Sanoitusvaiheessa biisi saa olemassaololleen tarkoituksen. Sävellys ilman sanoitusta on kuin koti ilman asukkaita.
Sanoittajan työkaluja ovat tarinat, metaforat, interteksuaaliset viittaukset, riimit, alkusoinnut, erilaiset poljennot ja monet muut kielelliset ja dramaturgiset jipot.Kaiken ytimessä on kuitenkin sanomisen tarve, kirjoittamisen palo ja yleensä jokin tunnetila.
Sanoituksen tekeminen on parhaimmillaan myös opettavainen matka omaan itseen ja cowriting-projekteissa myös artistin ja/tai säveltäjän mielenmaisemaan.
Hyvästä sanoittajasta kannattaa pitää kiinni
Kun löydät laulujesi taakse juuri oikean sanoittajan, et halua luopua siitä enää koskaan. Liian moni yrittää väkisin vääntää sanoituksia yksin, vaikka juuri niiden oikeiden sanojen löytäminen olisi kuinka vaikeaa ja hidasta.
Sanoitus ei ole pelkkä musiikkiin tungettu runo. Se pitää saada toimimaan
musiikin kanssa laulettuna ilman, että sen paremmin musiikilliset ratkaisut
kuin tekstikään vaikuttaa väkisin väännetyltä. Sanoittajien ammattikunta onkin
vähälukuinen joukko kummajaisia, joilla on lähestulkoon yliluonnollinen kyky
lukea ja ymmärtää artistin tai yleisön ajatuksia. He, jotka onnistuvat
molemmissa ovat sytyttäneet monta tähteä.
Hyväkin sävellys menee hukkaan, jos sanoitus saa sen vaikuttamaan kömpelöltä.
Samoin käy, jos artisti ei olleenkaan pysty seisomaan tekstin takana.
Sanoittaja voi aloittaa tyhjältä pöydältä tai kirjoittaa sinun rivisi loppuun
Eri sanoittajilla on eri tyyppisiä vahvuuksia. Toiset syttyvät paremmin kirjoittamiseen livenä cowrite-sessioissa ja toiset puurtavat mieluummin omassa onkalossaan. Osa tykkää siitä, että pohjalla on jo jotain puolivalmista tekstiä ja toiset pitävät sitä rajoitteena.
Meillä SAKON STUDIOLLA kaikki työtavat sallitaan.
Kolme tavallisinta tapaa:
Jos teemme lyriikoita valmiiseen melodiaan, tehtävämme on konkretisoida ja
tehdä näkyväksi niitä tunnetiloja, jotka sävellyksessä ovat jo
sisäänrakennettuina. Se vaatii ihan omanlaistaan herkkyyttä ja taitoa kuulla
myös instrumenttien läpi.
Kun teemme ns. blanko-tekstejä sävellettäväksi tarvitsemme selkeän briiffin siitä mitä haetaan. Jos haluat mittatarkkaa iskelmälyriikkaa, kerro selkeästi myös se.
Kun co-writtaamme biisejä yhdessä artistin ja/tai laulaja-lauluntekijän kanssa, voidaan biisiä lähteä työstämään myös esimerkiksi artistin oman blanko-tekstin tai vaikka päiväkirjamerkintöjen pohjalta. Usein klinikoidaan myös pelkkää sanoitusta.
Inspiroidumme sekä orgaanisista soundeista ja aitoudesta, mutta myös tarttuvista biiteistä ja oivaltavista koukuista, jotka jäävät päähän soimaan. Välillä teemme mittatilausbiisejä myös yritysten ja yksityishenkilöiden käyttöön. Kaikesta siis on kokemusta.
Kolme tavallisinta tapaa:
- Valmiiseen melodiaan: Lähetä sävellyksesi meille ➟ sanoittaja tekee siihen sanat.
- Ilman melodiaa: Kerro millaisia tekstejä haluat ➟ sanoittaja lähettää sinulle sävellettävää.
- Livenä cowriting-sessiossa: Varaa aika ja tule käymään ➟ tehdään lyriikkaa ja sävellystä rinta rinnan.
Sanoittajan työn tueksi kannattaa antaa aina niin paljon materiaalia ja
ajatuksia biisin ympäriltä kuin mahdollista. Jos tilaaja haluaa itsekin
kehittyä kirjoittajana ja/tai oma visio on vahva, niin ainakin meillä
tekstiä voidaan työstää myös yhdessä hänen kanssaan.
