Julkaisugrafiikka ja painotuotteet

Esitteet, käyntikortit, levyn kannet ja muut julkaisugrafiikat yli 25-vuoden kokemuksella

Ennen kuin meillä alettiin tekemään sisältöjä, teimme pitkään vallan pelkkää grafiikkaa. Sako on ensimmäiseltä koulutukseltaan julkaisugraafikko ja tehnyt todella monipuolisesti erilaisia graafisen alan toimeksiantoja, erityisesti printtiin. 

Nykypäivänä onkin jo yllättävän harvinaista, että graafikko ymmärtää painotaloissa käytettävien väriprofiilien ja paperilaatujen päälle, mutta meillä tämä on selviö. Paperisten painotuotteiden parissa ollaan varsin eri tyyppisessä maailmassa kuin digi-hommien kanssa. Suunnittelijan on hyvä ymmärtää tiettyjä lainalaisuuksia painovärien käyttäytymisestä ja siitä minkälaiset jutut printissä toimii. Ne eivät ole digitaalisen grafiikan kanssa aina yksi yhteen. 

Emme ole kokemattomia myöskään pakkaussuunnittelun tai vaateprinttien saralla. Olemme suunnitelleet niin T-paitaprinttejä, rolluppeja kuin bändien isoja seinävaatteitakin. Kokemus tuo varmuutta tällaisiinkin erikoisprojekteihin.

Koska tunnemme painotalojen tekniset vaatimukset, osaamme tuottaa aineistot kerralla oikein. Se säästää asiakkailtamme sekä aikaa että rahaa. Lisäksi pystymme hyödyntämään pitkäaikaiset kontaktimme ja mainostoimistoalennukset eri painotaloissa asiakkaidemme hyväksi. 




Esimerkki 1: Keikkajuliste 

Keikkajuliste A3
Tässä on yksi tyypillinen esimerkki tuottamastamme painomateriaalista. Painovalmiissa aineistossa näkyy myös leikkuumerkit ja se on toimitettu painoon painotalon toivomassa väriprofiilissa. 

Meiltä tilataan paljon keikka- ja muita julisteita erilaisiin käyttötarkoituksiin. Eri koot ovat meille tuttuja. Usein julisteita taitetaan asiakkaidemme toimittaman oman kuvamateriaalin pohjalta, mutta esimerkiksi oheiseen julisteeseen olemme ottaneet myös valokuvan. 

Valmiin, laaadukkaan materiaalin pohjalta työ on toki yleensä halvempaa, mutta usein on järkeä siinäkin, että hoidamme myös kamerahommat ennen taittoa ja grafiikkaa. 

Tämän hetken visuaalisena trendinä on, että pelkistetyt designit toimivat parhaiten ja aika usein keskiössä on hyvä olla juurikin laadukas promokuva. 



Esimerkki 2: Kansikuvat Spotifyyn

Ennen tehtiin ihan oikeita levyn kansia, joissa olikin useampikin taittopinta. Silloin piti huolellisesti laskea taitteet ja päädyt ja katsoa että tekstit menee kansia pyöritellesssä oikein päin. Nykyisellään Spotifyyn ja muihin suoratoistopalveluihin tarvitaan enää vain se vanha etukansi. Siinäkin trendinä on jo jonkin aikaa ollut, ettei siihenkään laiteta välttämättä mitään tekstiä, vaan keskitään visuaaliseen tyyliin. 

Oheisessa kuvasarjassa esimerkkiä siitä, kuinka usein varsin raa'astakin kuvamateriaalista on mahdollista tuottaa tähän tarkoitukseen sopivaa kansitaidetta. Oheisissa kansikuvissa on käytetty pohjana asiakkaan itse toimittamaa kuvamateriaalia. 
Levynkansien suunnittelu ja toteutus



Esimerkki 3: Käyntikortit

Käyntikortit ovat sitä kaikkein perinteisintä kauraa, mitä ikinä tulee suunniteltua. Ne ovat edelleen tärkeitä, vaikka usein tuntuukin kätevämmältä ottaa vain linkedin-kontakti talteen. 

Nykyaikaisissa käyntikorteissa voi kuitenkin olla jotain muutakin kuin vain nimi, titteli ja puhelinnumero. Esimerkiksi QR-kortit ovat hyvin yleisiä ja todella käteviä. Niiden konversiota voidaan myös mitata.
Käyntikorttien suunnittelu ja toteutus


Entäs verkkosivut? 

Teemme jonkin verran verkkosivujakin, mutta harvemmin pelkkää ulkoasun suunnittelua. Ominta osaamistamme niiden osalta on sisältösuunnittelu joka pitää sisällään myös navigaation ja sisällöntuottosuunnitelmat.  

Niiden pohjalta voimme tarvittaessa rakentaa omaan minimalistiseen tyyliimme erittäin nopeat ja kevyet verkkosivut, jotka sopivat pien- ja yksinyrittäjien tarpeisiin. Emme kuitenkaan ole varsinainen web-talo, emmekä tykkää tehdä isoa jumppaa koodin parissa. 

Referenssinä verkkosivujen tuotannostamme, toimikoot vaikkapa nämä sivut, joita nyt parhaillaan selaat. Nämä ovat omistajamme Sakon aivan itse tekemät. Meiltä saa siis maksimissaan about tämän tasoisia verkkosivustoja, jos nimenomaisesti haluat että me pystytämme ne.   

Teemme kuitenkin paljon projekteja, joissa joku muu tekee ulkoasun ja teknisen toteutuksen, jolloin me pääsemme keskittymään sisältösuunnitteluun, eli verkkosivustolle tulevien sisältöjen, kuvien, navigaatioiden ja SEO:n suunnitteluun. 

Meillä on myös monia tuttuja, erittäin hyviä verkkosivujen koodaajia, joita mieluusti suosittelemme projekteihin joissa olemme itse mukana. Läpilaskutus ja projektinjohto meidän puoleltamme onnistuu myös. Se on itseasiassa hyvin tyypillinen ja järkevä tapa erityisesti silloin kun halutaan sivusto, joka rankkaa hyvin Googlessa ja muilla alustoilla, kuten esim. tekoälyjen tekemissä hauissa.





Entä muu visuaalinen ilme?

Meiltä saat monipuolisemminkin kuvaa ja grafiikkaa. Teemme mielellämme alihankintaa myös muille yrityksille

🎨 Visuaaliset palvelut





Hinta?

Ketteryys ja kevyt kulurakenne kääntyvät hinnoittelussa asiakkaideni eduksi. Lisäksi teemme jonkin verran hommia myös pro bono.