🎨 Kuvatuotanto

Tuotamme kuvitukset, valokuvat, logot ja kaikki muut tarvittavat visuaaliset elementit. 


Kuvaviestintä on yhtä tärkeää kuin kirjoitettu sana. Digitaaliset kanavat ovat yhä visuaalisempia. 

Kuvaa tarvitaan joka paikkaan instagramista mediatiedotteisiin. Oma lukunsa ovat logot ja muu yritysgrafiikka. Meiltä saat näitä kaikkia.

Hovikuvaajapalvelu, kuvat by Ville Nisunen
Still-kuva:

Julkaisugrafiikka:



Logosuunnittelija Sako Samuli Koivulahti


Milloin grafiikoista ja visuaalisesta suunnittelusta kannattaa maksaa? Milloin rahat menevät kankkulan kaivoon?

Jos mietit mihin kannattaa euronsa sijoittaa, niin on tiettyjä asioita, joissa peräänkuulutan aidon suunnittelutyön puolesta. Yksi sellainen asia on esimerkiksi logosuunnittelu, jossa kyse on yrityksen tärkeimmästä graafisesta työkalusta.

Sen sijaan esimerkiksi verkkosivuissa jo pelkästään tekninen kehitys aiheuttaa sen, että ne joka tapauksessa vanhenevat parissa vuodessa. Lisäksi on hulluutta ylläpitää staattista sivustoa ja olla muokkaamatta sisältöjä asiakkaiden käyttökokemuksen perusteella kun muuttuvien sivustojen tekeminen sapluunataittona on nykyään niin helppoa.

Printtipuolella taas design on niin halpaa, että sitä kannattaa myös vaatia. Painotalojen duuneissa se usein sisältyy jopa hintaan. Mainostoimistoalennus painotöissä on kuitenkin yleensä 20%, joten käyttämällä suunnittelijaa/mainostoimistoa, et silti välttämälttä maksa lopputuotteesta enempää.

Ohessa selostettuna hieman tarkemmin:

1. Logon suunnitteluun kannattaa uhrata aikaa ja rahaa

Liian moni yritys antaa yritysidentiteettinsä keskeisimmän ja pysyvimmän ilmentymän amatöörien käsiin. Logo on kuin yrityksen kasvokuva. Se määrittelee ensivaikutelman ja seuraa brändiä kaikkialle.

Koska logo on niin tärkeä ja vaikuttaa yrityksen uskottavuuteen ja maineeseen niin monella tavalla, siihen kannattaa myös investoida.

Historia tuntee kyllä edullisestikin toteutettuja logoprojekteja, mutta tavallisesti niissä on ollut kyseessä jonkun tulevan visionäärin (opiskelijan tai harjoittelijan) hyötykäytöstä. Käyttämällä ammattilaista logon suunnittelussa, varmistat että se on ainosti uniikki ja kestää vertailua, aikaa ja kuvastaa aidosti yrityksesi liiketoimintaa.

Tämä viimeinen muuten edellyttää myös muuta kuin graafisen suunnittelun osaamista. On ymmärrettävä aidosti myös asiakasyrityksen liiketoimintaa ja tarinaa liiketoiminnan takana. Vasta sen jälkeen yrityksen brändi voidaan puristaa visuaaliseen muotoon.

Lue lisää logosuunnittelusta »

2. Verkkosivuissa vähemmän on enemmän ja halpa voi olla hyvää

Kotisivuissa kustomointi on kallista, eikä lopputulos tavallisesti ole millään tavalla hintansa väärtti. Tyypillisesti sivusto myös menee joka tapauksessa parin vuoden päästä uusiksi, koska kehitys kehittyy ja tekniikka sen mukana. Verkkosivustojen tekniikka siis vanhenee äkkiä.

Pyörää ei kannata keksiä joka kerta uudestaan, eikä asiakkaan varsinkaan kannata siitä maksaa.

Kustannustehokkaimmin verkkosivusto syntyy siis yleensä template-designina. Tällöin sivuston runkona käytetään valmista ja testattua sivupohjaa. Tekniset eroavaisuudet ovat asiakkaiden A ja B sivustojen välillä vain pieniä, vaikka ulkoisesti sivut olisivatkin hyvin eri näköisiä, johtuen erilaisista värivalinnoista, bannereista ja sisällöistä.

Koska tekniikka on kuitenkin samaa ja ennalta testattua, ei asiakas joudu maksamaan lastentaudeista ja ihmeellisten pikkubugien korjailusta, saati esimerkiksi erikseen tehtävästä "teknisestä hakukoneoptimoinnista". Kun sivupohja on hyvä, tekninen puoli on jo valmiiksi kunnossa ja optimoinnissakin voidaan silloin keskittyä sisällön optimoimiseen.

Pyydä tarjous verkkosivustosta »

3. Painotuotteiden graafisessa suunnittelussa kustomointi on edullista mutta erikoismateriaalit maksavat

Painotuotteiden osalta ollaan jossakin näiden välimaastossa. Tietyt lainalaisuudet toimivat aina, mutta en silti ole koskaan kokenut tarpeelliseksi tehdä useille eri asiakkaille samanlaisia käyntikortteja.

Tämä johtuu siitä, että printissä pienet muutokset ovat helppo toteuttaa käden käänteessä. Riittää kun heilauttaa hiirtä ilman että tarvitsee miettiä miten muutos koodataan lopputulokseen.

Painotuotteiden osalta siis myös design on suhteellisen edullista ja sitä sopii sen vuoksi myös vaatia. Pientä extratyötä vaatii lähinnä aineiston puristaminen painovalmiiksi tiedostoksi.

Se mikä painotuotteissa maksaa, on esimerkiksi kartongin laatu, UV-lakkaukset ja muut erikoistyöt, ellei tilattavat määrät ole todella suuria.

Pyydä tarjous painotuotteen graafisesta suunnittelusta »



Visuaalinen tarinankerronta osaksi sisältöä

Sisältö on kuningas myös visuaalisessa ilmaisussa. Kun teemme kuvaa ja grafiikkaa, pyrimme aina siihen, että visuaalinen viestintä tukee asiakkaani identiteettiäviestiä ja tarinaa

Sisältölähtöinen työskentelytapa myös nopeuttaa tekemistä. Esimerkiksi kuvaussessiot ovat tehokkaampia kun mielessä on jonkinlainen käsikirjoitus. Tarinallistamisen kautta kuviin saadaan lisäksi paljon enemmän syvyyttä kuin pinnallisella ajattelulla.

Graafinen suunnittelu vaikuttaa merkittävästi viestin ymmärrettävyyteen, tehoon ja siihen millaisia tunteita sisältö välittää. Web-sivuille, someen ja painotuotteisiin valitut värit, elementit ja typografia erottavat ammattimaiset toimijat amatööreistä. Hyvä design on siis myös merkittävä uskottavuustekijä. 

Jos sinun kuitenkin pitäisi valita, investoitko rahasi näyttävään designiin verkossa, vai vangitseviin kuvasisältöihin, valitse jälkimmäinen. Esimerkiksi verkkosivuston design vanhenee yleensä muutamassa vuodessa, mutta customina tehdyt kuvituskuvat, markkinointisisällöt ja yrityksen logo kestävät aikaa.



Hinta?

Ketteryys ja kevyt kulurakenne kääntyvät hinnoittelussa asiakkaideni eduksi. Lisäksi teen jonkin verran hommia myös pro bono.