helppolukuisiin kokonaisuuksiin, joita on kiva pureskella. Luettelomerkit ja väliotsikot rytmittävät tekstiä niin, että lukija pääsee sisällöstä jyvälle jo ensimmäisellä vilkaisulla. Hyvä copywriter on siis myös hyvä tekstimuotoilija.

Copylle sisällöntuotto on yleensä helppoa ja se näkyy lopputuloksessa. Mukavan rytmikkäästi soljuvaa tekstiä on miellyttävä lukea ja helppo ymmärtää.

2. Tekstin optimointi

Kun osaava copywriter kirjoittaa verkkoon, hän optimoi tekstinsä sekä ihmisille että hakukoneille. Jos hän kirjoittaa sähköpostiviestiä, hän optimoi otsikon ja sisällön sitä lukevalle ihmiselle, niin että viesti varmasti avataan.

Hän tietää kuinka pitkiä tekstipötköjä ihmiset jaksavat lukea ja palastelee kappaleensa sen mukaan. Hän optimoi tekstin loppuasiakkaalle niin, että lukijat muuttuvat maksaviksi asiakkaiksi. Jos kyse on verkkotekstistä, jonka tulee löytyä hakukoneista, hän optimoi sisällön myös Googlea varten, jotta sisältö tulee myös löydetyksi.

Hyvä SEO-copywriter kirjoittaa selvää suomea, mutta ymmärtää sujuvasti Analyticsia. Hän sukeltaa mielellään sivustosi kävijätilastoihin ja laatii pienimuotoisen hakusana-analyysin ja avainsanaluettelon, ennen kuin kirjoittaa sivustollesi sanaakaan.

Hyvä copywriter pyrkii aina selvittämään myös sen mistä liiketoiminnassasi on oikeasti kyse ja kuinka asiakkaasi ajattelevat. Sisällön tilaajan kannattaa siis varautua intiimehin kysymyksiin liiketoimintamalleista ja toimintatavoista. Ilman riittävää pohjatietoa parhaankaan tekstisuunnittelijan on vaikea optimoida sisältöä kunnolla.

Hyvä copywriter ei koskaan toistele sanoja kuin robotti. Hän istuttaa SEO-termitkin luonnolliseksi osaksi tekstiä ja rikastaa sisältöä myös synonyymeillä. Lopputuloksena teksti on vaikuttavaa ja puhuttelee juuri sitä kohderyhmää, jota sen kuuluukin puhutella. Hän tietää myös kuinka paljon tekstiä tarvitaan. Siitä lisää kohdassa 5.

3. Tekstin omaperäisyys

Hyvä copywriter tuo pöytään myös oman luovan panoksensa. Hän saattaa ottaa kantaa markkinointistrategioihin ja myyntimalleihin. Hän tietää miten bisnes toimii ja miten asioita saadaan kaupaksi.

Hän hyödyntää työssään tutkittua tietoa ja hyväksi havaittuja malleja, mutta ajattelee aina myös hieman out-of-the-box.

Hän ei kopioi tekstiä mistään (ellei siihen ole jotakin todella painavaa syytä). Kaikki mitä hyvä copy kirjoittaa on uniikkia. Hän sukeltaa liiketoimintasi ytimeen ja kyselee rohkeasti tyhmiä (ja joskus vaikeitakin) kysymyksiä ymmärtääkseen mistä liiketoiminnassa on oikeasti kyse.

Hyvän copywriterin tekstistä huomaa, että tuo ihminen elää ja hengittää sanoja, joskin tarvittaessa hän osaa olla myös yhtä persoonaton kuin valkoinen tapetti.

Jos niiksen tulee, hän osaa kirjoittaa rivien väleihin myös sinun tapasi puhua. Omaperäisyys voi siis olla myös sitä, että yrityksen identiteetti ja yrityskulttuuri resonoivat jokaisessa sanavalinnassa. Millainen olisi sinun yrityksesi tone of voice? Saamasi pitää!

4. Tekstin tehokkuus

Hyvin kirjoitettu copyteksti tekee ennen kaikkea sen, mitä sen on tarkoitus tehdä. Hyvä copy kirjoittaa myyvää tekstiä joka myy. Hän tietää miten huomio herätetään ja miten asiakas voitetaan sinun puolellesi.

Hyvä copywriter tietää mistä mistä hänen palkkansa tulee ja miksi hänen sanojensa arvo on paljon korkeampi kuin millään muulla kirjoittajaryhmällä. Hän tiivistää monimutkaisetkin asiat niin, että tekstissä kerrotut asiat on helppo ymmärtää, mutta vaikea jättää ostamatta.

Hyvä copywriter saa virtuaalisen kassakoneesi kilisenään. Hän tekee ammatikseen verkkokaupasta kannattavaa ja palveluista helposti ostettavia. Kun sanotaan, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, unohdetaan usein se tosiasia, että mikä tahansa kuva ei kerro välttämättä yhtään mitään. Samoin on sanojen kanssa. Sama pätee toisinpäin. 

