💿 Miksaus ja masterointi

Kotidemon ja kaupallisen äänitteen ero voi vaikuttaa pieneltä. Usein se on kuitenkin biisin menestyksen kannalta ratkaiseva.


Tukkoista demoa on vaikea saada radiosoittoon, vaikka biisi olisi kuinka hyvä. Sama koskee suoratoistopalveluiden editorial-soittolistoja. Soundi identifioi biisin ja huolellinen miksaus ja masterointi varmistavat, ettei menestys jää ainakaan äänenlaadusta kiinni.



Miksi miksausta ja masterointia ei välttämättä kannata tehdä itse?

Varsinkin alkavalle artistille tai tuottajalle on tavallista, että omia kontakteja osaajiin ei vielä ole. Silloin julkaisusta tulee vain niin hyvä kuin mihin lähipiirin osaaminen riittää. Jos siis aivan kaikki tehdään DIY-meiningillä, voi biisi jäädä todella kauas sen koko potentiaalista. 

Lähipiiristä voi kyllä löytyä mahtavia osaajia, mutta mitä pienempiin nyansseihin ja yksityiskohtiin mennään, sitä todennäköisemmin tullaan alueelle, jossa on väliä sillä kuka tekee ja tehdäänkö hommia satojen vai tuhansien eurojen kalustolla. 

Myös työtilalla on suuri merkitys: Vain oikein kalibroidussa kuunteluympärisössä on mahdollista viimeistellä soundit niin, että ne kuulostavat hyvältä kaikilla laitteilla. Nykyaikaisilla huippukuulokkeilla voi päästä miksauksessa alkuun, mutta viimeistely täytyy tehdä aina oikeilla monitoreilla ja tämä vaatii laitteiston lisäksi paljon myös seiniltä. 

Kyse on siitä, haluaako kappaleensa kuulostavan parhaalta mahdolliselta, vai riittääkö keskeneräinen soundi. Hyvä miksaus ja masterointi ei siis koskaan vie kappaleesta mitään pois. Sen sijaan se nostaa biisistä kirkkaammin esiin kaiken sen mikä siinä on tärkeintä. 

Tyypillinen asiakkaamme on DIY-artisti tai tuottaja, joka haluaa biisiinsä lisää tasoja. Erityisesti tuottajana usein sokeutuu omalle tekemiselleen, jolloin viimeisten työvaiheiden ulkostaminen tuo selkeää lisäarvoa. Tyypillisesti tavoitellaan kaupallisen tason soundia.



Kannattaako miksaus ja masterointi aina hankkia ulkopuoliselta?

Jos ihan rehellisiä ollaan, niin tuotantopuoli vielä usein rokkaa ja iso osa tuottajista on ihan hyviä miksaajiakin. Harvan lähipiiristä kuitenkaan löytyy henkilöä, jolla on rahkeita tehdä kaupallisen tason masterointia kunnolla, sillä se vaatii aivan toisen tyyppistä asperger-tason vihkiytymistä hommaan.

Miksausta pidetään usein vielä luovana työvaiheena, mutta masteroinnista harvemmin ajatellaan niin. Masteroija tekee kyllä työtä koko sydämellään, mutta hän puhuu herzien ja taajuuksien kieltä ja kiinnittää työkseen huomiota asioihin, joita muut eivät edes huomaa.

Nyrkkisääntö on, että jos masteroinnin saa halvalla, niin se tehdään todennäköisesti huonosti, huonolla kalustolla ja/tai automaattiasetuksilla.

Hyvin tehty masterointi vaatii laadukkaan ja oikein kalibroidun kuunteluympäristön lisäksi todella harjaantuneet korvat. Masteroijan tulee siis olla omistautunut tosissaan myös tämän nimenomaisen työvaiheen suorittamiseen. Sitä pitää rakastaa. 

Aika usein oikea vastaus tähän on, että useimmiten ainakin masterointi kannattaa ulkoistaa.