Kun teemme ns. blanko-tekstejä sävellettäväksi tarvitsemme selkeän briiffin siitä mitä haetaan. Jos haluat mittatarkkaa iskelmälyriikkaa, kerro selkeästi myös se.
Kun co-writtaamme biisejä yhdessä artistin ja/tai laulaja-lauluntekijän kanssa, voidaan biisiä lähteä työstämään myös esimerkiksi artistin oman blanko-tekstin tai vaikka päiväkirjamerkintöjen pohjalta. Usein klinikoidaan myös pelkkää sanoitusta.
Millaista musiikkia meillä sanoitetaan?
Täällä diversiteetti kukoistaa ja osaajia löytyy eri tyylilajeista. Tällä hetkellä eniten on tehty suomenkielistä poppia, folkkia, räppiä ja punkkia. Hieman yliedustettuna ovat olleet trubaduurit ja laulaja-lauluntekijät, mutta liukkaat pop-tuotannot ja räp ovat olleet kovassa nousussa viimeaikoina.Inspiroidumme sekä orgaanisista soundeista ja aitoudesta, mutta myös tarttuvista biiteistä ja oivaltavista koukuista, jotka jäävät päähän soimaan. Välillä teemme mittatilausbiisejä myös yritysten ja yksityishenkilöiden käyttöön. Kaikesta siis on kokemusta.
Toistaiseksi suurin osa katalogistamme koostuu omistajamme Sakon osittain tai kokonaan sanoittamista biiseistä, mutta biisintekijärosterissamme on yhä enemmän myös muita sanoittajia.
Mitä jos sinulla tai bändilläsi olisi ammattisanoittaja ulkojäsenenä?
Usein bändistä puuttuu lyriikoiden tekemiseen vihkiytynyt sanoittaja, joka rakastaa nimenoimaisesti lyriikkaa. Tyypillisesti homma on langetettu esimerkiksi laulajalle koska: "Sehän sen tietää, mikä sen suuhun sopii". Tämä ei kuitenkaan takaa hyvää lopputulosta. Lyriikoissa pitää huomioida muutakin kuin se, miten vokaalit asettuvat suuhun.Huonot sanoitukset tai liian hidas tekstikynä saattaa hyvinkin koitua suurimmaksi esteeksi bändin tai artistin menestyksen eteen. Se on myös ehdottomasti asia, joka ei välttämättä ratkea sillä että sanoituksia vääntää väkisin itse. Paloa ja osaamista sanoitusten tekemiseen tarvitaan ja vaikka palo voi syttyä nopeasti, osaamisen kartuttaminen vie aikaa.
Parempi laatu
saavutetaan, kun ulkojäseneksi hankitaan kokenut ja tyyliin sopiva
sanoittaja. Yhteistyö tällaisen kanssa myös opettaa todella paljon, eli jos
sitä paloa löytyy, niin myös co-write on hyvä vaihtoehto.
Mitä sanoitus maksaa? Millä sanoittaja elää?
Tavallisesti veloitamme sanoitustyöstä hinnastomme mukaisesti, viitteellisen 3h työn. Biisistä tehdään sen valmistuttua teosilmoitus Teostoon ja Teosto-osuudet jaetaan tekijöiden kesken tavallisesti tasan. Teos saattaa siis tuottaa sanoittajalle myöhemmin myös teostotuloa.Menestyksen varaan ei kuitenkaan voi laskea, koska radiosoitto on aina epävarmaa ja sanoittaja itse voi siihen melko vähän vaikuttaa. Hän voi vain tehdä laadukkaan sanoituksen, jonka jälkeen kappaleen menestys on kiinni miljoonasta muusta asiasta, joihin hänellä ei ole osaa eikä arpaa.
Me toimimme useimpien sanoittajiemme kustantajana joten jos hyvin käy, myös me saatamme hyötyä sanoituksen menestymisestä taloudellisesti.
Vain aniharva sanoittaja elää pelkästään saamillaan Teosto-tuloilla. Tyypillisempää on, että tulot koostuvat jonkun muun päivätyön tuomasta tulovirrasta, apurahoista tai tilauspalkkioista. Usein tulorakenne pitää sisällään näistä useampia. Koska tekijänoikeustulot tuppaavat kumuloitumaan vuosien saatossa, eniten sanoituksistaan Teosto-tuloja saavat sanoittajat, ovat yleensä jo melko korkeassa iässä. Biisin matka pöytälaatikosta hittilistoille vie tyypillisesti vuosia ja vasta useampi hitti voi tuoda elannon.