Oikein valitus sanat saavat kyllä myyntiä aikaan. 

5. Tekstin määrä

Määrä ei korvaa laatua, mutta liian suppea sisältö ei valitettavasti myy yhtään mitään. Jo Ogilvyn^ ajoista asti on tiedetty, että asiakkaalle tulisi antaa aina juuri niin paljon informaatiota tuotteesta tai palvelusta kuin hän kokee tarvitsevansa ostopäätöksen tekemiseen. Laiha sisältö ei vakuuta. 

Miksi niin monet mainostoimistot silti neuvovat tiivistämään ja typistämään? Siihen on usein syynä se, ettei visuaalisuus edellä toimivasta mainostoimistosta aina löydy copywriteria omasta takaa, eikä sisällön merkitystä aina ymmärretä. 

Sitäpaitsi: jos kaikkien mainostoimiston asiakkaiden verkkosivustoilla olisi niin paljon tekstiä, että asiakkaat löytäisivät perille pelkän Googlenkin voimalla, niin miten he saisivat myytyä niille digimainontaa?

Hyvä nyrkkisääntö on, että jokaisella myyntisivulla pitäisi olla aina vähintään 300 sanaa sisältöä, jos halutaan, että joku voisi ne joskus löytää myös Googlen kautta sattumalta. Mikäli tekstillä tavoitellaan Googlen hakutulosten kärkisijoja, pitäisi sisältöä olla enemmän kuin kilpailijoilla ja sen pitäisi vielä mielekkäämpää lukea. 

Usein tuo 300 sanaa riittää jo pitkälle, mutta jos pitäisi päästä Googlen etusivulle vaikkapa termillä "Hakukoneoptimointi", joka lienee se kaikkein optimoiduin termi, niin pitäisi varautua kirjoittamaan arviolta ainakin 7000 sanaa, koska Googlen koko etusivua dominoivat sisällöt, jotka ovat 3000-10000 sanaa pitkiä! 

Näitä erikoispitkiä tekstejä kutsutaan ammattikielellä Long-form -sisällöiksi ja kirjoitamme myös niitä.



Mitä eroa on copywriterilla ja sisällöntuottajalla?

Tätä kysellään välillä. Meille on herttaisen yhdentekevää millä tittelillä työskennellään, koska laskutus on sama tekstilajista riippumatta. Tässä kuitenkin lyhyt yhteenveto: Sisällöntuottaja vs. copywriter »



Copywriter on kokonaisvaltainen mainonnan ja markkinoinnin ammattilainen

Kokenut tekstisuunnittelija kykenee, kirjoittamisen lisäksi, myös laajempaan kaupalliseen ajatteluun ja kampanjasuunnitteluun.

Jos copywriter on erikoistunut verkkoteksteihin, hän pystyy hyödyntämään työssään myös analytiikkatyökaluja ja parantamaan verkkosivujen konversiota kirjoittamalla tekstit niin, että ne saavat aikaan myös todellista toimintaa.

Älä ylläty, jos copywriter heittää tiskiin parhaat ideat, koskien verkkosivuston rakennetta ja navigaatiota. 

Copywriterin työtä on järjestellä informaatio niihin paikkoihin, joista käyttäjät haluavat sitä etsiä. Markkinointisisältöjen ammattilainen näkee jo parilla vilkaisulla miksi sivustosi ei myy. Hän tietää konstit, joiden avulla yhä suurempi osa sivustosi vierailijoista voidaan muuttaa rahaksi. Sitä tarkoittaa copywriterin Midaksen kosketus.

Uudet termit: UX-copywriting ja SEO-copywriting?

Nykyisin moni UX-designer on nimenomaan copywriter-taustainen henkilö (eikä esimerkiksi graafikko). Tässä on ideaa, koska tekstityön ammattilaisella on yleensä paljon ymmärrystä myös dramaturgiasta ja siitä miten ihmiset (asiakkaat) ajattelevat.

SEO-copywriter taas viittaa hakukoneoptimoituja sisältöjä tekevään copywriteriin. Myös meidän tekemistämme sisällöistä valtaosa ottaa huomioon Googlen kriteerit. Hakukoneoptimointi on aina tärkeää, kun sisältöjä kirjoitetaan verkkoon. 

Meiltä asiakkaat aivan kaikenlaista copya, aivan kaikenlaisiin tarkoituksiin.



Pari sanaa kirjoittajasta

Copywriter "Sako" Samuli Koivulahti
Nimeni on Samuli Koivulahti. Tunnetaan myös lempinimellä Sako. Jo ennen kuin kirjoittamisesta tuli minulle ammatti, kirjoitin paljon runoja, proosaa, lauluja, novelleja, näytelmiä ja oikeastaan vähän kaikkea. 