STEM-masterointi = jättää enemmän pelivaraa meille

Tuottajille, jotka haluavat miksata biisit itse, mutta haluavat jättää meille pelivaraa, suosittelemme yleensä STEM-masterointia tavallisen masteroinnin sijasta. Meillä ei oteta stemmamasteroinnista lisähintaa vaikka monet muut niin tekevätkin. 

Käytännössä STEM-masteroinnissa masteroija saa kokonaisuuteen hieman enemmän hallintaa ja pääsee puuttumaan hieman myös miksauksen puolelle. 

Erona normaaliin masterointiin on se, että valmiiksi summatun stereoraidan sijasta asiakas toimittaa masteroijallemme miksauksen, joka on jaettu soitinryhmiin useammalle raidalle eli "stemmoihin". Jako voi olla esimerkiksi rummut, basso, kitarat, syntikat ja laulu.



Enemmän korvapareja = parempi äänenlaatu

Meillä jokainen jälkituotanto, miksaus ja masterointi kulkee aina vähintään kahden ihmisen korvaparin läpi. Olemme todenneet, että sisäinen valvonta tässä muodossa, säästää meidän ja asiakaidemme aikaa. Onkin melko tavallista, että varsinkin meiltä tilatut masterointityöt menevät sukkana läpi. Monille asiakkaille tämä on ollut positiivinen yllätys. 
Miksaus ja Masterointi, Sakon studio creative


Älä heitä hyvää biisiä hukkaan

Kilpailu soittolistasijoituksista on todella kovaa. Jokaista listapaikkaa kohden on tuhansia yrittäjiä. Biisit, joilla listoille pyritään ovat toinen toistaan parempia.

Kun radioiden ja suoratoistopalveluiden musiikkipäälliköt joutuvat laittamaan monta hyvää kappaletta paremmuusjärjestykseen, alkaa todella pienetkin nyanssit vaikuttamaan valintoihin.

Viimeistelty soundi vie biisin huomattavasti pidemmälle kuin tukkoinen demo. Mikä tahansa korvin kuultava ero voi kääntää valinnan sinun kappaleesi eduksi tai haitaksi. Huono viimeistely voi aiheuttaa sen, että koko julkaisuun panostettu aika ja raha menevät hukkaan. Siksi tämä miksaukseen ja masterointiin kannattaa investoida oikeita euroja.





HUOM! 
Missä muodossa ja miten raidat tulisi toimittaa?
Lue helpot ohjeet raitojen lähettämiseen! 

📄 Ohjeet raitojen lähettämiseen




Käytä aina oikeaa ammattilaista tuotannon viimeistelyyn

Nykyaikana lähes kellä tahansa keskituloisellakin on varaa hankkia laitteisto, jolla äänitteen tekeminen onnistuu (jos osaa). Ohjelmistot, joilla musiikkia tehdään, miksataan ja masteroidaan ovat yhä edullisempia. Seinät maksavat usein eniten, varsinkin jos tilat vuokrataan, mutta muutamalla tonnilla pääsee alkuun.

Todelliset osaajat ovat kuitenkin edelleen harvassa. Miksaus ja masterointi vaatii arvokkaan kaluston ja kalibroitujen tilojen lisäksi myös kokemusta ja huippuosaamista. Kuka tahansa, jolla on laitteisto ja oikeat fasiliteetit, ei siis ole äänen jälkikäsittelyn ammattilainen. 

Meillä biisejä miksaavat ja masteroivat vain kokeneet alan ammattilaiset, joilla on käytössään oikealla tavalla kalibroidut ja standardoidut työtilat. Lisäksi jokaisen tuotoksen kuuntelee kaksi kokenutta korvaparia ennen sinua.



Hinta?

Masteroinnin hinta on muuttumaton, mutta esimerkiksi miksaus on tuntityötä. Tarpeen mukaan meiltä saa kyllä muutakin jälkituotantoa. Maksimihinta voidaan määritellä etukäteen.