🎨 Logosuunnittelu

Hyvä logo kertoo ensimmäisellä vilkaisulla, mistä liiketoiminnassa on kyse. Piirrämme ja vektoroimme tarvittaessa myös asiakkaan omat ideat. 


Logosuunnittelu: Neljä logoesimerkkiä
Mikään muu yksittäinen asia ei vaikuta brändimielikuvaan yhtä voimallisesti kuin logo.

Logo on kuin yrityksen kasvot. Se välittää ensimmäisen tunteen siitä, millaisen brändin kanssa ollaan tekemisissä.

Haluatko siis olla:
  1. ystävällinen ja helposti lähestyttävä? 
  2. arvovaltainen ja vakuuttava?
  3. nuorekas ja dynaaminen?
  4. jotain muuta?
Yrityksen logon ympärille rakentuu tavallisesti myös koko muu graafinen ilme.


Katso hinta✉️ Ota yhteyttä » 



Millainen on hyvä logo?

Hyvä logo kertoo jo ensimmäisellä vilkaisulla mistä on kyse. Jos kyse on yrityksestä, ei toimiala saa jäädä logon perusteella epäselväksi, ainakaan jos kyse on pienyrityksestä. Suuren monialayrityksen tilanne voi olla toinen, koska logon pitää silloin sopia monen tyyppiseen liiketoimintaan. 

Kaikissa tapauksissa logon tulee kuitenkin olla uniikki ja sen pitää jäädä mieleen. Hyvässä logossa jokainen elementti on harkittu. Kaikella on jokin tarkoitus. Jokainen elementti kuvastaa jollakin tavalla brändiä tai sen toimintaa. 

Logo on myös kaiken visuaalisen brändityön perusta. Se määrittelee ensivaikutelman, joka syntyy ihmiselle, joka ei vielä tiedä brändistä mitään. Usein logon pohjalta määritellään yrityksen koko muu graafinen ilme. Mikäli graafinen ilme on jo olemassa, mutta logoa ei ole, tulee logo sovittaa osaksi sitä.

Mikä EI OLE hyvä logo?

Hyvä logo ei ole sattumalta valittu kiva fontti, johon on otettu joku outo väri. Sitä ei myöskään ole tehty ilmaisella logogeneraattorilla. Paljon näkee myös taitavien graafikoiden tekemiä huonoja logoja, joissa on kyllä tyyliä, mutta ei paljoakaan järkeä.

Pelkkä hintalappu ei valitettavasti kerro tällä alalla juuri mitään laadusta. Logosuunnittelu on hyvä esimerkki siitä kuinka ymmärrys eri alojen liiketoiminnasta on paljon tärkeämpää, kuin vaikkapa tekninen piirustustaito, jota tarvitaan vasta viimeistelyvaiheessa. 

Hyvä logo ei siis ole myöskään hyvin piirretty turhake.

Mitä muuta logosuunnittelussa kannattaa ottaa huomioon?

Logon suunnittelun tulisi lähteä aina yrityksen liiketoiminnallisista tavoitteista. Mitä mielikuvia yritys haluaa itsestään herättää? Keitä yritys haluaa puhutella? Jos logoa ollaan suunnittelemassa vaikkapa bändille, niin silloinkin näistä kysymyksistä on hyvä aloittaa.

Logon tulisi tehdä brändistä helpommin muistettava ja välittää juuri niitä mielikuvia, joita brändi haluaa itseensä yhdistettävän.

Toimialan esille tuominen logossa, on useimmiten hyvä idea. Jos se ei laaja-alaisuuden tai muun syyn vuoksi ole mahdollista, tulisi logon silti olla uniikki ja tunnistettava. Logon tulisi kertoa millainen brändi on kyseessä.   

Logon värisävyjen ja muotojen valinnassa pyritään huomioimaan myös erilaiset käyttöympäristöt ja tekniset toteutusmahdollisuudet. 

Mikäli kyse on vaikkapa nettipalvelusta, ovat vaatimukset logolle hieman erilaiset kuin vaikkapa shamppoomerkillä, jonka logon tulee toimia ennen kaikkea etikettipainatuksissa. Printtikäytössä on väliä sillä mikä tarkka värisävy on käytössä, koska painotekniikka asettaa värivalinnoille ja värien toistuvuudelle tiettyjä rajoitteita. 