Siirryttyäni työelämään, on kirjoittaminen kantanut minua sen alkumetreiltä asti.

Osaamiseni ei kuitenkaan rajoitu vain sanailuun. Ymmärrän myös liiketoiminnan päälle. Yrittäjänä tunnen myös muiden yrittäjien haasteet.

Olen utelias sielu ja kunnostautunut myös opintojen saralla. Paperit löytyy luovasta kirjoittamisesta ja AV-viestinnästä. Lisäksi olen suorittanut mm. Markkinointiviestinnän erikoisammattitutkinnon.Viimeisimmältä koulutukseltani olen Kulttuurituottaja (AMK).

Jo ennen yrittäjäksi ryhtymistä vastuullani on ollut monipuolisesti erilaisia mainontaan, markkinointiin ja brändin rakentamiseen liittyviä tehtäviä.

Laulujen sanoittamisen kautta myös musiikki- ja äänituotanto on tuttua. Musiikkiprojektien tiimoilta olen joutunut opiskelemaan myös sitä, kuinka saada näkyvyyttä pienellä rahalla tai jopa nollabudjetilla. Näitä vinkkejä jakelen auliisti myös asiakkailleni. 

Jos haluat sparrailla ideoita ilmaiseksi, varaa kanssani virtuaalikahvit »



Onnistuuko mainosjinglen kirjoittaminen?

Tottakai! Musiikkialan tausta tekee minusta myös erinomaisen mainoslaulujen sanoittajan. Markkinointiin liittyviä musiikkiproduktioita tehdään erittäin mieluusti. Tarvittaessa hankin säveltäjät, laulajat ja muusikot projektiin ja toimin tuottajana koko hankkeen ajan. Myös radiomainoksen teko on meille helppoa.

Kuinka paljon kirjoitan?

Melko paljon! Tällä hetkellä kirjoitan keskimäärin 10 000 sanaa kuukaudessa. Se tarkoittaa että vuodessa sisältöä syntyy n. 120 000 sanaa, joka on suunnilleen kahden romaanin verran. Kokemusta siis on.

Onnistuvatko säännölliset toimeksiannot freelance copywriterina?

Kyllä onnistuu. Monille asiakkailleni teen hommia kuin kuka tahansa freelance copywriter tai satunnaisesti käytössä oleva etätyöntekijä. Koska olen kuitenkin yrittäjä ja kuulun ennakonperintärekisteriin, maksupuoli ja vastuukysymykset ovat yksinkertaisempia kuin työsuhteessa.

Valtaosa asiakkaistani tekee kanssani jatkuvaa yhteistyötä. Jatkuvuus on molempien etu, sillä teen töitä tuntiveloituksella ja tavallisesti yhteistyö on sitä jouhevampaa, mitä pidempi yhteinen taival minulla ja asiakkaallani on. 

Voitko muokata ja päivittää sisältöjä suoraan verkkosivuille? 

Kyllä voin. Veloitan kuitenkin tällaisesta lisätyöstä toteutuneen ajan mukaan normaalia tuntihintaa. Valmiiksi tuttuja verkkoalustoja minulle ovat mm. WordPress, Webflow ja Blogger. Vieraiden sivustojen hallinnoinnissa voi olla kuitenkin omia erikoisuuksiaan, joten toimitan mieluiten sisällöt tekstimuodossa silloin kun sivut eivät ole meidän käsialaamme.

Teenkö copywritingia myös alihankintana?

Kyllä teen. Alihankinta-alennus on -20%. Osa asiakkaistani tekevät esimerkiksi kotisivuja omille asiakkailleen ja tilaavat minulta niihin sisällöt. Kirjoitan alihankintana myös paljon suoramarkkinointi- ja uutiskirjeitä, blogipostauksia ja lehdistötiedotteita.



Asiakkaiden mielipiteitä? 

Useimmat asiakasyhteistyömme ovat jatkuneet vuosia. Eniten olemme tehneet tekstisuunnittelua asiakaspalvelun asiantuntijayrityksille ja softatoimittajille. Myös luovan talouden organisaatiot, kiinteistöalan yritykset ja lääkäriala on tuttua markkinakenttää. Oheisen painikkeen takaa löydät videotervehdyksen mm. Novellus pilvipalveluiden Jesse Uitolta. Hän ja Novellus ovat olleet tyytyväisiä SAKON STUDION asiakkaita jo vuodesta 2019. 




Hinta?

Ketteryys ja kevyt kulurakenne kääntyvät hinnoittelussa asiakkaidemme eduksi. Lisäksi meillä tehdään jonkin verran hommia myös pro bono.

Tutustu hinnoitteluun✉️ Ota yhteyttä »



Evoluutio Music logoMusic Production Alliance logoVPROAUDIO logoStudio Vini logo