🎶 Oman biisin tekeminen

Oman biisin tekeminen onnistuu parhaiten kun tukena on hyvä lauluntekijätiimi. 


Jos olet esiintyvä artisti tai haluat joskus sellaiseksi, tulet ennen pitkää tilanteeseen, jossa tarvitset hyviä biisejä keikkaohjelmistoosi.

Harvassa ovat ne coverbändit ja -artistit, jotka muistetaan muiden laulajien signeeraamista kappaleista. Sen sijaan artistit, joiden laulamat kappaleet ovat niin hyviä, että muutkin haluavat niitä esittää, saattavat vielä joskus olla koviakin nimiä.

Oman musiikin tekeminen on tärkeää jos haluaa kiintotähdeksi, jonka lauluja lauletaan vielä vuosienkin päästä. Biisiä ei kuitenkaan tarvitse tehdä alusta loppuun ilman apua.

Timanttisten kappaleiden takana on yleensä myös timanttinen tiimi. Artistilähtöisessä biisien tekemisessä on tyypillisesti ainakin nämä vaiheet:
  1. Tuotantosuunnitelma 
  2. Tekijätiimin kokoaminen
  3. Oman biisin kirjoittaminen 
  4. Demon äänittäminen

1. Tuotantosuunnitelma

Biisin (tai biisien) tekeminen kannattaa aloittaa huolellisella esisuunnittelulla. Tuotantosuunnitelmaan kirjataan yleensä vastaukset ainakin seuraaviin kysymyksiin:

  • Millaista biisiä / biisejä ollaan tekemässä?
  • Millaisella tiimillä biisi(t) tehdään?
  • Mitä tuotetulla materiaalilla aiotaan tehdä sen valmistuttua?

Lähestymiskulma on hieman erilainen, riippuen siitä mikä on biisin aiottu osoite sen jälkeen kun biisi on valmis.

Keikkaileva bändi saattaa tarvita biisistä vain akkaridemon laululla ja ehkä sointulaput, jotta voi ottaa sen suoraan keikkakäyttöön. Julkaisijoita taas kannattaa yleensä lähestyä jo sellaisenaan julkaisuvalmiilla materiaalilla.

Ydinkysymyksiä ovat myös A) ollaanko tarjoamassa biisiä, artistia tai molempia jonnekin vai B) halutaanko kappale julkaista itse.

Tuotantosuunnitelma laaditaan näiden tietojen pohjalta ja sen pohjalta määräytyy osaltaan myös tiimin oikea kokoonpano.

2. Biisituotantotiimin kokoaminen

Kun tiedetään mitä halutaan, on aika aktivoida projektiin lauluntekijät, joiden kanssa biisin tekeminen on kivaa ja homma on mahdollista viedä maaliin.

Hyvä tiimi on kaiken A ja Å.

Kun asiat rullaavat ne todellakin rullaavat ja kun eivät, niin mistään ei todellakaan tule yhtään mitään. Siksi kannattaakin pyrkiä keräämään ympärilleen vain hyviä tyyppejä, joilla on loistavan persoonan lisäksi myös oikeaa osaamista.

Cowriting-tiimissä voi olla projektin luonteesta ja tyylilajista riippuen erilaisia kokoonpanoja. Eri lauluntekijöillä on tiimissä tyypillisesti eri vahvuus- ja vastuualueita, joiden mukaisesti heistä saatetaan käyttää mm. seuraavia nimityksiä:

  • Sanoittaja (lyriikoiden kirjoittaminen)
  • Säveltäjä (melodioiden ja harmonioiden luominen)
  • Sovittaja (instrumentointi ja sävellyksen hienosäätö)
  • Topliner (melodian päälinjojen idointi) 
  • Tuottaja / Trräkkeri (taustojen tekeminen ja usein myös äänitys)

Luonnollisesti moni lauluntekijä on kykenevä krossaamaan eri roolien ja tehtävien välillä ja on tavallista, että esim. säveltäjässä on hieman myös sovittajan vikaa ja/tai toplinerina toimii laulaja, joka tekee myös tekstin.

Itse teen pääasiassa sanoituksia, mutta osallistun yleensä myös melodioiden suunnitteluun.