Jos taas aikeena on markkinoida tuotetta tai palvelua erityisesti somekanavissa, tulee logon toimia hyvin myös instagramin pallurana tai WhatsAppin keskustelukuvakkeena. 



Logon tarkistuslista

Jos sinulla on valmis logo tai idea sellaisesta, testaa läpäiseekö se tämän 10 kohdan tarkistuslistan. Mikäli vastaus jokaiseen kysymykseen on kyllä, pidä ideastasi kiinni.

Jos vastaus useimpiin kohtiin on ei, niin ota uusi suunnittelukierros tai laita viestiä minulle.

Logon tarkistuslista:
  1. Kertooko logo jo yhdellä vilkaisulla mitä myyt?
  2. Välittääkö logo välittömästi myös jonkin tunteen?
  3. Saako logon tekstiosasta helposti selvää?
  4. Onko logo helppo muistaa, mutta silti tarpeeksi uniikki?
  5. Erotuuko logo myös erityisen tummasta tai vaaleasta taustasta?
  6. Saako logosta selvää myös äärimmäisen pienessä koossa?
  7. Näyttääkö logo hyvältä myös neliön mallisessa tai pyöreässä ikkunassa? (Someprofiilit)
  8. Onhan logossa myös kuvaelementti ja toimivatko kuva ja tekstiosa myös erikseen?
  9. Onko logoon valituille värisävyille ja fontille muita peruseita kuin se että ne näyttävät kivalta?
  10. Onko logotiedosto jo vektorimuodossa tai suuressa koossa läpinäkyvällä taustalla? 



Hyvä briiffi helpottaa logosuunnittelijan työtä

Jos olet tilaamassa logoa, älä pakota suunnittelijaa arvailemaan mitä mielessäsi liikkuu. Muista myös olla itse aktiivinen osapuoli, jotta saat sellaisen logon, joka todella palvelee liiketoimintaasi. Tässä mielessä hyvä briiffi on todella tärkeä osa koko suunnitteluprosessia. Se kasvattaa todennäköisyyttä sille, että tilaamasi logo on todella mieleen.

Logosuunnittelijan näkökulmasta yrityksen logon suunnittelu sitä helpompaa, mitä tarkemmat reunaehdot työlle annetaan. Toisaalta logosuunniteljalle kannattaa antaa myös tilaa tuoda esiin omia visioitaan.

Yrityksen tarina on myös tärkeä. Jos meillä on mahdollisuus kuulla brändin koko tarina sen synnystä tähän päivään, saamme ehkä vangittua siitä jotakin olennaista lopputulokseen. Käytännössä taustatietoa ei voi koskaan olla liikaa, mutta valitettavan usein sitä on hieman liian vähän.


Logosuunnittelija Sako Samuli Koivulahti


LOGOSUUNNITTELUN 4 PALVELUPAKETTIA

Suunnittelen mielelläni logoja alusta asti, mutta aina ei tarvitse. Jos osa työstä on jo tehty hyvin tai jos tarve oikeasti on vain uudistukselle tai puhtaaksi piirtämiselle, niin teen toki pelkkää viimeistelyäkin.

1. Logon suunnittelu ja toteutus alusta loppuun

Logoprojekti alkaa liiketoimintaasi tutustumisella. Paras tulos saavutetaan kun ymmärrämme brändisi tarinan ja pääsemme jyvälle siitä mitä kaikkia sisäisiä ja ulkoisia asioita brändisi edustaa.

Kun tämä on selvää, voimme ryhtyä määrittelemään, millaisena brändisi haluaa asiakkaiden silmissä näyttäytyä tulevaisuudessa. Logon hinta muodostuu ajasta, joka kuluu:

  • biiffiin ja käymiimme keskusteluihin 
  • toimialatiedon kartuttamiseen ja positointiin
  • logon varsinaiseen suunnitteluun ja piirtämiseen 
  • mahdollisiin korjauskierroksiin 
  • viimeistelyyn.