Milloin sanoittaja voisi ryhtyä kirjoitustyöhön ilmaiseksi?
Ilmainen on ehkä väärä sana, mutta veloituksettomiakin projekteja kyllä on. Niitä tekevät amatöörit ja toisaalta sitten ne huippuammattilaiset, joilla on etuoikeus kirjoittaa sellaisille artisteille, joiden jokainen kappale saa automaattisesti suuren näkyvyyden.
Näissä tapauksissa tilaaja tai kappaleen tuleva esittäjä on yleensä poikkeuksellisen tunnettu tai hype on suurta. Sen ansiosta tekijä voi olettaa, kappaleen saavan väkisinkin reilusti soittoa ja tuovan sitä kautta teostotuloa.
Silti: vaikka tilaaja olisi kuka, tilaajan tulisi tällöin myös sitoutua käyttämään lopputuotteena syntyvää tekstiä. On OK, että tekstiä sitten viilataan niin kauan, että se on hyvä, mutta se ei ole OK, jos biisiin tilataan sanoitus ja julkaisemisen sijasta jätetään se tarkoituksella pöytälaatikkoon. Jos näin menetellään, tulisi työstä kuitenkin maksaa.
Kuinka sanoittajan tekijänoikeustulo muodostuu?
Kun biisi saa soittoa livekeikoilla, radiossa ja netissä se tuottaa kullekin lauluntekijälle rahaa osuuksiensa mukaisessa suhteessa.Rahan lähteenä ovat mm. Teoston mekaanisen ja/tai elävän musiikin lisenssimaksut, joten Teostojen osalta varsinainen maksaja on ravintoloitsija, radio, Spotify, YouTube tms.
Sanoituksen tilaajan, joka julkaisee itse musiikkiaan suoratoistopalveluissa
ja omistaa ns. masteroikeudet äänitteeseen, on hyvä tiedostaa, että masterin
omistajalle maksettavat suoratoistokorvaukset ovat n. 10 x suuremmat kuin
biisistä saatavan Teosto-tulon osuus. Lisäksi tuo osuus jaetaan vielä
kaikkien muidenkin biisintekijöiden kesken.
Ei siis pidä loukkaantua, jos 100 000 striimiäkään ei vielä oikein motivoi
sanoittajaa ilmaiseen työskentelyyn. Reilu tilaaja haluaakin maksaa työstä aina, koska pienillä soittomäärillä mitään takeita tulevista Teosto-tuloista ei voi antaa ja suurilla soittomäärillä, suhteellisen pienten sanoituspalkkioiden maksamisen ei pitäisi olla enää taloudellisesti mikään ongelma.
Haluatko oppia lisää sanoittamisesta?
Tutustu sanoittajille keräämäämme itseopiskelumateriaaliin alla olevien
linkkien kautta ja kiitä myöhemmin.
- Sakon sanoituskoulu
Kaikki Sakon löytämä sanoittamisen kannalta merkityksellinen kirjallisuus äänikirjapalveluissa. Teoriassa näiden alla olevien teosten läpi käyminen (ilman harjoituksia) vastaisi n. 8 opintopisteen suoritusta (1 op = 27 tunnin työpanos). Lue lisää »
-
Miten kirjoitan sanat, jotka on helppo säveltää?
Varmista, että säkeistöjen vastaavilla riveillä on sama määrä tavuja ja että tavujen painot ja pituudet noudattavat johdonmukaista rytmiä. Työmelodian hyräily kirjoittaessa on tehokas tapa varmistaa rakenteen toimivuus. Lue lisää »
-
Mikä on paras tapa sanoittaa valmiiseen melodiaan?
Kuuntele sävellystä niin kauan, että muistat sen ulkoa ja olet sisäistänyt sen tunnelman. Anna ideoiden ja sanojen syntyä melodiasta käsin sen sijaan, että yrittäisit pakottaa valmiita ideoita siihen. Lue lisää »
Rakastamme lauluja
Sanoittamisessa yhdistyy kaksi intohimoamme: musiikki ja luova kirjoittaminen. Leipätyötämme ovat kaupalliset Ääni- ja musiikkituotannot sekä Kirjoitus- ja viestintäpalvelut.
Hinta?
Ketteryys ja kevyt kulurakenne kääntyvät hinnoittelussa asiakkaidemme eduksi. Lisäksi teemme jonkin verran hommia myös pro bono.Tutustu hinnoitteluun✉️ Ota yhteyttä »