Jos biisi aiotaan tehdä julkaisuvalmiiksi äänitteeksi, on yleensä suotavaa että mukana on tuottaja vähintäänkin tekemään jälkituotantoa. Usein laulajat ovat hyviä toplainereita, vaikka eivät itse sitä tietäisikään.

3. Oman biisin kirjoittaminen

Varsinainen biisintekoprosessi voi tapahtua monella eri tavalla. Oikea lähestymistapa riippuu ennen kaikkea tekijöistä, mutta myös siitä mihin tarkoitukseen tai genreen biisiä ollaan tekemässä. 

Oman biisin kirjoittaminen voidaan aloittaa esimerkiksi:

  • sanoittajan tekemän tekstirungon pohjalta
  • artistin omista päiväkirjamerkinnöistä / ajatuksista
  • hyvästä riffistä tai biitistä
  • valmiista melodiasta tai taustasta
  • jostakin ydinajatuksesta.

Oleellista ei ole se miten homma lähtee käyntiin, vaan se millainen lopputuloksesta tulee. Hommaa voidaan tehdä joko etänä tai kaikki yhdessä paikan päällä.

Itse teen mielelläni hommia myös niin, että tilaaja (esim. artisti itse) on mukana biisintekoprosessissa, koska se varmistaa että lopputulos on juuri sitä mitä artisti haluaa ja lopputulos sopii kyseisen laulajan suuhun.

Tuotantotapa, jossa biisirunko jammaillaan yhdessä valmiiksi ja lähetetään sen jälkeen tuottajalle jälkituotettavaksi toimii myös erittäin hyvin.

4. Biisin äänittäminen ja jälkituotanto

Kun biisi on saatu kasaan täytyy siitä yleensä tehdä vähintään jonkinlainen demo, jolla kappaletta ja/tai artistia voi esitellä.

Jos tavoitteena on julkaista biisi, tähdätään yleensä jo alusta asti kaupalliseen tasoon (eli hypätään varsinaisen demovaiheen yli). 

Demon äänittämisessä marssijärjestys on meillä yleensä seuraava:
  1. Esituotantotausta: Säveltäjä tai tuottaja tekee taustat, joiden päälle laulut voi äänittää. 
  2. Treenivaihe: Laulaja treenaa biisin kotonaan tikkiin ja opettelee sanat ulkoa ennen studiolle tuloa.
  3. Laulujen äänitykset: Lauluosuudet äänitetään SAKON STUDIOLLA purkkiin. 
  4. Jälkituotanto: Lauluraidat lähetetään tuottajalle, joka editoi ja viimeistelee lauluraidat, sekä tekee äänimaiseman valmiiksi tukemaan täydellisesti laulajan ilmaisua. Efektit, lopulliset instrumenttivalinnat jne. tulevat tässä vaiheessa.
  5. Miksaus ja masterointi: Nämä ovat usein kiinteä osa jälkituotantovaihetta, mutta voidaan tehdä myös erikseen, joskus jopa kokonaan eri henkilöiden toimesta. Peruste ulkopuolisen miksauksaajan tai masteroijan käyttöön, voi olla esim. nopea aikataulu ja se tässä viimeisessä silauksessa on hyvä olla käytössä tuoreet korvat.
  6. Jatkotoimet: Biisi joko julkaistaan tai toimitetaan haluttuun osoitteeseen.

Mitä oman biisin tekeminen maksaa? 

Hinta riippuu paljon siitä, millaisesta projektista on kyse ja miten se toteutetaan. Jos tuotetaan räppiosuuksia tai laulua valmiiden taustojen päälle, se on helpompaa, nopeampaa ja halvempaa kuin kokonaisen bändin äänittäminen kaikkine erillisine soittimineen.

Hinta on suoraan suhteessa luomistyöhön ja tuotantoon kuluvaan aikaan. Tyylilajista ja tavoitteistakin riippuu, mikä on sitten kenellekin oikea tuotantomalli.

Tutustu biisituotantopaketteihin

Hinta?

Projektiin kuluva aika arvioidaan etukäteen ja sen perusteella määritellään maksimihinta. Mikäli aikaa menee vähemmän, saat säästetyn ajan verran alennusta.

Ota yhteyttä ja kerro projektistasi »



Evoluutio Music logoMusic Production Alliance logoVPROAUDIO logoStudio Vini logo