2. Logon uudistus

Aina logoa ei tarvitse tehdä kokonaan uusiksi. Jos kyse on esimerkiksi vanhasta brändistä ja vanha logo on ollut pitkään käytössä, voi olla parempi uudistaa se vain osittain.

Hyvä idea voi olla esimerkiksi säilyttää logon värimaailma ja muotokieli osittain tai kokonaan, mutta samalla lisätä tai poistaa logosta jotakin oleellista.

Usein alkuperäisessä logossa on hyvä perusidea, mutta tarkempi värimäärittely ja vanhan typografian uudistaminen olisi paikallaan. Joskus logon virkaa hoitaa jokin hauska fontti, joka sellaisenaan ei ole kovinkaan uniikki. Silloin logo suorastaan huutaa seurakseen kuvaelementtiä.

Logon uudistus on yleensä edullisempaa kuin logon suunnitteleminen kokonaan alusta. Usein kuitenkin päädytään luomaan vanhan tilalle lähes kokonaan uusi logo, jossa vanhaa edustavat vain ne asiat, jotka siinä toimivat varauksetta.

Kerro minulle mikä vanhassa on mielestäsi säilyttämisen arvoista ja mikä ei. Jos haluat antaa minulle vapaat kädet, kerro myös siitä.

3. Logon puhtaaksi piirtäminen

Onko sinulla oma logoidea, jonka olet jo piirtänyt paperille ja kaipaisit siitä vain käyttökelpoista versiota? Budjetti on pieni ja pitäisi saada nopeasti valmista? No tottakai onnistuu!

Usein asiakkaillamme on itselläänkin loistavia logoideoita, jolloin meidän työksemme jää pelkkä tekinen toteutus. Jos idea on hyvä, ei toimivaa kannata korjata. Maaginen kosketuksemme tuo ajatukseen kuitenkin yleensä roppakaupalla lisäarvoa!

Lähetä piirroksesi meille, niin piirrämme sen uusiksi ja toimitan sen sinulle muodossa, jossa se skaalautuu kaikkiin tarvittaviin kokoihin.

4. Logon vektorointi 

Onko sinulla jo logo, mutta se on sellaisessa muodossa, ettei sillä oikein tee mitään? Lähetä siitä mikä tahansa jäljellä oleva versio meille vektoroitavaksi.

Teemme logostasi vektoroidun version, jolloin logon muoto ei enää ole sidottu mihinkään kokoon. Vektoroitu logo voidaan tarpeen mukaan venyttää vaikkapa bussin kokoiseksi, ilman että sen laatu kärsii mitenkään.

Samalla voin tietenkin luoda logosta hyvälaatuisen jpg, png, pdf tai muun tiedoston tarpeesi mukaan.



Logon tekninen toteutus?

Harvaa kiinnostaa mitä konepellin alla tapahtuu, mutta aina välillä kysellään, että mitä ohjelmia meillä käytetään ja miten tekninen toteutus tapahtuu. Käytännössä logosuunnittteluun tarvitaan aina jonkinlainen vekorigrafiikkaohjelma. Muu on epäammattimaista.

Vektorimuotoista logoa voidaan skaalata rajattomasti eri kokoihin kuvan laadun kärsimättä. Se on siis aina tarkka ja siitä voidaan tehdä pikseliversioita eri käyttötarkoituksiin tarpeen mukaan.

Meillä käytetään tällä hetkellä suunnittelussa markkinoiden johtavaa ohjelmistoperhettä, eli Adobea. Käytössä ovat kaikki Adoben ohjelmistot ja viimeistellyistä logoista löytyy yleensä aina Adobe Illustrator tiedosto. 

Vapaatakin viivaa toki hyödynnetään, jopa ihan kynää ja paperiakin, mutta lopputuote digitoidaan aina ja vekrotoidaan jo ennen viimeistelyvaihetta.



Hinta?

Ketteryys ja kevyt kulurakenne kääntyvät hinnoittelussa asiakkaidemme eduksi. Lisäksi teemme jonkin verran hommia myös pro bono.

Tutustu hinnoitteluun✉️ Ota yhteyttä »



Evoluutio Music logoMusic Production Alliance logoVPROAUDIO logoStudio Vini logo